Så besviken!

Mysaan

Trådstartare
Budade på en sadel på Tradera. Sadlen var enligt beskrivningen bara 6 månader gammal och på bilden såg den fräsch ut. Vann budet och var nöjd för det blev inte så dyr. Dessutom skulle den vara fullt utrustad.

Anledningen till att jag budade var för att jag skulle ha en reservsadel då min andra spruckit och jag ska skicka tillbaks den. Det som var bra med denna sadeln oxå var att bommen var bred och jag vill kolla om det passar pålle bättre.

Så i går kom sadeln och jag var så glad. Ända tills jag öppnade paketet :devil: . Plockar upp en sadel som var så gammal, sliten och ful. den är garanterat äldre än 6 månader. Vojlocken de skickat med var så sliten och ful så den är bara att kasta. :cry: Dessutom var varken den eller trådsadelgjorden tvättad. Det stinker verkligen i vårt hus.

Blev så asbesviken så jag mailade försäljaren och bad att få häva köpet. har inte fått någon respons så nu vet jag inte vad jag ska göra. Någon med tips???

Sv: Så besviken!

Det är väl tyvärr så att du får ta det eftersom du accepterat att köpa sadeln på bilden, osedd. För det var väl samma sadel på bilden?
Tycker inte att man skall köpa dyrare saker på internet om man inte har möjlighet att se dem först.

håller med sanchopancho, men du kan anmäla till tradera. varan ska vara enligt beskrivning.

Det är inte samma sadel eller så är bilden tagen när sadeln är i bättre skick. Nu kostade iofs bara sadeln 450 kr så jag vart ju inte ruinerad. Men det är tråkigt när de på bilden ser fräschare ut.

TYcker åtminstone att de kunde ha tvättat prylarna innan de skickade dem.

Jo det ska jag göra tror jag. För jag anser inte att sadeln levde upp till beskrivningen.

Tradera är inte ansvariga. Under annonsen står det nåt i stil med att säljaren ansvarar för att varan är korrekt. Tyvärr har du bara dig själv att skylla att du köpte den osedd.

Det borde gå att anmäla säljaren då denna inte skickat samma vara som denna annonserade ut.Så får man inte göra.
Tur dock, att det inte handlade om väldigt mkt pengar.

nej, men tradera ska stänga av användare som inte följer reglerna.

Men... Hon skickade väl samma sadel som på bilden? Säljaren kan påstå att den skadats under transporten eller att den inte är upputsad. Det är faktiskt inget brott. Det hade varit en annan sak om hon skickar en sadel som är en annan storlk/färg/modell/märke n vad som står i annonsen.

En fullt utrustad sadel, max 6 månader gammal, för 450 kronor???

Nänä, det tvivlar jag på, oavsett hur bra bilden än visade sadeln. Vilken sadel skulle det ha varit, Börjes billigaste? Indisk sadel?
Det är nog bara att bita i det sura äpplet. De hade förmodligen ett gammalt foto.

Är det inte ens samma sadel som på bilden?
Vad stod det i beskrivningen exakt?

Jag är väldigt noga att kolla upp sådannt innan jag bjuder på något på Tradera. Det är lätt att sakerna ser finare att på bild än i verkligheten och står det dessutom väldigt lite i beskrivningen om varan så kan man lätt bli besviken.

Men är det inte ens samma sadel som på bilden så är det ju en annan sak. Har du provat att ringa säljaren?

Hittade vilken auktion det var..
i auktionen står det inget om hur gammal sadeln verkligen är, utan bara hur länge den använts av säljaren och att den inte är i nyskick eller ny ÖHT, hon kan alltså ha köpt den begagnad och använt den i 6 månader..
och det står att sadeln är fin och välvårdad men inget om att den kommer att vara nyputsad när du får den..

hur ser sadeln ut nu när du putsat upp den? är den välvårdad?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du ska anmala till Tradera, aven fast jag inte har sa stora forhoppningar pa att de kan gora nagonting. Jag gillar inte alls Tradera, da de sager att jag satt in annonser och aldrig betalat avgiften...men jag har aldrig satt in en annons pa Tradera. :crazy:

Hur dalig ar sadeln? Skulle det ga att stoppa om den och smorja upp den fin igen?

man bör alltid kontakta säljaren och samtidigt stämma av med vad som står i auktionen innan man anmäler, tror inte en anmälen kommer nån vart när man läst igenom auktionsbeskrivningen och sett att allt hon skrivit faktiskt stämt in..

dock kan man som köpare själv "få för sig" att det man bjuder på inte är i det skick man tror, skriver inte säljaren "skickas rengjord/tvättad/putsad" så ska man inte heller förvänta sig det.. man kan då få hem ett täcke inbäddat i lera och hästhår om det står "använt under hösten, skickas otvättat" och bilden visar täcket på bild i h**kskatalogen..

Sadlen är inte välvårdad. Hela bakdelen är avskavd på kanten. Sömmen har släppt på ett par ställen och det ser ut som om man skulle ha lagt sadeln upp och ner och släpat fram den.

Tack alla för svar. ja jag får nog skylla mig själv. Sadeln är inte välvårdad. Den vart inte bättre av att jag putsade den inte. Stoppningen är det inget större fel på men hela sadeln luktar apa.

Ska kolla i morgon vad som går att göra. Har mailat säljaren men inte fått svar. Iofs ska jag bara ha den tillfälligt medans den andra är på lagning men ändå.

gud vad tråkigt, det är alltosd tråkigt när man gått spänd och väntat. Man förväntar sig en fin sadel och får ett rukkel!

Varför inte använda sig utav payson vid betalning,det finns en viss garanti med det då.

Jao, i auktionen står inget om sömmar som släppt eller att den är trasig på något vis, det står "fin och välvårdad" och är den inte det har du rätt att klaga.. har säljaren inte hörst av sig på måndag tycket jag att du ska ringa säljaren och begära återköp. vill hon inte göra det så anmäler du till tradera..
det intrycket jag får av sadeln i annonsen är att den förvisso är gammal och använd, men inte trasig och sliten.. och säger du att den är trasig så är beskrivningen av varan felaktig..

Mysaan skrev:
Sadlen är inte välvårdad. Hela bakdelen är avskavd på kanten. Sömmen har släppt på ett par ställen och det ser ut som om man skulle ha lagt sadeln upp och ner och släpat fram den.

Men syntes inte det på bilden då, att hela bakdelen är avskavd?

Sedan vet jag inte, självklart är man inte glad om det inte stämmer med beskrivningen, men om det bara är en reservsadel som du ska ha och om den är brukbar, så tycker jag ändå att 450 kr är billigt för en sadel. Man kan ju inte precis få mycket för de pengarna...

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och... 2
Svar
38
· Visningar
9 625
Senast: agtatoon
·
Utrustning Har ett litet dilemma då jag inte vet vilken sadelmakare jag skall lämna in min sadel till för omstoppning. Jag köpte innan sommaren, en...
Svar
16
· Visningar
2 773
Senast: MaddeLen
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 966
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka