Så fruktansvärt tröttsamt

Emelei

Trådstartare
Så ringde de från stallet och sa att hästen inte står på sitt skadade ben och inte vill gå med det :(

Hade veterinären ute senast för två veckor sen, jourtid självklart. Då var det en släng av lymfangit det är väl antagligen det igen *suck*.

Hästen fastnade i eltråden i mars och går alltså fortfarande med ett stort sår på benet, det läker men fruktansvärt långsamt...

Aja får svänga förbi affären och köpa med mig massa äpplen till pållen, vill ju få iväg henne på bete så snart som möjligt.

Sv: Så fruktansvärt tröttsamt

Du tänker inte ta ut veterinären igen då?

Självklart ringde jag till veterinären men de sa att de inte kunde göra så mycket utan hänvisade till klinik. Ringde till kliniken som hade proppfullt och bara hade öppet till lunch eftersom det är röd dag imorgon.

Nu står hon lindad i sjukhage, får åka in med henne på tors...

Hoppas bara att det inte blir något kronisk av lymfangiten.

Bra att du pratat med vet, men jag skulle nog stå på mig och få ut en distriktare åtminstone.

Har hon feber? Är det mycket svullet? Har hon så ont att hon inte vill gå alls?
Om det är lymfangit så är det mycket viktigt att hästen får röra på sig så mycket som möjligt för att hjälpa svullnaden att gå ner.

Har hästen fått penicillin/smärtstillande/ev, cortison vid förra tillfället?

Det är viktigt att hästen får vård så snabbt som möjligt för att få svullnaden att minska dels för smärtan och dels töjs huden ut och risken för att det blir kroniskt/upprepas lättare ökar. Dessutom kan infektionen sprida sig om den inte behandlas.

De första stegen sätter hon knappt ner benet, bara försiktigt med tån. Därefter går hon ordentligt fast väldigt försiktigt. Efter att vi hade lindat benet imorse hoppade hon först omkring på tre ben sen kom hon på att det gick ganska bra att gå med alla fyra. Då gick hon riktigt bra, dvs satte ner benet ordentligt.

Hon fick Metacam och Hippotrim vid förra tillfället.

Det är ditriktaren som har varit ute de tidigare gångerna och alltså inte ville komma uta idag...

finns det ingen annan vet. som kan komma ut ? om det är lymfangit kan ett jodomslag hjälpa till att få ner svullnaden. tänk i så fall bara på att det inte ska ligga mer än 12 timmar åt gången utan luftas en stund innan nytt omslag läggs.

Okej, hur gör man sånt omslag på enklast sätt?

Kan tillägga att hon inte har feber.

man lägger bomull eller en padd runt hela benet, sedan lägger man bandage runt. därefter häller jag jodopax uppifrån tills det är genomblött hela vägen ner till kotan (jag tycker det är enklast)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 811
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 573
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 399
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI