Sv: Ryttarens önskemål om tävlingar
I den mån man överhuvudtaget KAN prioritera vilka ritter man rider så är detta min prio-lista:
Första priorietering är att det passar in i säsongen rent tidsmässigt.
Jag är mindre benägen att åka långt (mer är 50 mil) upp till 80km-ritter, för längre distanser kan jag tänka mig att åka längre, men då gör man inte så många på en säsong.
Andra prioritering är banans beskaffenhet. Största minuset är om det är väldigt mycket våtmark. Jag tycker inte det är värt att riskera hästarna om de riskerar att sjunka djupt, tappa skor, slita till sträckningar, senrupturer osv. En annan sak som är ren bekvämlighet
är om det är väldigt öppna = blåsiga banor. Har inte valt bort någon ritt för den sakens skull, men hade jag haft alternativ hade jag hellre valt en skogsbana än en öppen blås-bana.
Tredje prioritering är det organisatoriska. Det är SÅ SKÖNT när det är välarrangerat. Bra uppstallningar, effektiva kunniga människor i vet-grindar, bra flyt genom viloområden, besiktningar, start/mål områden, bra resultatrapportering osv så att man slipper de där irritationsmomenten som att man står 20 min för vet-besiktning, har 10 minuter att gå till toa mm mm. Något jag verkligen lärt mig uppskatta är om uppstallningen ligger nära tävlingsplatsen.Bra tävlingsplats för groomar är också jätteviktigt, dvs att det går att köra bilen ganska nära, att det inte är långt att bära utrustning,vatten osv och att det går att få fatt i kaffe!
Min käre groom blir såå glad när det är bra groom-tävlingsplatser vi ska till vilket naturligtvis underlättar betydligt när det gäller att flörta med sig honom på ytterligare en helg i skog och mark!
Därefter följer prioriteringar såsom banmarkeringar. Jag har aldrig varit på någon riktigt dåligt markerad bana, men ju bättre markerat desto gladare är jag som dras med dålig syn och inte kan rida med brillor/linser. Tänk som arrangör på att kanske undvika gröna markeringar i granskog! Det är nog fler än jag som ser lite halvkrabbigt... Kör på med gult, rött, randigt, vitt osv istället!
Mer plussaker är naturligtvis vackra, varierade banor, priser att tävla om, kostnader, boendemöjligheter nära stall, trevliga funktionärer, kuninga veterinärerer, bra banskisser (detta är VIKTIGT!) osv.