Ryttaravtal och klubbkläder

Frokennordberg

Trådstartare
Inom kort kommer vår klubb att skriva om ryttaravtalet med allt vad det innebär.

Därför skulle jag vilja ha lite hjälp från er bukefalister på några frågeställningar- både från er som tävlar för klubb med r-avtal och er som har hand om avtalen! Vi vill dessutom hålla det så enkelt som möjligt, dels för att vi inte har ekipage i nuläget som tävlar på särskilt hög nivå så vi inte anser det vara nödvändigt med små spännande klausuler och annat. Dels för att det skall vara enkelt att hantera- det skall inte behövas en massa uppföljning.

- vilka krav kan man ställa på att medverka vid klubbens egna tävlingar; en eller två gånger per år? Mer? Mindre? Vad är vanligast och hur resonerar ni kring den punkten?

- att visa klubbtillhörighet känns som en självklarhet, men på vilket sätt?

Jag har full förståelse över att man vill ha sin egen utrustning på hästen och att i dagens matchande tävlingsvärld så kanske klubbens designade schabrak inte är vad man kanske vill ha. Tävlar man lite lägre kan man ju alltid rida i klubbtröja tex, givetvis då i en snygg passform och ändamålsenlig i material osv. Klubbjacka- vilken modell är bäst och snyggast egentligen, tycker ni? Överdragskläder, väst, keps... Ett emblem med kardborrefäste eller liknande som man kan fästa på valfritt schabrak? Vilka alternativ tror ni kommer att vara mest gångbara och som folk faktiskt använder, om ni ser till er själva?

Hur tänker ni kring ryttaravtal och klubbkläder just kring tävling.

Dela med er av era tankar! :laugh: :bump:

Sv: Ryttaravtal och klubbkläder

avtal vet jag inget om :D

men klubb kläder kan ni ju ha keps, vind jacka och länd täcke. det har man ju dock utanför banan men det är användbart :p soligt väder = keps, blåsigt = jacka, kallt = länd täcke ^_^ det hindrar ju inte heller ryttarna från att ha sina matchade saker på banan heller :p

vid lag hoppning t ex så tycker jag att ni ska låna ut schabrak till de tävlande och ev luvor:)

vid lag hoppning t ex så tycker jag att ni ska låna ut schabrak till de tävlande och ev luvor

Ja, när det gäller lag så är det klubbens schabrak som tillhandahålls till alla deltagare, oavsett det är privatryttare eller lektionesryttare!

Ländtäcke var ju en idé faktiskt, inget jag har tänkt på. Men använder man det särskilt mycket egentligen? Själv använder jag det bara under den kalla årstiden och har inte sett så många ryttare på tävling som har använt det heller. Beror kanske lite på var man är och väder också såklart. Senaste tävlingarna jag varit på där jag ens har tänkt på saken har det varit sol :D

Har heller inte hört talas om ryttaravtal faktiskt... däremot vet jag inte hur 'lagligt' det är, för jag har för mig att man inte kan tvingas till saker, som t.ex. medarrangera minst x antal tävlingar (jag vet garanterat att man får inte ta ut en avgift om man inte hjälper till). Har för mig iag, att svenska har som ledord eller så att det inte ska vara tvingade att vara medlem (däremot kan man ha det tvingade att bli medlem tex. för att få rida lektion).

Schabrak och lättfodrade vindjackor brukar vara det vanliga.. dom pösiga passar fler, men dom lite längre formsydda är klart snyggare. Om ni ska ha shabrak så se till att ha ett gäng med folks om själva tävlar att få vara med och välja ut sort, annars kvittar det ju om ingen vill använda dom för att dom är fula : P

Klubbtröjor är sällan snygga, skulle hellre satsa på en väst!

har jobbat i hopp stall och där använder man det från höst till vår, under vintern har man en ylle filt över också.
använder det på framridningen och tar av innan hoppningen :p
länd täcken använder man ju hemma också vid vanlig ridning ^_^ dvs vandrande reklam hästar både på tävlingar och vid vanliga träningar och ute ritter :p man kan ju ha större emblem då också ju:D

Har heller inte hört talas om ryttaravtal faktiskt...

Inte? Jag har sett flera klubbar som har avtal. Under 2011 har vår klubb inte haft något pga omstrukturering av sektionen, dock har det funnits dessförinnan.

Angående "lagligt"... Det är ju frivilligt att ingå i ett avtal. Tycker man att de förhållningslinjer som klubben har valt för sina representanter inte är bra, så tävlar man helt enkelt för en annan klubb, med eller utan avtal! Skall dock se om jag hittar nån info hos förbundet, vad de har för synsätt på saken.

Buck- tja, det är väl olika helt enkelt. I de hoppstall jag arbetat i användes ländtäcke endast vid regn (eller taskigt vinterväder om de var klippta) men bara vid träning. I övrigt så täckades de dock nästan hela tiden ^^
Själv använder jag det nästintill uteslutet på senhösten/vintern.

Men jag ska lägga upp det på mötet så får vi se hur många som verkar intresserade! :laugh:

Hur tänker du med att medverka på klubbens tävlingar? Funktionär eller att man är tävlande ryttare? Eller så är det bara jag som är seg idag :D

Jag brukar faktiskt välja när jag väljer klubb den klubb med de avtal som passar bäst. En av klubbarna jag tävlade för tillhandahöll ett "dokument" med ens egna uppgifter på och ett rutsystem. När man var ute och tävlade så skulle den arrangerande klubben sätta en stämpel/signatur för att på så sätt styrka att man varit på just den tävlingen och tävlat. Min klubb gjorde på det sättet eftersom de betalade tillbaka en del av licensavgiften efter ett visst antal starter på den nivå man löst licens. Fungerade suveränt!
Det med att vara funktionär är något jag som tävlande ryttare ställer mig skeptisk till. Jag förstår att klubben verkligen behöver sina funktionärer, men jag personligen har oftast väldigt dåligt med tid. Är jag inte och tävlar själv, så jobbar jag eller har fullt upp med allt annat som aldrig hinns med p.g.a. mycket arbetande. Oftast har jag inte så mycket mer gemensamt med klubben än att jag faktiskt bara tävlar för dem.

Klubbgrejer kan vara allt som kan tänkas få tryck/brodyr på sig. Bäst har varit de klubbar där man får ett sånt där litet tygemblem som man kan sy fast själv på schabraket/jackan eller vart man nu vill ha det. Man kan ändå tävla i sitt egna fina schabrak, och man kan enkelt om man slutar tävla för klubben fortsätta behålla schabraket.

Nu kommer jag inte på mer på rak arm, även om det känns som att jag missat mängder.... Kommer jag på mer får jag helt enkelt återkomma ;)

Ah.. ja ett tygemblem att fästa var som helst funderade jag med på, dock var jag mer inne på någon kardborre-variant, men klart enklare att sy, såklart. Annars får man ju ha kardborrefästen på alla schabrak... Hm.

Jag vet, det är svårt med den där biten! För tillfället verkar våra ryttare vara i två läger, ena halvan som gärna ställer upp de där gångerna man efterfrågar och den andra som inte alls gillar idén. Och jag själv tycker det är svårt att hinna med och göra allt som måste göras i sitt egna liv, samt agera på andra uppdrag också. Fast en gång om året är ju inte så mycket, egentligen..

Äsch, det är svårt! Men det är ju den ständiga frågan. Hur får man folk att engagera sig, hur gör man det värt osv. Men får man inga funktionärer kan man ju tyvärr inte hålla tävlingar heller och då blir det himla tråkigt,

Smart det där systemet som ena klubben hade! Verkade enkelt, om man nu ska ha ett slags premieringssystem.

Jo, det är frilligt att teckna avtal, 'fast om du inte tecknar avtalet så får du inte *** eller ****', då är det inte så frivilligt längre ; )

Jag är som sagt mycket tveksam till hur det är med just avtal, jag vet att det inte får vara ihopkopplat till pengar, typ rida av licensen, eller leda x antal lektioner för att få lektioner m.m. för att vara ideellt engagerad får inte ge lön, på något vis. Att detta är svårt att lösa i verkligheten vet vi... men iaf.

Hur kan du få det till att inte bli frivilligt?

Jo, det är frilligt att teckna avtal, 'fast om du inte tecknar avtalet så får du inte *** eller ****', då är det inte så frivilligt längre

Du har själv tex accepterat ett användaravtal här på Buke som innebär vissa saker, och använder du Facebook skriver du också på ett avtal. Gör du inte det kan du inte använda tjänsten. Så det är upp till DIG att besluta om du tycker att avtalen är rimliga för det tjänsten erbjuder. Tycker du det så accepterar du avtalet och får tillgång till tjänsten, tycker du det inte så får du ingen eller begränsad tillgång. Tycker du inte att det är frivilligt?
På vilket sätt är det INTE frivilligt såfall?

Samma sak inom hästvärlden. Du väljer den klubb som bäst stämmer in på det du efterfrågar oavsett om det är för ridning eller enbart för att tävla för klubben. Genom att anmäla dig som ridande till en klubb accepterar du den policyn klubben har- tex "vi hoppar bara fyra gånger per termin och vi har krav på säkerhetsväst". Tycker du att det är för lite eller inte vill rida i väst, ja då väljer du antingen en annan klubb eller följer policyn.

Vill du tävla för en klubb och vara dess ansikte utåt, så är det ju inte konstigt att klubben i fråga ställer vissa krav på motprestation- tex att logo skall bäras, gott uppförande, redovisa resultat eller om man så vill- medverka som funktionär vid någon av klubbens tävlingar. Oftast är ju inte heller avtalen enkelspåriga utan det är ge och ta- klubben tillhandahåller tävlingar eller träningar på hemmaplan. Och som sagt- tycker man inte att det är bra, ja då väljer man ju helt enkelt en annan klubb (svårare i områden som inte är klubbtäta, förvisso, men man väljer ju ändå själv)

Och hur tänker du att du är ideellt engagerad för att du tävlar för en klubb?
Där förstod jag inte riktigt ditt resonemang.

Du vet väl för övrigt att även ideella föreningar kan ha avlönad personal?
En ideell förening innebär ju inte att alla arbetar gratis och att man inte får få ut något utav det man gör, utan att föreningen inte verkar i ett vinstdrivande syfte. Fortfarande kan du dock bedriva ekonomisk verksamhet, i ett annat syfte än att främja medlemmarnas ekonomiska intresse.

Senast ändrad:

Det med att vara funktionär är något jag som tävlande ryttare ställer mig skeptisk till. Jag förstår att klubben verkligen behöver sina funktionärer, men jag personligen har oftast väldigt dåligt med tid. Är jag inte och tävlar själv, så jobbar jag eller har fullt upp med allt annat som aldrig hinns med p.g.a. mycket arbetande. Oftast har jag inte så mycket mer gemensamt med klubben än att jag faktiskt bara tävlar för dem.

Och det tror du att du är ensam om? Att alla som arbetar på eller inför dom tävlingar du åker på inte har något bättre för sig. Nä, det tycker jag gott man kan kräva av sina licensierade ryttare, eller tillochmed förbundet kan kräva att dom som löser licens ska hjälpa sin klubb att anordna tävlingar

Tänker inte lägga mig i diskussionen om ryttaravtal, men som tävlande ryttare för en klubb så hade jag gärna haft en snygg, formsydd ridväst med klubbens logga på ryggen och mitt (och ev min hästs) namn på bröstet. En svart väst går att matcha till allt och ser sobert ut.

*kl*

Jag visar gärna klubbtillhörighet, men jag skulle aldrig bli medlem i en klubb som har liknande avtal, om jag inte får betalt kan ingen tvinga mig att göra reklam, om jag inte vill. Det framgår redan av start-/resultatlista och speaker på tävling vilken klubb jag tävlar för.

...

Precis! Du väljer du alltså själv vilka saker du vill ställa upp på och väljer således tävlingsklubb med det som ett av dina kriterier.

Just detta med logo/inte logo är där jag ser det komma svårigheter. Som jag skrev i mitt första inlägg så vet jag att man gärna hellre matchar sina egna grejer efter fri vilja vilket jag också är för. Men jag kan också bolla lite med olika perspektiv- är du inte direkt engagerad i klubben i övrigt förstår jag att man inte vill rida med logon för precis som du själv säger- det framgår ju ändå. Eller om du tycker loggan/klubbkläderna/etc är ruskigt fula, då vill du ju inte heller rida med det synligt (i alla fall inte jag ^^). Men sen har vi ju också de fall där elever är ute med lektionshästar och tävlar, antingen individuellt eller i lag. Och även där så syns det i startlistan vilket lag ryttarna tävlar på men trots det har de flesta ändå valt eller haft som policy att använda gemensamma klubbschabrak.

Personligen har jag inget emot att promota min hemmaklubb med logo om tävlingen är av den art att jag väljer klubbtröja istället för kavaj.
Oftast blir det dock att jag kör klubbkläder utanför tävlingsbanan, mest för att vår piké är så himla snygg till mina tävlingsbyxor ^^

Nej, men jag tycker det är svårt att veta var man sätter ribban. Jag ser så många olika sidor på saken och inser ju att man aldrig kommer att göra alla nöjda.
Men jag tycker det är väldigt intressant att höra folks åsikter!

Ja, fast det är (väl??) fritt att bli medlem för vilken klubb man vill, men som klubb kan man inte kräva att man SKA göra vissa saker, det är upp till medlemmen. Medlemmen betalar medlemsavgift för att få vara med, men annars så vad jag vet(?!) så får man inte sätta krav hur som helst.

Sedan är det nog många som blandar ihop ridskolemedlemmar med övriga, om du inte betalar för ridlektioner (en tjänst) så ställs det inte krav på max 4 hopplektioner ex. Att betala medlemsavgift handlar inte om en tjänst.

Hjälmtvång som många har handlar om när man vistas på den anläggningen, men det handlar inte om pengar, att göra reklam handlar om pengar, att jobba 'gratis' för att få en annan tjänst är pengar, att uppföra sig väl handlar om policy som du säger, inte om pengar.

Ja, ANSTÄLLD personal är anställd, ideell personal är INTE anställd och kan på så vis inte få lön. Ideellt är frivilligt, ex. som att ställa upp som funktionär.

Jag är verkligen inte tvärsäker på detta här området! Ville bara ta upp det, kanske var det någon annan som vet mer om detta?

Nej, men det är ju skillnad på att bara vara medlem i en klubb och att representera en klubb?

Alltså, man kan ju vara med i hur många klubbar som helst om man vill det, men väljer man att tävla för en klubb, dvs representera en klubb så tycker jag inte att det är konstigt om vissa kriterier sätts upp.

Jag tror jag förstår vad du menar, men ändå inte riktigt. Tror att vi pratar samma fast på olika plan, kanske? Ett ryttaravtal har ju inte med det ideella att göra. Nåväl, det blir nog bra det här med vad det lider, jag tror inte på något sätt att vi är inne i någon som helst riskzon för att vara olagliga i alla fall, om vi nu skulle välja att skriva in "deltaga som funktionär vid minst 1 tillfälle per kalenderår, antingen före, under eller efter evanemanget".

Men bra ändå med det du tog upp, finns mycket man inte tänker på!

Tråden startades ju främst för att se vad folk generellt tycker, jag ser ju två sidor av saken- arrangörens och den tävlandes. Jag vill mest ha det enkelt men ändå så att det främjar att man är någorlunda aktiv i sin klubb, i alla fall nångång! Jag har surfat runt på ridklubbars sidor och läst ryttaravtal men mest är det krångligt och (i mina ögon) onödigt och verkar ta mycket administrativ kraft.

Nåväl, vi får som sagt se hur vi gör nästa år, den som lever får se!

Att vara funktionär förresten, är ju bara en benämning på att man inte är deltagande i tävlingen eller åskådare. Kan vara både ideellt och betalt! ;)

På vår klubb finns det lite olika varianter, bla får man starta gratis på hemmatävlingar om man funktionärar/ordnar funktionär till två tävlingar om året. Vill man inte det får man betala startavgiften, helt enkelt, så det är inte något tvingande avtal som alla måste vara med på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka