Så fruktansvärt nervös!

FrontLine_

Trådstartare
Japp, jag är så nervös att jag nästan skiter ner mig haha.
För några veckor sedan flög jag av hästen med dunder och brak, och har inte ridit ut sedan dess.
Nu är det planer på det ikväll när det blivit lite svalare..
Och jag vet inte vart jag ska stoppa nervositeten!
Alla tankar som "tänk om" kommer upp!
Självklart blir ju hästen spänd också, det märks.
På ridbanan går det jätte bra, inte ett dugg rädd, och inte på promenader heller.
Däremot att rida ut, SPECIELLT med sadel (?)... huga!

Hur botar man sådan rädsla?
Kommer jag någonsin kunna galoppera ute igen??:P

Sv: Så fruktansvärt nervös!

Känns det tryggare så häng på alla hjälpmedel du har som tex halsrem & handtag i sadeln. Smörj sätet på sadeln lite precis innan du sitter upp och ha helskodda byxor för maximalt grepp. "Tänk" lååååånga ben så att du inte drar upp och kniper med knäna och inte lutar dig fram i sadeln.
Ha gärna en säkerhetsväst på dig, det brukar faktiskt gör att man slappnar av lite extra, det känns lite tryggare med väst. Å så hjälm givetvis.

Så det allra viktigaste av allt: Bestäm dig för att det skall gå bra, positivt tänkande slår allt :laugh:

Lycka till! :banana:

Man gör det man är rädd för, om och om igen fast i en takt man klarar av.

Jag är rädd för att rida, blev mycket avslängd som yngre och har inte riktigt kommit i gång med ridningen sedan dess. I början av april började jag rida min häst, som jag nyss fått hem igen. Det visade sig att hon blev stressad av ridningen, ville så klart både trava och galoppera redan från början och lyssnade inte riktigt på mig. Jag började med ridbana och se till att trådarna var för ingången så att hon med andra ord hade staket på alla sidor runt om och inte kom utanför och kunde skena i väg. Jag började också att skritta enbart, tränade på att få henne att lyssna på mig samtidigt som jag fick en chans att ta det lugnt för egen del.

Eftersom jag tog det så lugnt från början och vägrade testa annat tempo än skritt förrän hon verkligen skrittade alldeles lugnt, så har vi båda gjort framsteg. Jag har börjat känna mig tuffare och hon själv kan numer skritta utan att tro att när jag håller in henne ska hon trava, eller att nudda vid bara pyttelite med skänklarna betyder trav osv. Nu ser det mycket trevligare ut kan jag tänka mig, det KÄNNS mycket trevligare. Förra gången jag red så vågade jag till och med trava mer än bara några steg, för hon låg inte på alls! Rider ut har jag gjort efter varje ridbanepass de senaste tre gångerna, för att ge lite belöning för ett gott arbete också. Vi hårdtränar inte på ridbanan utan allt sker mestadels i skritt.

Innan jag rider henne longerar jag henne så att hon får springa av sig lite. Jag har helt klart blivit tuffare, ju lugnare hästen är, och vågar mer. Men visst var jag skitnervös i början.

Ett handtag på sadeln är guld värt! Det har jag lärt mig efter min unghäst för en massa år sedan och har alltså handtag på sadeln nu också.

Hoppas du blir av med rädslan! :bump:

Förutom de tidigare bra tipsen kanske du kan ta med en kompis som går eller rider? Kan kännas tryggare, man kan prata och slappna av, om kompisen går kan den ju leda ifall ngt händer eller om det känns jobbigt, annars kanske din häst blir lugnare av att ha en kompis med sig, vet ju inte hur din häst är men den kanske inte vill skena ifrån kompisen i alla fall. LYCKA TILL!

Tack för tipsen!:)

Ang att rida med massa saker som halsringar osv, det känns inet bra. För mig är det på något konstigt vis att desto naturligare, desto bättre. Jag tror det är sadeln som skrämmer mig eller något. Kopplar ihop den med olyckan. Att rida barbacka är bättre..

Vi var ut och red igår, en kortsväng :D Varje gång jag kände att hästen blev tittig så hoppade jag av och drev han före mig, för att visa för honom att det inte är farligt och för att vara säker på att jag inte ramlar av igen:P. När han lugnat ner sig så hoppade jag upp igen och allt gick superbra! Hade även en kompis med mig ut igår som red nordsvensken:)

På ridbanan fungerar det, där rider jag med och utan sadel, i både skritt, trav och galopp. Till och med hoppar:D

Yäääääy va bra att det gick bra. Man vågar ju mer och mer, ta en dag i taget.

Ska dela med mig om en liten berättelse :)

1 sept -08 flyttade vi in på våran gård och hyrde ut boxplatser eftersom jag då inte hade någon egen häst.
Jag var livrädd för hästar men har alltid drömt om att ha en egen :rofl:
Vågade knappt släppa ut dem i sept hehe men det gick. I januari fick jag tag på min foderhäst och började rida och alldeles nyss har jag börjat med galopp för första gången!! :D

Vill man så går det :love: Man tar en dag i taget.

Liknande trådar

Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 305
Senast: Maltise
·
H
Träning jag rider två stycken halvblod som båda hade stått i 2 år innan jag började rida dom för några månader sen. jag har problem med båda...
Svar
11
· Visningar
1 049
Senast: moonlightgarden
·
L
Körning Hej allihopa, jag har för ett antal veckor sedan fått hem min häst från inkörning där den varit i fyra veckor. Allt har gått bra, i...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: lasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama