Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Blandrastik

Trådstartare
Är det bara jag som är gnällig, som tycker att ridning är en fysisk krävande sport. För att inte tala om värsta work-out passet när vi baxar höbalar, vattenhinkar och allt vad det är.

Jag cyklar och klättrade tidigare ganska mycket i berg/klippa och tittar jag på kläder specifikt för de sporterna så ser jag extremt mycket funktion och tekniska egenskaper som är superbra.

Men ridkläder är gjorda i material från Hedenhös, tekniska funktioner och bra detaljer lyser med sin frånvaro. En sån skitenkel sak som att varför finns det inte ridvästar som är kortare fram och längre bak?
Softshell som är i riktigt bra dubbelstrech. Regnjackor som kan öppnas i ärmarna. Jackor/västar med fickor till mobilen. Jag saknar material som är lätta och följsamma.

Därmot finns det jackor med snitsiga emblem, rosa täckjackor och ridbyxor med dragkejor på fickorna bak, supersnyggt men har du en djup dressyrsadel riskerar du att få märken på bakvalvet. En hel del bling, men väldigt lite funktion.

Sv: Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Jag håller med. Jag vill se mer sportinriktning på ridkläderna, och mindre "snobberi".

De uråldriga västarna var ju ofta kortare fram än bak ;)
Men det är inte mode numera...

Men jag håller med dig, material och design är ofta kass på ridkläder.
Jackor, västar, toppar och tröjor köper jag därför mestadels från Haglöfs och Bergans.
Eurostar och pikeur har ridbyxor i bra material och det finns modeller utan krimskrams.

Jag önskar mig lite längre jackor/tröjor/västar/toppar överlag. Var och varannan överdel är ju jättekort. Jag hatar när det glipar och drar kallt på ryggen, plus att jag inte har någon lust att visa myntinkastet varenda gång jag böjer mig ner. ;)

Kan bara hålla med, rid & stallkläder är gjorda för att man ska vara snygg, funktionalitet och att det ska vara praktiskt har de för länges sen glömt bort. Inte konstigt att vi betraktas som att inte utöva en sport när vi har "modekläder" som inte är gjorda för fysisk ansträgning.

Se på all fleece, alla vet nog hur man ser ut i en sån tröja efter att ha mockat & packat höpåsar. för att inte tala om alla vita plagg :) Det måste vara många som byter om mellan man rider och fixar stallet? eller många som har fullservice ... :meh:

har ni även tänkt på vilka fula märken en dragkejda på en jacka kan göra på framvalvet på sadeln?

Jag jobbar på ett ganska välkänt företag som tillverkar arbetskläder och t o m vi tittar mycket på sportbranschen när vi utvecklar nya produkter. Framför allt när det gäller funktion och passform. Sen har vi då lite högre krav på slitstyrka än vad sportbranschen har generellt men det är ju ett plus i kanten om man som jag använder plaggen även på fritiden. Är det nån gång man sliter på plaggen så är det ju i stallet.
Önskar att vi kunde börja tillverka ridbyxor också men det lär väl dröja. Får nöja mig med att överdelarna vi har är väldigt bra. :D

Se på all fleece, alla vet nog hur man ser ut i en sån tröja efter att ha mockat & packat höpåsar. för att inte tala om alla vita plagg :) Det måste vara många som byter om mellan man rider och fixar stallet? eller många som har fullservice ... :meh:

har ni även tänkt på vilka fula märken en dragkejda på en jacka kan göra på framvalvet på sadeln?

Håller verkligen med om dessa två saker. Jag är dock en sån som inte packar hö och borstar leriga hästar med de kläder jag ska åka iväg på träning med, då har jag tunna överdragskläder i stallet, eller så tar jag av mig jackan eller vad det nu är jag vill skydda.

Hmm, jag håller inte alls med vad gäller överdelar. Jag har en superbra fickor för mobiler och allt annat på alla mina ridjackor/västar, jag har en fin väst i trevligt softshellmaterial, en teknisk vind/regnjacka med avtagbart fleecefoder som har superpassform även vid ridningen...

Men däremot så håller jag med vad gäller ridbyxor. Men det känns samtidigt som att det är väldigt mycket på gång, softshell och silikonskoning/uppdelad helskoning i nya material (ex Fits variant med hjortskinn) kommer mer och mer. Framförallt är "ridstövelsluten" på ridbyxor det bästa som hänt senaste åren, kardborreknäppningen saknar jag inte. Och det har börjat komma fler och fler spännande varianter i olika material, det experimenteras och det kommer nog att ske mycket vad gäller ridbyxor närmaste åren.

Appropå vita plagg/snygga plagg, så ja, klart man har en överdragströja när man borstar/mockar om man vill ha en vit tröja på ridpasset? Eller överdragsbyxor om man inte vill se smutsig ut på ridbyxorna när man ska rida för tränare? Jag förstår inte problemet :P. Givetvis är det mode i det. Det är det ju faktiskt i alla andra träningskläder också.

Jag kör också på Haglöfs och dyl när jag rider.

Annars tycker jag faktiskt att MH har en del tekniska plagg med bra lösningar.

Nej nej, du är inte gnällig - det är den krassa verkligheten... även om det blivit något bättre under senare år ;)
Bara en sådan enkel sak som ett varmt material som ändå andas i en tröja/jacka :crazy: utan dragkedja som går för långt ner... *dröööööm*...
eller...
Tänk en slim och tunn tröja som andas, med liten ståkrage och med ärmar i tjockare material så att man kan ha den under ridvästen utan att svettas på ryggen och frysa på armarna - DET vill jag ha :idea:
eller...
Softshell med stretch...

Ujujuj, det finns stor utvecklingspotential här för den hugade ;)

Jag har en tröja från HW som är ofodrad, men har fodrade armar. Har en toppenbra, kort windstopper från Catago som andas, den betalade jag hela 219 pix för på Ge-Kås. Så kläderna finns redan, efterfrågan är kanske inte så stor.

Va!! Så det finns - hurra :up:
Nu gäller det bara att hitta, ska ut på nätet och leta.....

Jag kan, tyvärr, säga att HW-tröjan köpte jag i nån realåda på Falsterbo i somras, kanske fattade inte folk idéen? Jag är iaf väldigt nöjd :)

Hugger sista knappen.

Jag rider i mina spingkläder, överdelar då. Bland annat Soc har långa, sköna funktionströjor. Och en vindväst med bra passform och längre baksida. Craft är också ett bra märke.

Skriver under på detta jag med..det mesta i stallklädesväg köper jag hellre i annan sportbutik.

Så mycket bättre passform, hållbarhet och finess än vad ridkläder har..min tanke är att ridkläder tycks vara gjorda endast för att sitta i sadeln med, men vilken ryttare till vardags tänker sig att byta kläder från stallsysslorna när man ska upp i sadeln?

Finns inte ens vettiga ridkläder för vinterbruk..

Ujujuj, det finns stor utvecklingspotential här för den hugade ;)

Nej, jag tycker faktiskt inte det. För den stora massan köper något helt annat. Utseende framför funktion. Många av de detaljer som nämns i tråden har sett dagens ljus i ridkläder. Men fått hänga kvar på galgen, för att utövarna köper annat - konservativt.

Det är marknaden som bestämmer vad som ska finnas, och marknaden ratar överlag allt som inte ser ut som traditionell (mossig) ridkläder. I ny tappning, gärna med bling.

Ridbyxor är ju svårt att hitta utanför en ridsportbutik , men i övrigt är mina bästa stall- och ridplagg gjorda för golfare! Ett märke som heter Galvin Green gör helt fantastiska funktionsplagg med goretex som klarar dåligt väder och tuffa tag. Svindyra visserligen men jag passar på att leta rea och outlet...
Jag fattar inte heller varför en sport där kyla, lera och svett hör till vardagen för merparten av utövarna gör kläder som mer tycks lämpa sig för modedockor på tebjudning ... Är månne överklasstämpeln kvar? Drängen gör i ordning hästen och sedan rider du en runda i det vackra vädret? Opraktisk passform ( hur får man plats med västen under jackan?) , Fleece på kragar och i ärmslut som blir fulla med halm, ridbyxor som läcker när det regnar ( var är goretexen?), klena dragkedjor på stövlarna, hopplöst att hitta smidiga och varma handskar som håller, klumpiga säkerhetsvästar som är för långa i ryggen osv osv...

*KL*
Jag använder aldrig dedikerade ridkläder öht.
Jeans av valfri, gärna en aning stretchande, modell... arbetsjacka från Fristads, Carhart, DriDuck eller något annat liknande... underställ från t ex Craft när det är kallt, annars billiga men tåliga funktionströjor från en arbetskläderbutik i trakten, ofta M90 underställskjorta (bästa plagget alla kategorier). Grejor som är designade från scratch för att arbeta och röra sig i, inte för att vara snofsig i. Funkar för mig. :)

Ridbyxor är ju svårt att hitta utanför en ridsportbutik , men i övrigt är mina bästa stall- och ridplagg gjorda för golfare! Ett märke som heter Galvin Green gör helt fantastiska funktionsplagg med goretex som klarar dåligt väder och tuffa tag. Svindyra visserligen men jag passar på att leta rea och outlet...
Jag fattar inte heller varför en sport där kyla, lera och svett hör till vardagen för merparten av utövarna gör kläder som mer tycks lämpa sig för modedockor på tebjudning ... Är månne överklasstämpeln kvar? Drängen gör i ordning hästen och sedan rider du en runda i det vackra vädret? Opraktisk passform ( hur får man plats med västen under jackan?) , Fleece på kragar och i ärmslut som blir fulla med halm, ridbyxor som läcker när det regnar ( var är goretexen?), klena dragkedjor på stövlarna, hopplöst att hitta smidiga och varma handskar som håller, klumpiga säkerhetsvästar som är för långa i ryggen osv osv...

Fast där tycker jag att du överdriver?
Ridbyxor som är hållbara, bra passform och vattentäta är jättesvårt att tillverka.
Goretex är tex inte direkt strechigt och jag vet ingen som vill ha ostrechiga ridbyxor?
Det är även svårt att hitta ett material som tål den mekaniska nötningen som blir och dessutom lyckas hålla det till ett pris som gör att folk köper.
Fleece på kragen är för mig ett krav, jag får jättelätt skav annars och jag har iaf inga problem med att det fastnar hö/halm.
Det finns ridstövlar med bra dragkedjor men de kostar mer.
Smidiga och varma handskar finns också men de är dyra.
Köper man fel storlek på västen får man skylla sig själv.

Jag fattar inte heller varför en sport där kyla, lera och svett hör till vardagen för merparten av utövarna gör kläder som mer tycks lämpa sig för modedockor på tebjudning ... Är månne överklasstämpeln kvar? Drängen gör i ordning hästen och sedan rider du en runda i det vackra vädret?

Say what? Modedockor på tebjudning?

Mina snyggaste och dyraste och mest "modemässiga" ridplagg är också de med bäst funktioner och bäst hållbarhet. Varför skulle man inte få vara snygg när man håller på med hästen? Varför känner du att du har rätt att kränka alla som tycker om vackra saker?

(Tänk dessutom på att "finplaggen" är avsedda för just finväders/inomhusridning. Det finns kanske inte så mycket pengar att tjäna på att tillverka dyra funktionsridbyxor för skogsmulleridning, och därför så finns det inte särskilt många. Jag personligen lägger hellre pengar på finplagg och har diverse secondhand-grejer till smutsiga/leriga aktiviteter)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka