Ryttarens önskemål om tävlingar

Sv: Ryttarens önskemål om tävlingar

Jag vet - vi lägger en distanstävling på Täby galopp! Lätt att hitta runt och bra för alla som gillar att rida samma slinga flera gånger! ;)

Skämt åsido - det här med hur många som är ute på slingan samtidigt och om man får sällskap ut på nästa slinga eller inte beror ju mycket på hur många som startar i varje klass och hur bra man planerat grinden.
Starttiderna för klasserna ska ju planeras så att alla inte kommer in samtidigt så att det inte blir långa väntetider vid grinden.
Sedan kan man ju som arrangör bli överraskad över att ekipagen går fortare eller långsammare än man tänkt sig, men det händer inte ofta.

*tar sista knapp*

En sak som jag uppskattar är när ryttare och grom får varsin BRA karta. Inte en skum för gromen med här får du stå och man inte kan se vilken slinga det gäller.
Lika karta för båder ryttare och grom, med gromplatser inmarkerade ifall man bara får st på vissa ställen och tvärt om, vart man inte får stå.
Helst vill jag även ha kartan tillgänglig hemma, tex via internet eller hemskickat med allt annat.
Är så skönt att hinna vara lite påläst innan. Får man den på tävlingsdagen/dagen innan inner i ala fall inte jag fördjupa mig lika mycket. Då är det så mycket annan som måste göras.

Lånar sista knapp med.

Pust, det var mycket att tänka på som arrangör och givetvis är allt önskvärt, men hualiga att få till det.

De flesta verkar vara av åsikten att man vill rida olika slingor. Det är mycket tidskrävande för en banläggare. Inte minst alla markägare som man måste kontakta. På fjorårets Fornaboda var det ca. 50 markägare och då var ju flera av sträckningarna samma. Är det då bättre att man inte har med de riktigt långa klasserna, om man inte "orkar/hinner/lyckas" ha med så många olika slingor?

Hälsning Maja

Stopek skrev:
De flesta verkar vara av åsikten att man vill rida olika slingor. Det är mycket tidskrävande för en banläggare. Inte minst alla markägare som man måste kontakta. På fjorårets Fornaboda var det ca. 50 markägare och då var ju flera av sträckningarna samma. Är det då bättre att man inte har med de riktigt långa klasserna, om man inte "orkar/hinner/lyckas" ha med så många olika slingor?

Hälsning Maja

Förstår att det är mycket jobb med alla markägare.
Ifall man måste ha samma slinga så kanske man kan försöka variera genom att tex gå någon "baklänges"? Eller nystla ihop olika slingor så att man går lite på alla?

Stopek skrev:
De flesta verkar vara av åsikten att man vill rida olika slingor. Är det då bättre att man inte har med de riktigt långa klasserna, om man inte "orkar/hinner/lyckas" ha med så många olika slingor?

Hälsning Maja

Nej, det tycker jag absolut inte. Jag rider gärna en bra slinga med bra underlag flera gånger, som tex sista slingan på Fornaboda och Sydnärke. Men jag kanske är ensam om att tycka det?
Underlaget går före variation för min del. Men det är inte kul att rida en slinga flera gånger om det dessutom är dåligt underlag och många leriga partier som bara blivit värre andra varvet....

Madde71 skrev:
Nej, det tycker jag absolut inte. Jag rider gärna en bra slinga med bra underlag flera gånger, som tex sista slingan på Fornaboda och Sydnärke. Men jag kanske är ensam om att tycka det?
Underlaget går före variation för min del. Men det är inte kul att rida en slinga flera gånger om det dessutom är dåligt underlag och många leriga partier som bara blivit värre andra varvet....

Det är väl lite så jag tänker också om att rida samma slinga flera gånger. Ofta blir det väldigt uppridet och tungt.

När det gäller markägare så är det just därför vi valt att inte ha längre tävlingar på Rimboritten: v har bra underlag nästan överallt, men tyvärr går det inte att undvika att dra banan genom skogen på en del ställen för att få ihop banan och det är just dessa partier som inte håller för hur många hästar som helst på en dag.
Jag är rädd att markägarna kommer att sparka bakut om deras skog blir väldigt sönderriden. Då är det lättare att ha många olika slingor så att antalet hästhovar som trampar på aktuella områden blir så få som möjligt.

Fast jag förstår Maja också. Runt Stockholm har vi ju också massor av markägare som äger var sin liten plätt - och alla måste ju tillfrågas, pust! Det blir hur många som helst att ringa till...
Inte lätt att vara arrangör.

När jag väljer tävlingar finns en faktor med som är svår att få grepp om och som jag saknar. Det är starttid för klasserna.
Starttiderna avgör ju om man behöver övernatta eller inte vilket ju är en stor skillnad både i åtgång av tid och pengar.
Jag förstår att arrangörerna kan ha svårt att ange starttid innan man känner till antalet anmälningar men någon preliminär idé om hur man tänkt borde ju kunna kommuniceras.
Jag gillar inte att efteranmäla men har ibland blivit tvungen då det inte gått att få besked om tidsprogram innan anmälningstiden gått ut

Din häst är halt, han vrider bakbenen när han springer Föresten vad är det för ras?
-Varmblod.
-Ah ok då är det inget fel på den!
:angel: Rider du min häst ???

Jag brukar få höra att jag måste springa upploppstempo om de skall se om han är halt !:D
/Cetzy

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka