Så bete, putsa bete?

L

LillaMu

Undrar om ni kan hjälpa mig med vilken typ av gräs och vilken blandning man bör ha om man ska så en betes hage?
(har noll erfarenhet)

Undrar också när det är bäst att putsa redan befintligt bete? Tacksam för all hjälp!:bump:
 
Sv: Så bete, putsa bete?

Det finns färdiga betesblandningar anpassade för hästar.
Ska du så utan skyddsgröda kommer du behöva gödsla och putsa för att inte ogräset ska ta över. Beroende på markförhållanden kan det vara en bra ide att ta foder första året och släppa hästarna där andra året för att det ska bli tåligt för tramp.
Jag brukar putsa betena när jag bytt hage.
 
Sv: Så bete, putsa bete?

Det finns färdiga vallblandningar som redan nämnts. Det kan vara bra att läsa på lite om de olika grässorterna som ingår, så du vet vad du får med dig hem.

Vi putsade en gång innan betessläpp, minst en gång medan hästarna gick där (oftast 1-3 ggr, när vi bytte hagar). Jag vill ha ner ratorna väldigt regelbundet. Sedan brukade vi putsa en gång innan hösten, för att slippa att ratorna tog över.

Håller med lundsbo om att inte släppa första året. Vi väntade till sensommar år 2 att släppa, men det var för tidigt för den etableringen tålde inte hästtramp och den hagen ligger fortfarande lite efter de andra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
567
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: aglaonema
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 199
Senast: Shixle
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 130
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp