Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Sv: Ryttarkläder med funktion från stenåldern.

Ja håller med här, vi som inte åker iväg och tränar och tävlar och faktiskt kan tänka oss att rida i paddocken/skogen med halm kvar i hästens svans :o ;) Vi tycker nog det känns ganska onödigt att ha extra skyddskläder utanpå bara för att skydda de kläder vi ska ha när vi rider. så vi är fina när vi "visar upp oss".

Att jag själv drar på mig ett par skyddsbyxor utanpå de vita ridbyxorna de få gångerna man är iväg och har tävlat, det köper jag, men dagligen? Så frågan är: är ridkläderna idag bara utvecklade för de som tävlar och tränar? Visst kan man hitta funktionella ridkläder, men det känns ungefär som när man försöker hitta något som inte är rosa & som är funktionellt för lek till ens 5åriga dotter när man är i klädbutiken.

Ridkläderna är utvecklade efter vad tillverkarna kan tjäna pengar på. Vilka lägger mest pengar på sin ridgarderob, och vilka typer av plagg efterfrågar den målgruppen?

Eller snarare: Hur många kronor skulle du kunna tänka dig att lägga på ett par funktionsridbyxor, och hur mycket dyrare skulle dom vara att tillverka än en par "vanliga"?

Ja håller med här, vi som inte åker iväg och tränar och tävlar och faktiskt kan tänka oss att rida i paddocken/skogen med halm kvar i hästens svans :o ;) Vi tycker nog det känns ganska onödigt att ha extra skyddskläder utanpå bara för att skydda de kläder vi ska ha när vi rider. så vi är fina när vi "visar upp oss".

Att jag själv drar på mig ett par skyddsbyxor utanpå de vita ridbyxorna de få gångerna man är iväg och har tävlat, det köper jag, men dagligen? Så frågan är: är ridkläderna idag bara utvecklade för de som tävlar och tränar? Visst kan man hitta funktionella ridkläder, men det känns ungefär som när man försöker hitta något som inte är rosa & som är funktionellt för lek till ens 5åriga dotter när man är i klädbutiken.

Fast det där handlar nog mer om hur man när som person.
Jag lufsar mest omkring med hästen i skogen.
Men jag skulle ALDRIG rida med halm kvar i svansen eller att hästen, jag eller utrustning är smutsiga.
För mig är det alltid helt, rent och snyggt som gäller.
Är hästen riktigt skitig så drar jag på mig ett förkläde tar typ 2 sek eller hoppar i en överdragsoverall och det tar väl typ 10 sek....
Men sen har en del en förmåga att skita ned sig betydligt mer än andra, jag brukar lyckas hålla mig hyfsat ren utan överdrags kläder.
Ridbyxor kan väl inte vara på så många olika sätt om de ska passa för ridning?
Oavsett om det handlar om skogsridning eller träning/tävling.

Vad är det för funktionella ridkläder du saknar?
Jag tycker det mesta finns, men bra jackor lyser med sin frånvaro och det är begränsat med överdelar i funktionsmaterial men det blir mer av den varan också :)

Hah, jag kom faktiskt på 1 funktionsplagg som jag hade velat ha, som saknas helt i nuläget.

Underställsbyxor i ett mjukt, varmt och stretchigt material som andas (gärna naturmaterial), utan beninnersömmar, med extremt hög midja (alltså upp till den "riktiga" midjan, inte höfthöjd). Som antingen slutar under knäna, eller som är tillräckligt långa för att gå ner till fotknölarna.

Egentligen vill jag ha ett par gammeldags mamelucker i ullfrotté. Jag hade ett par såna ärvda som tonåring, som jag använde tills dom bara var trasor. Undrar om såna går att hitta igen?

ridjackor/västar, jag har en fin väst i trevligt softshellmaterial, en teknisk vind/regnjacka med avtagbart fleecefoder som har superpassform även vid ridningen...

ch det har börjat komma fler och fler spännande varianter i olika material, det experimenteras och det kommer nog att ske mycket vad gäller ridbyxor närmaste åren.

Har du en gång hoppat i en två-vägs-stretch-jacka i softshell vill du inte ha nåt annat och det har jag aldrig sett i en ridshop. Och länge ärmar så inte jackan åker upp i öronen när du hoppar.
Sen var det där med "på gång", känns som ridkläderna idag har funktionsdetaljer som andra sporter hade för tio år sen. Tex öppningsbara ärmar på jackor, fickor bak på ryggen, gör plagget mer slimmat framtill.

Och som nån nämde, självklart ska en väst/jacka inte kunna ge märken efter dragkedjan på framvalvet. Själv har jag löst den med en cykeljacka.

Hah, jag kom faktiskt på 1 funktionsplagg som jag hade velat ha, som saknas helt i nuläget.

Underställsbyxor i ett mjukt, varmt och stretchigt material som andas (gärna naturmaterial), utan beninnersömmar, med extremt hög midja (alltså upp till den "riktiga" midjan, inte höfthöjd). Som antingen slutar under knäna, eller som är tillräckligt långa för att gå ner till fotknölarna.

Egentligen vill jag ha ett par gammeldags mamelucker i ullfrotté. Jag hade ett par såna ärvda som tonåring, som jag använde tills dom bara var trasor. Undrar om såna går att hitta igen?

Det där finns ju nästan..
Jag har ett par i ull från ullmax med långa ben och med flossad fleece på insidan, varma, strachiga, andas, hög midja och såååå sköna!
Fallerar dock på sömmen på insidan. TDock känns den inte för att det mjuka och flossiga täcker den mjuka platta sömmen :)

Har även ett par som går under knäna i polarfleece från Craft, mjuka, varma, strechiga, hög midja, andas och är supersköna men även de har en söm som dock även den täcks av det mjuka och flossiga.

Det får mig osökt att tänka på:

Thelwell+1.jpg

Thelwell+2.jpg

Thelwell+3.jpg

Kl
Jag använder nästan bara golfkläder på överkroppen har alla typer av lager för att kunna kombinera på bästa sätt..
Tycker det funkar kanon är ju smidigheten i kombination med funktion man vill åt och det har de lyckats med.

Tex öppningsbara ärmar på jackor, fickor bak på ryggen, gör plagget mer slimmat framtill.
Fast just fickor på ryggen avstår jag gärna från, både när jag rider och t ex kör motorcykel. Att landa på rygg på en nyckelknippa eller mobiltelefon eller tjock plånbok... njae... :crazy:

Precis det köpte jag på citygross i vintras för 29 spänn! Fast det där med att andas är ju tveksamt dock..

Fast problemet för mig är snarare tvärtom..att man inte kan blanda funktion med att kläderna ska vara snygga :)

Jag vill gärna ha rid/stallkläder som ser bra ut men jag vill inte att det ska vara på bekostnad av hållbarhet eller förmåga att hålla mig varm.

Det finns faktiskt ett klädmärke med funktionsmaterial som används flitigt i ridning, bara att ingen utanför islandshästvärlden vet vad det är. Möjligtvis riktiga friluftsmänniskor/äventyrare med för stor plånbok...

North 66

Det finns inte mycket att välja på ridbyxemässigt, en modell. Men när det kommer till överdelar, tröjor -jackor så finns massor!

Själv är jag extrem N66-nörd och inga andra kläder duger för en svettig dag i stallet eller på långpromenaden med hundarna. Kläder med andasfunktion = plastpåse går fet-bort direkt oavsett bling och märke... N66 är inte snygga kläder, men du märker inte att du blir svettig.

Bästa tipset är att hålla utkik i rea-ställen i ridsportbutikerna, där hänger dom ofta till ett lite bättre pris. Att köpa dom i friluftsbutik är ofta mer eller mindre ett rån. De är inte billiga direkt... Jag har köpt det mesta av mitt på rea, men en del på fullpris -behöver man det är det värt det.

Mustig är faktiskt också ett sånt märke, men det har inte riktigt slagit genom i Sverige.

Är det bara jag som är gnällig, som tycker att ridning är en fysisk krävande sport. För att inte tala om värsta work-out passet när vi baxar höbalar, vattenhinkar och allt vad det är.

Jag cyklar och klättrade tidigare ganska mycket i berg/klippa och tittar jag på kläder specifikt för de sporterna så ser jag extremt mycket funktion och tekniska egenskaper som är superbra.

Men ridkläder är gjorda i material från Hedenhös, tekniska funktioner och bra detaljer lyser med sin frånvaro. En sån skitenkel sak som att varför finns det inte ridvästar som är kortare fram och längre bak?
Softshell som är i riktigt bra dubbelstrech. Regnjackor som kan öppnas i ärmarna. Jackor/västar med fickor till mobilen. Jag saknar material som är lätta och följsamma.

Därmot finns det jackor med snitsiga emblem, rosa täckjackor och ridbyxor med dragkejor på fickorna bak, supersnyggt men har du en djup dressyrsadel riskerar du att få märken på bakvalvet. En hel del bling, men väldigt lite funktion.

Det handlar nog om vilka produkter du tittat på!
Jag har en enda väst och den är längre bak i ryggen. Jag tycker att ärmarna är bra på de flesta ridkläder - tillräckligt långa även för mina chimpans-armar:D.
Visst finns det jackor och tröjor som slutar i midjan, men sådana har inte jag behövt köpa eftersom det också finns de som är långa i modellen. Har två irriterade "lumberjack-modeller" som gärna kryper upp i midjan men alla mina andra sju jackor är längre.
Mobilficka och ficka för plånboken hittar jag också på de flesta jackor, eller åtminstone någon lämplig ficka med dragkedja så jag inte tappar mobil et c.

Jag tycker om bomull i kläderna.

Så jag tycker faktiskt att det finns gott om funktionella och dessutom snygga ridkläder!
Håller inte med dig om att det är brist.

Och Uhip, jackorna är grymma. Sen har ävn de stora märkena såsom Pikeur, Anky osv många funktionella kläder men de är dyra. Folk köper hellre sämre på Hööks helt enkelt.

I ridbyxor finns det tex softshell att välja på, varmare och ffa regntåligare och även smutståliga.

När man inte köper ridkläder tycker jag man får problemet med repor, att grejer sitter fel till osv.

Kl
Jag tycker faktiskt att det finns en hel del bra rid/stallkläder. Att ridjackorna är korta är ju för att det är just ridjackor, dom ska inte fastna i sadeln osv, en säkerhetesgrej. Jag tycker dock att det kryllar av olika sortes ridjackor också, både långa och kortare. Jag tycker faktiskt tvärtom att ridkläder är bra i stallet, smidiga och om man köper rätt märken relativt tåliga.

Kl
Jag svettas föga så jag har inge större behov av andaskläder. Köper sommarkläder som är snyyga. Det är viktigt för vargen.
Till vintern fryser jag mycket. Tyckte inte riktigt att ridoverrallen fungerade i sträng kyla. Jag kör med skoterkläder när jag kör med vagnen. Jackan funkar skapligt att rida i, men byxorna är förstäkta med ett grovt tyg i grenen, och kanske kan de skada sadeln, så jag rider inte i dem.
Jag gör ofta ganska mycket reseach innan köp, så jag får vad jag vill ha ( fast det där med mycket research innan köp gällde inte härrom dagen när jag impulsköpte två nya underbara schabrak).

Du får gärna tips om en kort väst. Gärna längre bak om du vet nån.
Köpte senast en Cavallo, som var butikens kortaste, den går lik förb.. ner till framvalvet på sadeln när jag rider.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka