Ryttarens önskemål om tävlingar

O

Organizer

Hej på er distansryttare.

Det hade varit intressant att få veta de 5 viktigaste kriterierna för att ryttare ska välja att anmäla sig till en tävling.

Till exempel:

Kostnad (startavgift/veterinäravgift)
Närhet (50 mil eller 50 km att köra)
Banan (markering, kupering, asfalt etc)
Prispengar
Uppstallning
Bemötande av funktionärer
Distanser
Veterinärer
etc
etc

Ge mig lite tips om vad det är som bestämmer vilka tävlingar ni väljer.

Tacksam för synpunkter:cool:

Sv: Ryttarens önskemål om tävlingar

Jag väljer tävlingar som finns geografiskt nära. Har aldrig valt bort en tävling pga priset.
Sen gillar jag om det är lätt att fixa uppstallning och boende. Gärna nära varandra.
En trevlig bana är givetvis ett plus.
Bra funktionärer som vet vad de ska göra är skönt men som erfaren (på 80 km *host*) så är det ok att man ibland får förklara hur de ska skriva mm.
Men som sagt så väljer jag hellre nära ritter än ger mig ut på äventyr långt bort.
// Linda

Egentligen bara en sak: att tävlingarna hamnar på lämpliga avstånd i tid från varandra, att det blir tillräcklig återhämtnings/vilotid mellan tävlingarna.

Groom-pelle skrev:
Egentligen bara en sak: att tävlingarna hamnar på lämpliga avstånd i tid från varandra, att det blir tillräcklig återhämtnings/vilotid mellan tävlingarna.
håller med groom-pelle plus att ibland så kan underlaget spela roll, beror ju på vad jag vill få ut av tävlingen, behöver jag träna backar försöker jag välja backig bana, vill jag rida snabbt väljer jag en bana där det går att hålla lite tempo

Jag skulle nog kunna tänka mig att avstå från en alltför dyr ritt. Känns det oskäligt i förhållande till andra ritter och är långt bort från mig, då avstår jag. Speciellt om det är väldigt dyr uppstallning med. Så kostnaderna anser jag är viktigt. Ritterna skall ligga i någorlunda samma prisnivå.

Sedan är alla de kriterier du räkna upp viktigt givetvis. Inte minst banmarkeringar. Tjuriga funktionärer kan man stå ut med, men inte att behöva rida fel. Fast det är ju så sällan man möter tjuriga funktionärer, så jag vet väl inte hur det är.

Vad det gäller banan så undviker jag endast ritter med mycket sankmark.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Bra banmarkering är viktigt för mig som nervös nybörjare. Även ordentligt skyltat i målområdet för vila, pulstagning, toaletter osv. Trevliga funktionärer är härligt förstås. En vacker bana är underbart! Ett föredöme är både Fornaboda och Sydnärke. Allt enl ovan (i vart fall förra året då jag var med) var på dessa tävlingar perfekt plus jättebra uppstallning och övernattningsmöjligheter.

Skulle väl tillägga att man blir glad när det är trevliga funktionärer, bra ordnat med vatten, bra viloområde, välmarkerade banor, bra övernattnings- och stallmöjligheter och fint väder...:angel: ......etc
Allt sån't är viktigt men det är inte det som styr vårt val av tävlingstillfällen

Kostnad (startavgift/veterinäravgift)Har aldrig valt bort en tävling bara för att den var för dyr

Närhet (50 mil eller 50 km att köra)Hade kunnat åkt till gotland i höstas men när hästen 6mån tidigare försökte häva sig över frambommen så fort man stannade så kändes det inte som en bra ide.

Banan (markering, kupering, asfalt etc)Med en unghäst så skulle jag väl inte rekomendera att åka till tex rökulla el härjedalen om man inte bor där det är väldigt backigt

PrispengarVa vad är det:eek: :confused:

UppstallningSå länge det är helt och boxarna tillräckligt stora. Eller att ventilationen fungerar:eek: . Fick bryta mig in i ett elskåp och slå på några fläktar i ett sommarstängt travstall en gång. Straxt innan kondensvattner började rinna på väggarna.:crazy:

Bemötande av funktionärerAlltid trevligt med glada funktionärer.

DistanserHeldre åka 50mil och få rida 120 om jag vill det än åka 15 mil och få "nöja" mig med 80.

VeterinärerVetrinärer som i vanliga fall är vana vid att bara träffa kor är ingen höjdare. Eller som jag fick höra en gång.
-Din häst är halt, han vrider bakbenen när han springer:devil: Föresten vad är det för ras?
-Varmblod.
-Ah ok då är det inget fel på den!:crazy:

Håller även med Groom-pelle om att det är viktigt att ritterna ligger bra till i tid i förhållande till varandra.

Det spelar inte så stor roll om det är långt bara det passar in i tiden i min tävlingsplanering samt med jobbet! jag väljer i år bort en tävling som jag uplevde att underlaget var ojämt (på större delen av banan)jag har aldrig träffat någon otrevlig funktionär....finns dom? anmälningsavgiften får väl inte skilja för mycket mot alternativa ritter. Sen så uppskattar jag väldigt mycket att få med ett minne hem. jag menar då diplom eller kanske t om en plakett trots att man inte blivit placerad. Jag rider inte särskilt fort......den längsta resan hittils var til Sydnärke och den var mycket trevlig. Väl värd resan!!!

+ för omväxlande bana,för finns det nåt tråkigare än lång ,oändlig grusväg på lång,oändlig grusväg?Sen tycker jag att det är viktigt med glada och possitiva funktionärer:bump: :banana: .Prispengar känns mindre viktigt,hellre då billigare kostnader runt omkring det hela.

was skrev:
+ för omväxlande bana,för finns det nåt tråkigare än lång ,oändlig grusväg på lång,oändlig grusväg?.

Håller med, det är ganska tråkigt att även rida samma slinga flera gånger.

Annars kan jag bara stämma in med vad alla andra säger!

Åker hellre en bit för att få rida den distans (tex 120) jag vill bara för att det ska passa med andra tävlingar och sånt, än att jag skulle nöja mig med kortare distans bara för att det är närmare.

Fast sen beror det på, med jobbet(jobbar var tredje helg tex) och detta år har jag planerat om flera ggr med tanke på att min andra häst ska föla i närheten av en tävling som jag gärna vill rida.
Då den ligger i skåne så har jag beslutat mig för att ta en annan som ligger inom 10 mil hemifrån och två veckor senare, allt för att det inte ska krocka med fölning. För självklart tänker väl fölet komma när man är i skåne och tävlar??!:D

Senast ändrad:

Beror på.
På uppträningsstadiet när man "bara" ska runt så ska ritten helst inte ligga så långt bort geografiskt.
Spelar inte sån stor roll om banan är lätt eller inte, det går att anpassa hastigheten och om man ändå rider för att komma runt så kan man ta det lugnt om det är väldans kuperat eller så.

Om det är frågan om längre ritter och/eller det ska tävlas för placering så är det mest frågan om att ritterna ska ligga rätt rent tidsmässigt som någon annan sa: att hästen ska få vila ordentligt mellan ritterna och då blir det nog till att åka på mer avlägsna ritter iallafall.

Får jag välja i övrigt och vara lite petig så vill jag gärna rida ritter där man slipper rida samma slinga flera gånger. Det är så trist att ta samma väg mer än en gång.
Ska jag rida fort så kan det vara intressant med bra banmarkering eftersom det är lättare att missa markeringar, ska jag rida lite saktare så kollar jag kartan några gånger extra för det hinner jag då...

Det där var intressant om att inte vilja rida samma slinga mer än en gång. Som arrangör så är jag intresserad av att höra vad fler säger om det. Har nämligen fått höra av ryttare när det rider de längsta distanserna att inte krångla till det då det är bättre att veta vara man är när man skall rida riktigt långt.

Själv vill jag helst på långsamma ritter ha varierat, men kan också tycka att det är skönt om banorna går ihop framförallt när man närmar sig vetgrinden.

Det är ju onekligen lättare som arrangör att få till det om man kan använda sig av samma markeringar på de olika slingorna. Så hur viktigt anser ni att det är?

Hälsning Maja

Fast hur bra banmarkeringar, funktionärer och tävlingsplats det är, är ju svårt att veta förrän man har varit på tävlingen. Det är ju lite svårt att utläsa ur proppen...
Själv väljer jag efter i huvudsak avstånd och klasser, eftersom vi fortf. är nybörjare så känns det onödigt att åka över hela Sverige för att starta en 50T... :angel:

Om slingorna bara går ihop några kilometer innan mål eller om flera slingor har en begränsad bit gemensam så är det väl inte så farligt, men om det är exakt samma slinga flera gånger som det är på en del tävlingar och det tycker iallafall inte jag är så jätteskoj.

Men som sagt var, om en sådan tävling är rätt i längd och ligger rätt i tid planeringsmässigt för säsongen så skulle jag rida den ändå trots allt.

Organizer skrev:
Prispengar
Uppstallning
Distanser
Veterinärer
etc
etc

:

Jag väljer främst efter en bra planering över säsongen, så när i tiden är viktigt, men ibland väljer man ju mellan två ritter och då avgör närheten hem. Alltid skönt om man kan åka utan övernattning. Annat som är + är bra boende för häst och ryttare. Jag gillar när hästen kan övernatta på tävlingsplatsen och toppen är på en travbana (Karoliner, Fornaboda, men även Markebäck hör till mina favoritövernattningar för såväl häst som människor).

Banan kan också vara avgörande, undviker sumpmarker och banor med mkt våta partier om jag vet om det i förväg. Att rida samma slinga fler gånger gör mig mindre. En fördel är att groomen hittar bra till mötesplatserna då och/eller att man kan ställa ut en hink som man har användning av flera ggr. Typ av banmarkering är inget jag tar med vid valet över huvudtaget. Däremot så kan fina priser vara lockande om man tänkt rida för placering....

Ngt som är avgörande är ju om man varit på ritten tidigare och gillat den, då prioriteras ju den ritten nästa år:)

Om jag prioriterar i viktighetsordning med det viktigaste först:
Det här är självklart - skulle alla ritter ligga på 10 mils avstånd skulle jag starta i allt jag kan. Nu ligger den närmaste på 30 mils avstånd och sen är det 60 - 80 mil hemifrån och då drar man sig en del för kostnaden som både blir semesterdagar för resan plus bränslekostnaden.
Tidpunkt
Lägger till en egen här - ritterna får inte krocka med någon närmare ritt (inom 2 veckors avstånd, 3 går bra), och de ska även passa med semestrar och övriga familjeangelägenheter.
Distanser
Detta är ju viktigt men är ritterna nära så kan man ju alltid rida en 5-milare... :) Men när jag väljer ritter på längre avstånd så väljer jag utifrån hur långt jag vill rida - att det passar in i planeringen.
Då min häst är stark men inte snabb så väljer jag gärna kuperade banor med lite svårighetsgrad. De flesta är välmarkerade så det är inte något jag väljer utifrån. Asfalt är inga problem.
Uppstallning

Dessa två går under samma då det framförallt är kostnaden för uppstallningen tillsammans med övriga kostnader som kan betyda något. Totalt sett är dock dessa kostnader små då jag kan ha en bränslekostnad och boendekostnad på 2-3000 kr.
Veterinärer

Till liten del. De flesta funktionärer är trevliga och det som skulle kunna väga in är om man vet att de har en kinkig veterinär som slår ner på mycket udda saker. Men det har inte hänt mig ännu.
Prispengar
Ha, ha! Knappast!

/Camilla

I den mån man överhuvudtaget KAN prioritera vilka ritter man rider så är detta min prio-lista:

Första priorietering är att det passar in i säsongen rent tidsmässigt.
Jag är mindre benägen att åka långt (mer är 50 mil) upp till 80km-ritter, för längre distanser kan jag tänka mig att åka längre, men då gör man inte så många på en säsong.

Andra prioritering är banans beskaffenhet. Största minuset är om det är väldigt mycket våtmark. Jag tycker inte det är värt att riskera hästarna om de riskerar att sjunka djupt, tappa skor, slita till sträckningar, senrupturer osv. En annan sak som är ren bekvämlighet :o är om det är väldigt öppna = blåsiga banor. Har inte valt bort någon ritt för den sakens skull, men hade jag haft alternativ hade jag hellre valt en skogsbana än en öppen blås-bana.

Tredje prioritering är det organisatoriska. Det är SÅ SKÖNT när det är välarrangerat. Bra uppstallningar, effektiva kunniga människor i vet-grindar, bra flyt genom viloområden, besiktningar, start/mål områden, bra resultatrapportering osv så att man slipper de där irritationsmomenten som att man står 20 min för vet-besiktning, har 10 minuter att gå till toa mm mm. Något jag verkligen lärt mig uppskatta är om uppstallningen ligger nära tävlingsplatsen.Bra tävlingsplats för groomar är också jätteviktigt, dvs att det går att köra bilen ganska nära, att det inte är långt att bära utrustning,vatten osv och att det går att få fatt i kaffe! :angel: Min käre groom blir såå glad när det är bra groom-tävlingsplatser vi ska till vilket naturligtvis underlättar betydligt när det gäller att flörta med sig honom på ytterligare en helg i skog och mark!

Därefter följer prioriteringar såsom banmarkeringar. Jag har aldrig varit på någon riktigt dåligt markerad bana, men ju bättre markerat desto gladare är jag som dras med dålig syn och inte kan rida med brillor/linser. Tänk som arrangör på att kanske undvika gröna markeringar i granskog! Det är nog fler än jag som ser lite halvkrabbigt... Kör på med gult, rött, randigt, vitt osv istället!
Mer plussaker är naturligtvis vackra, varierade banor, priser att tävla om, kostnader, boendemöjligheter nära stall, trevliga funktionärer, kuninga veterinärerer, bra banskisser (detta är VIKTIGT!) osv.

Senast ändrad:

Stopek skrev:
Det där var intressant om att inte vilja rida samma slinga mer än en gång. Som arrangör så är jag intresserad av att höra vad fler säger om det. Har nämligen fått höra av ryttare när det rider de längsta distanserna att inte krångla till det då det är bättre att veta vara man är när man skall rida riktigt långt.

Själv vill jag helst på långsamma ritter ha varierat, men kan också tycka att det är skönt om banorna går ihop framförallt när man närmar sig vetgrinden.

Det är ju onekligen lättare som arrangör att få till det om man kan använda sig av samma markeringar på de olika slingorna. Så hur viktigt anser ni att det är?

Hälsning Maja

Om det är en BRA slinga (tex bra underlag, vackert, bra groomstopp) så rider jag hellre samma slinga flera gånger än att man bara för sakens skull lägger till "sämre" slingor för att inte rida samma.

En annan sak jag just kom på angående slingor och hur man lägger upp klass-starter:
Det verkar finnas 2 tänk när det gäller hur man startar klasserna och hur man låter klasserna dela på slingorna.

Ett tänk är att det bara ska vara en klass på en slinga samtidigt.
Ett annat tänk är att de olika klasserna så småningom kan befinna sig på samma slinga, beroende på vilket tempo man håller.

Själv önskar jag att alla skulle försöka få till det efter alternativ 2.
Det är inte så kul att tex rida långsamt och veta att man är sist i sin klass och att ingen av de andra klasserna kommer att komma förbi heller, dvs man rider ensam hela vägen. Jag tycker det är trevligt att ha flera klasser på en slinga samtidigt. Oftast är det ju inte så många startande, så att lite då och då träffa på andra på banan är bara skönt, oavsett vilket tempo man håller.

Det kan vara trevligt att ha en anna klass på slingan. Men det är bra om man ser till att det inte blir för många hästar på varandra. Jag red en tävling en gång då jag gick ut i ledningen efter första grinden och då startade klass 2 precis samtidigt. Det var ju lite irriterande för mig att gå ut på nästa slinga tillsammans med ett helt gäng ifrån en annan klass. Det var ju inte riktigt vad jag önskade. Men det har bara hänt mig en gång, för det mesta tycker jag att det fungerar bra klasser emellan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka