Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Sv: Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Nu var det några år sedan jag köpte ridkläder, men alla mina ridvästar (är nog fem) är kortare framtill än bak.

Mustig är faktiskt också ett sånt märke, men det har inte riktigt slagit genom i Sverige.

Jodå alla hade Mustojackor för 12-15 år sedan tom landslagsjackorna var Musto sen har det väl dött ut för dom förnyade ju inget..

Det är därför man köper sportkläder istället för ridkläder ;)

Köper allt utom ridbyxor i sportbutiker. Kari traa underställ. Mycket tenson då jag bor nära en outlet.Arbetshandskar på gekås eller lantmännen.

Kingsland brukar ha liknande. Tror det är sömmar i innerlåren men annars stämmer de in på alla punkter! Vet inte hur högt de går heller..

Köper allt utom ridbyxor i sportbutiker. Kari traa underställ. Mycket tenson då jag bor nära en outlet.Arbetshandskar på gekås eller lantmännen.

Samma här!
Då jag alltid idrottat utöver hästeriet var jag snabb med att börja använda sportkläderna även i stallet när funktionsmaterialen gjorde entré.
Det blir dessutom bättre ekonomi, ridsportskläder har en tendens att dra iväg i pris och särskilt när de görs i funktionsmaterial.

Ja, här är en till som hellre handlar i andra butiker än just ridsportsaffär.
Jag rider dessutom i jeans, så jag köper mina ridbyxor i butiker som säljer bra och tåliga jeans (vilket börjar bli en bristvara med, men det är en annan fråga).

Jag har dock blivit lite av en handsk-snobb och vill helst inte ha något annat än Hestra-handsken :o
Deras arbetshandskar är outstanding! Ridit med en av deras budgetmodeller de senaste typ fyra vintrarna och det är först i år de har börjat gå sönder (och det kan ha hängt ihop med att jag råkade skära lite i den ena med en kniv... :angel: ). De har ju börjat tillverka ridhandskar i läder med, ska skaffa mig ett par såna :d
Brukar passa på när det är marknad i Hestra, de brukar sälja av andra sorteringen billigt då.

Jackor/västar med fickor till mobilen.

Jag måste haft tur, men det där har alla mina ridjackor haft, sen typ 10 år tillbaka. Vissa med sladdgenomföring från Handsfree till och med.

Men i sak håller jag med dig, jag har funderat om det är priset som avskräcker, men så kommer ju en massa ridkläder där det är märket som kostar (Kingsland etc) och ju är dyrare än funktionskläder av vettiga märken.

Men rent generellt är väl hästsporten dålig på det där, kolla på skottkärror, grepar, sopborstar, hinkar osv - tiden har nästan stått still. Nu börjar lite mer ergonomiska dyka upp, men de är inte standard än...

Spontant försöker jag kika på MH i första hand om jag köper ridkläder (exkl ridbyxor), då de brukar ha hyfsat mycket funktionstänk. Kanske inte alltid i materialet, men mobilfickor som ligger skyddat och med sladdgenomföring, reflexmaterial invävt i tyget och knäppningar där det behövs, ventilationsmöjligheter, öppningsbart där det behövs osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka