Ryttare skadar personbil, vilken försäkring?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dana

Trådstartare
Hej!

Hoppas denna tråd ligger rätt, för vill gärna ha svar.

Min dotter är ute å rider på en skogsväg. En bil kommer bakifrån, å redan nu "dansar" hennes häst då en cyklist kommer framifrån. Gillar inte riktigt cyklister. När bilen är ca 1 meter från hästen tvärnitar bilen, råkar gasa till och min dotter ramlar av. Tyvärr kommer min dotterns knä på deras framlykta så den går sönder. Vilken försäkring ska man använda sig av här? Hem eller bilförsäkring?

Tillägga också att när olyckan hänt så var jag å min make ute i trädgården. Paret kom fram å berättade vad som hänt. Vi ville ju naturligtvis till vår dotter för att se vilka skador hon fått å hästen. Men de hade ställt sin bil framför våran så vi kom inte ut, de ville bara veta hur mycket vi skulle betala för deras bil skador.

Tror inte försäkringsbolaget har öppet på lördagar... eller? Ska man ringa polisen?

Sv: Ryttare skadar personbil, vilken försäkring?

Ni har inga skyldigheter att betala, det är bilägaren som är ansvarig.

Troligtvis vet bilägarna om det också eftersom de agerar som de gör genom att stoppa er och avkräva löfte om att ni tänker betala.

Billisten ska ta hänsyn och stanna i sånna situationer, så det är deras fel....har tagit reda på detta eftersom ja själv rider efter en ganska så trafikerad väg och har stora problem med trafikanter som inte tar hänsyn. Dom har skyldighet att "hjälpa" ekipaget och i detta fall är det ju klockrent.

Lycka till!!

Råd ett - ta det lugnt och ta hand om er dotter!

Råd två - anmäl på både hemförsäkringen (ansvarsmomentet) och deras fordonsförsäkring!

Skälet till råd två är:

1. Om de vill ha ersättning av er är det en form av skadeståndsanspråk de framställer, även om de inte kallar det så. För att ni/er dotter ska vara skadeståndsskylig/a krävs att dottern agerat vårdslöst på något sätt. Utifrån din beskrivning har hon inte gjort det och är således inte ansvarig/skadeståndsskyldig. MEN en av de stora fördelarna med en ansvarsförsäkring är att försäkringsbolaget sköter alla kontakter med den som kräver skadestånd av er, ni slipper alltså ta den diskussionen med bilägarna! Därför tycker jag att ni ska anmäla skadan på er ansvarsförsäkring.

Ansvarsförsäkringen är en del av det "paket" som kallas hemförsäkring så alla som har någon form av hemförsäkring har en sådan. Oavsett om din försäkring heter Villahemförsäkring, hem och bostadsrättsförsäkring eller hemförsäkring alltså.

Skälet till att de skall anmäla skadan på fordonsförsäkringen är att er dotter har rätt till ersättning ur trafikförsäkringen om hennes skada bedöms vara en följd av trafik med fordonet. Sannolikt är detta en skada i följd av trafik med det aktuella fordonet om det var fordonet som skrämde dotterns häst i alla fall.

Nu skadade hon sig ju tack och lov inte så mycket men det är ändå bra att det blir anmält. Om inte annat kan hon få ersättning för eventuella ärr.

/Jenny - försäkringskärring :devil:

Hör av dig om du undrar över något mer, jag jobbar med ansvarsförsäkringar (försäkringsjurist med inriktning mot skadeståndsrätt).

Råd två - anmäl på både hemförsäkringen (ansvarsmomentet) och deras fordonsförsäkring!

Skälet till råd två är:

1. Om de vill ha ersättning av er är det en form av skadeståndsanspråk de framställer, även om de inte kallar det så. För att ni/er dotter ska vara skadeståndsskylig/a krävs att dottern agerat vårdslöst på något sätt. Utifrån din beskrivning har hon inte gjort det och är således inte ansvarig/skadeståndsskyldig. MEN en av de stora fördelarna med en ansvarsförsäkring är att försäkringsbolaget sköter alla kontakter med den som kräver skadestånd av er, ni slipper alltså ta den diskussionen med bilägarna! Därför tycker jag att ni ska anmäla skadan på er ansvarsförsäkring.

Ansvarsförsäkringen är en del av det "paket" som kallas hemförsäkring så alla som har någon form av hemförsäkring har en sådan. Oavsett om din försäkring heter Villahemförsäkring, hem och bostadsrättsförsäkring eller hemförsäkring alltså.

Skälet till att de skall anmäla skadan på fordonsförsäkringen är att er dotter har rätt till ersättning ur trafikförsäkringen om hennes skada bedöms vara en följd av trafik med fordonet. Sannolikt är detta en skada i följd av trafik med det aktuella fordonet om det var fordonet som skrämde dotterns häst i alla fall.

Nu skadade hon sig ju tack och lov inte så mycket men det är ändå bra att det blir anmält. Om inte annat kan hon få ersättning för eventuella ärr.

Hör av dig om du undrar över något mer, jag jobbar med ansvarsförsäkringar (försäkringsjurist med inriktning mot skadeståndsrätt).

Tack så hemskt mycket för ett utförligt bra svar.
Vi känner oss väldigt lättade, och att det är okej att vi tar kontakt med dig om vi undrar något mer. Känns bra!
MVH Helen!

Om allt ska vara riktigt så ska ni anmäla bilföraren till polisen. Eventuella skadestånd i det här fallet ska ni ha från bilföraren för att ryttaren trillade av hästen och slog sig. Bilföraren och är helt utan möjlighet till ersättning från er, rent juridiskt. Men riskerar istället böter för sin körning.

Skälet till råd två är:

Dottern mår bra nu... ont i knäet självklart men inget annat. Detta råkar jag veta eftersom det är mig och Baccus allting handlar om. :p

Vad skönt att höra att dottern mår bra! Det är ju det viktigaste, att häst och ryttare klarade sig tämligen helskinnade.

Pengar är alltid bara pengar, skador på människor och djur kan aldrig värderas i pengar även om det är sådant jag gör hela dagarna... :angel:

Din dotter ställde den här frågan själv tror jag härom dagen. Jag flyttade den tråden till hästmänniska, där bland annat "häst- och ryttarjuridiska" frågor kan ställas och besvaras. Titta gärna där.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 727
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Lantbruksdjur Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar? Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började...
Svar
2
· Visningar
2 535
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama