Så fungerar ledarskap...

T

Tee Showah

När jag gick till affären med mina barn idag fick jag en så härlig bild av vad ledarskap handlar om.

Min yngste son sprang framför mig och brorsan helt plötsligt och utropade: Jag är ledaren! Och argumenterade att "den som går först är ledaren". Snart gick båda barnen framför mig och den yngre försäkrade sig hela tiden om att vi andra låg bakom honom. På kul avvek jag från vägen och upp på en kulle, varpå båda killarna - utan att ens ifrågasätta mitt val av väg - följde med upp på kullen och sedan ner igen! Jag sade inte ett ord till dem - bara gick där bakom dem.

Jag skrattade och frågade vem som var ledaren. Min yngste son svarade självklart - jag, för jag går först! :rofl:

Ibland när man läser om ledarskap här på NH har många bilden av att vara ledare är något som handlar om att enbart dominera och gå före. Att man kan utropa sig till ledare och sedan bara agera som sådan. Sådana tänker som min yngste son. Och kan råka riktigt illa ut om man "dominerar" fel häst.

Men när någon är en naturlig ledare för sin häst blir följsamheten inte av tvång eller underkastelse (vilket många tycker att NH nästan uteslutande producerar...) Det blir ett naturligt ledarskap där hästen och människan lever i ett tagande och givande precis som relationen mellan föräldrar och barn fungerar i en familj. Och är man en naturlig ledare för sin häst blir den följsam så som mina barn visade sig vara (för dagen i alla fall... :D )

Sv: Så fungerar ledarskap...

Härlig berättelse o liknelse! Personligen verkar jag ha det lättare med barnen än hästen...../Maverick

maverick skrev:
Härlig berättelse o liknelse! Personligen verkar jag ha det lättare med barnen än hästen...../Maverick

Nja, i mitt fall ligger det ju 7 års daglig träning, 24 timmar om dygnet, så jag tycker nog att proportionellt till hur mycket tid man är med hästen är nog hästen mer lätthanterlig... :D

Underbart! :love: SÅ fungerar en flock! :bow:
De litade på att du visste bäst och följer dig då naturligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka