Ryttartest - erfarenheter?

L

lenven

Skulle vilja höra erfarenheter från att arrangera och rida ryttartest. Vi är en liten klubb som har genomfört ryttartest två gånger, vi har lite svårt att få det att 'slå' hos ryttarna. Tips från andra arrangörer. Och du som ridit ryttartest, vad tyckte du - hur kan vi locka fler att delta?

Sv: Ryttartest - erfarenheter?

Jag har ridit två gånger och har varit nöjd (det har ju gått bra och fått bra credit).

Varför det drar lite folk vet jag faktiskt inte, jag nappade ganska fort och startade nog på bland de första i Uppland. Har inte ridit några fler sen dess (våren -06), delvis pga att hästen varit stående men också för att jag vill jobba mer med sitsen till nästa gång för att se om jag får annan kritik. Har inte heller sett några tävlingar med ryttartester.

Vi har haft det på vår klubb, och det har funkat bra. Vi har försökt "marknadsföra" det med att man inte måste vara världsbäst, det är ryttaren och inte hästen som bedöms, så man måste inte kunna rida hästen perfekt för att kunna vara med. På så sätt har vi fått med en del som tycker de rider för dåligt för att kunna tävla, och de har tyckt det var jättekul, vilket ju var syftet!

För mer tävlingsvana ryttare så är det ju alltid en bonus med sitsbedömning, det berhöver man ju alltid. Dessutom finns ju ett tävlingsmoment, och en del har haft dem som prova-på tävling för sina unghästar, för att de ska få vänja sig vid staketet och så.

Hur mycket kostar det? Skulle vilja göra ett sånt där ryttartest nån gång, men jag har itne någon egen häst nu :( Måste man ha det?

Minst inte exakt, men ungefär samma som en vanlig tävling, 100-150 kr. Vad jag vet måste man ha egen häst. Det finns ju olika typer av tester, ett när man rider själv (de har jag gjor) och ett annat när man rider med flera.

på min klubb hade vi ryttartest, och det tyckte iaf jag, som ridskoleryttare, var jätteroligt, och fick bra konstruktiv kritik av domaren. tyvärr lockade det inte så många privatryttare..

Kostnaden beror ju helt på hur klubben som arrangerar lägger upp det. I vårt fall tror jag vi tagit ungefär som startavgifter för en klubbtävling. Vi har också arrangerat det som 'clearround' typ. Det är absolut inget du måste ha utan det är ju tänkt som ett förstadium till att tävla dressyr.

Fördelen med ryttartesten är att det just bara är ryttaren som bedöms och inte hästen, därför är det en mycket lämplig "tävlings"form om man bara kan låna häst tillfälligt, har en ridskolehäst eller för övrigt inte har hästen med de allra bästa förutsättningarna att gå 'i form' som annars är ett grundkrav för att få bra betyg på vanliga dressyrtävlingar. Ryttartest måste ju inte heller ordnas som tävling utan kan också göras liknande ridborgarmärke eller dylikt.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar