Zafferano är väl typiskt en såndär hingst som man faktiskt kan tänka sig passa för att avla "schyssta hobbyhästar"?
I övrigt hade jag tyvärr inte valt SWB om jag skulle föda upp med inriktning mot okomplicerade hästar som funkar för många olika ryttare, utan jag hade tittat mer på hur man resonerar kring tex Irish sporthorse, och ponnyraser.
På en av ridskolorna jag jobbat hade man ett par väldigt trevliga Irish draught tex, att lägga en "lagom" varmblodshingst på en sådan hade mycket väl kunnat bli riktigt trevligt! Finnhästen finns ju också i liknande modell, stadigare men fortfarande klart en ridhäst med balanserade gångarter och robust temperament.
Mina egna favoriter är ofta connemara-korsningar. De kanske är lite för små för att matcha i storhästsegmentet, men de där 150-160 cm är onekligen rätt användbara just i lektionsverksamhet.
(När jag var liten fanns det ju några jättefina nordsvenskar och en och annan kallblodstravare på ridskolan, men vad jag förstått är nordsvenskar i avel såpass få idag att man inte direkt gör rasen en tjänst genom att använda bra ston till korsningsavel?)
Givetvis finns det gott om vettiga SWB också, men riktningen aveln tagit gör det svårare att hitta avelsmaterial där temperamentet passar lektionsverksamhet på bredden. Dessutom är många dressyrstammade rent bedrövligt svårhoppade (de behöver ju inte kunna hoppa högt, men det är banne mig inte enkelt att lära sig göra rätt på en häst som inte tycker hoppning är lätt och roligt), och många hoppstammade har en teknik som gör det svårt, åtminstone om man ska köpa in yngre hästar.
Äldre hopphästar som taggat ner lite i energi har varit väldigt uppskattade där jag varit, men de kostar ju därefter och som ridskola vill man ju inte chansa på att köpa en häst med en skadehistorik (vilket jag som lättklass-ryttare hade kunnat göra till mig själv).