S-hack vs vanligt hack

Sv: S-hack vs vanligt hack

jag skjälv rider endast med sidepull på alla våra pållar, för min del tycker jag att hackemooret har en del onödigt i vägen, men det där är ju en smaksak och man får prova sig fram till vilket passar bäst mvh anne:idea:

Jag rider alltid på vanligt "ponnyhack" (eng hack från början?) och det har alltid funkat toppen! :love:

Ska snart beställa ett i mässing! :bow:

Jag varvar mellan de olika modellerna precis som jag gör med alla bett tjejjen går med för att undvika punkttryck.
Ser egentligen inga för och nackdelar mellan de två olika modellerna som den andra modellen inte har.
Det som jag tycker att distansryttare ofta gör fel är att spänna sina hack för löst.
Gör man detta på ett ett ponnyhack tenderar sidostyckerna att närma sig ögat på hästen.
På S-hack kan man länga nosdelen så det spelar ingen roll hur löst det sitter ( men det är inte rätt det heller...) då sidostyckerna inte når ögat ändå, men med ett korrekt spändt ponnyhack så får du inte heller det problemet om det passar bra för övrigt, har jag lärt mig.
Det kan bli så att tränset söker sig upp mot ögat ändå trots att hacket är korrekt inspänt, när hästen har ett ponnyhack på sig men det beror då på att nosdelen är för kort och då får man gå upp en storlek till ponnyhacksmodellen i stl:full.
Lite pyssel.

Ponnyhackmodellen är väl i regel betydligt billigare än ett S-hack.

Senast ändrad:

Rider på ett vanligt ponnyhack just nu, växlat med olika bett. Var mest nyfiken eftersom vissa rider med s hack och de är ju som sagt bra mkt dyrare än ponnyhacken.
:)

Jag har ridit med ponny-hack länge och det trivs min häst bra med. Nu har jag just köpt mej ett S-hack. Anledningen till det är att skänklarna på ponny-hacket rör sig, särskilt i skritt på lång tygel. Då slänger dom lite och det gillar inte min häst, hon blir sur. Därför tänkte jag att S-hacket nog ligger mer still. Och det gör det.
Jag tycker att verkan från tygeltagen blir mer direkta eftersom inte skänkelt rör sig lika mycket. Men det blir också lite skarpare.

Eftersom jag vet att min häst går bäst bettlöst och jag provat olika varianter genom åren och nu ridit med ponny-hack länge som funkat bra tyckte jag att det var befogat att lägga dom extra pengarna som ett S-hack kostar.

Varvar sidepull med ponnyhack och någon enstaka gång med rakt tränsbett. Funkar superbra:)

beror på hur stark/het hästen är. S-hack på het/stark häst, med kindkedja , annars ponny hack. Till vardags ridgrimma. vid dressyrträning alltid ridgrimma.

Alla som rider på hackamore, vilket föredrar ni, S-hacket eller vanligt ponnyhack? Fördelar och nackdelar?

Jag har inte prövat S-hacket men på min häst fungerade inte ponnyhacket. det var bara att glömma. Däremot så fungerade ett "vanligt" hackamor med långa skänklar och lite skarpare nosrygg ganska så bra. Fast bäst är ändå den spanska kapsonen med fast nosjärn. Fungerar bra vid träningsuteritter då jag rider ensam. Dock inget jag skulle tävla distans med, om jag inte hade bett också, förståss, då min häst är mycket het.

Jag rider min ena häst i sk ponnyhackamore och min andra häst på s-hackamore. Jag upplever att S-hackamore är något skarpare särskilt det med rep på nosen, nu kan man även köpa S-hackamore med bredare nosdel i neopren-biothane, detta är något snällare.
Hästen som jag har som ponny-hackamoret fungerar bäst på är en häst med mycket resning,som gärna bär huvudet högt och får sämre påskjut bak då. Med ponny hackamoret är det lättare att få ned honom lite i form och få upp ryggen och in med bakbenen.. Han rids också med bett, då med en väldigt kort skänkel, ett sprenger gummibett och kindrem. Denna hästen är också en häst som man i princip aldrig har något i handen utan behöver mycket "ram" av skänklarna.
Den andra hästen går gärna i låg och lite lång form och har ett enormt påskjut bak. Honom strävar jag alltid efter att få upp fram,av bogarna och sluta trycka på bakifrån för kung och fosterland. Han kan också om det är en sån dag bli lite stark i handen, är mycket känslig för skänklar och rids bäst med mera vikthjälper och rösten.
Även denna häst rids givetvis också med bett, även han med ett sprenger gummi bett, ett pessoa där jag nästan alltid endast har tygeln i de stora ringarna.
Bägge hästarna kan under tävling endast ha biothanesidepullen när det gått första eller andra rundan..
Mitt tips är att låna ett S-hackamore och prova.
De är kalasbra just under distanstävling pga av att de aldrig är i vägen när de dricker eller äter:laugh:

Jag har inte prövat S-hacket men på min häst fungerade inte ponnyhacket. det var bara att glömma. Däremot så fungerade ett "vanligt" hackamor med långa skänklar och lite skarpare nosrygg ganska så bra. Fast bäst är ändå den spanska kapsonen med fast nosjärn. Fungerar bra vid träningsuteritter då jag rider ensam. Dock inget jag skulle tävla distans med, om jag inte hade bett också, förståss, då min häst är mycket het.

Vad är det för skillnad mellan ponnyhack och "vanligt hack"?

Skulle vilja testa S-hack på min Sven.. kallblodstravarekorsning.. men alla känner väl Sven??!!;).. Dom verkar vara för små för att passa honom.. eller finns det olika storlekar!!,, Har testat honom på vanligt hack.. men funkade ett tag.. sen går det inte.. blir för stark.. Men nu är han väldigt mjuk o fon i munnen.. så kanske det skulle funka nu.. :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 068
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 520
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar