så egen vall - hjälp!

J

jupiter-judex

då jag blev av med mitt sommarbete har jag nu fått arrendera en annan mark, och han ska då så i vall här i vår. men jag ska köpa fröerna själv så jag får det jag vill ha.

så nu behöver jag lite hjälp för det här kan jag dåligt!
ska ju då välja antingen tramptåligt eller snabbväxande sa han, eller välja bägge. en tramptålig till hagarna och en snabbväxande om jag vill ta hö på en del.
då vi bara har två hästar och arrendet är på 5 ha funderar jag på om jag ska ta tramptåligt på hela och ta en skörd innan betessläpp då det borde täcka upp mitt behov av hö/silage på en skörd....

men vad ska jag välja för sorter...kollade blocket för skojs skull och hittade där en variant silage som bestod av 25% timotej, 25% ängsvingel, 20% lusern, 10% hundäxing, 10% vitklöver och 10% engelskt rajgräs.....

vad tycker ni som kan?

Sv: så egen vall - hjälp!

Vi andra som inte heller kan tar kontakt med någon kunnig fröfirma (aldrig deras återförsäljare ute i landet). Jag brukar anlita olssons frö, deras webbsida (www.olssonsfro.se) är kass men deras katalog är guld värd.

När man väljer vallfrö så är det många aspekter: klimat, jordtyp,dränering, bete/slåtter. Tänk på att om du inte har någon kvävebindande växt (klöver, kärringtand..) så måste du göda ganska mycket. Fundera på här länge du vill att vallarna ska ligga innan du plöjer. Ska du ta ensilage på någon vall, undvik att beta med hästar där efter skörden.

tänk på att ta reda på vilken sort(tror ängsvingel) som producerar mest fruktan, för fångrisken. klimatet har ändrats så de fröblandningar som var bra för 10 år sedan kan orsaka fång i dag. prata med tillverkaren innan du väljer

beror lite på om du vill ha hög eller lågproteinfoder. Lucern och klöver ger mycket protein, dessutom har jag för mig att klöver sprider sig mycket med åren och kan ta ut mycket av grässorterna. Jag har en mager tramptålig variant(lämplig till får) med mycket gräs och timotej, Lantmännen har kataloger med olika blandningar.

beror lite på om du vill ha hög eller lågproteinfoder. Lucern och klöver ger mycket protein,

Proteinhalten styr man med val av skördetidpunkt och gödning. Lucern och klöver används för att binda kväve till vallen (då behöver man inte göda så mycket).

dessutom har jag för mig att klöver sprider sig mycket med åren och kan ta ut mycket av grässorterna.

Det beror på klöversorten, betestryck och på markförhållanden. I våra trakter dör rödklövern ut efter ett par år, betar man hårt kan vi tvinga fram lågväxande vitklöver.

Jag har en mager tramptålig variant(lämplig till får) med mycket gräs och timotej, Lantmännen har kataloger med olika blandningar.

"Timotej är ett mycket smakligt gräs och bidrar till en hög 1:a skörd vid slåtter men eftersom det är ett s k strågräs med svag återväxt, är det känsligt för upprepad betning. I betesvallar försvinner det successivt." (hämtat ur http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST94-1/UST94-1Q.HTM

Har du någon gammaldags kvarn i din närhet?
Om du har det så gå dit, de brukar ha kunskapen om vad som passar för markförhållandena just där du bor och kan hjälpa dej med en fröblandning som ger dej vad du vill ha.
Annars prata med någon bonde som kan sin sak, även om hen råkar vara kobonde så vet de ofta vad som passar marken och sedan utgår du från det men lägger till eller drar ifrån det som du vill ha till dina hästar.

Det är plättlätt att hitta rätt vallfröblandning med den här (PDF). Du behöver bara veta i vilken del av Sverige du bor och vad du ska ha vallen till.

Det är plättlätt att hitta rätt vallfröblandning med den här (PDF). Du behöver bara veta i vilken del av Sverige du bor och vad du ska ha vallen till.
Det som jag saknar är intressanta alternativ till klöver i deras sortiment! Vi har med gott resultat nu provat med kärringtand som kvävebindare, fungerar bra på vår lerjord. Hästarna verkar också gilla ensilaget.

Det som jag saknar är intressanta alternativ till klöver i deras sortiment! Vi har med gott resultat nu provat med kärringtand som kvävebindare, fungerar bra på vår lerjord. Hästarna verkar också gilla ensilaget.

Måste fråga... Är kärringtanden lila eller gulblommig?
Vilt förekommande är den väl lila men när vi sådde in kärrningtand var den gulblommig?

Måste fråga... Är kärringtanden lila eller gulblommig?
Vilt förekommande är den väl lila men när vi sådde in kärrningtand var den gulblommig?
Vanligt misstag, den som blommar lila heter Gökärt (http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/lathy/lathlin.html).
lathlin1a.jpg

Kärringtand är gulblommig (http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/lotus/lotucor.html)
lotucor11a.jpg

Liknande trådar

Anläggning Hur gör man :angel: En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och...
Svar
11
· Visningar
3 589
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 226
Senast: Glorfindel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka