Rysk trakehner

Zoya

Trådstartare
Om man skulle köpa en rysk trakehner (t ex importera själv) - finns det något sätt att få den grönpapprad i Sverige?

Måste man då regga den i t ex Tyskland först ( i godkänt förbund ) eller hur funkar det?

Jag tänker att eftersom Edinburg, Hockey och Szkopul ju har fått gröna papper - eller beror det på att det är "kända" människor som tagit in dem? :grin:
för jag har även sett en del på blup.se som reggats med 59 (grå papper) trots attd e haft lika "godkänd" stam som t ex Edinburg.

Någon som kan detta?

Sv: Rysk trakehner

Szkopul är polsk trakehner inte rysk och Kwlkp (Polskt avelsförbund) är erkänt av ASVH.
Hockey var godkänd i dansk och tysk avel.

Szkopul är polsk trakehner inte rysk och Kwlkp (Polskt avelsförbund) är erkänt av ASVH.
Hockey var godkänd i dansk och tysk avel.

Ja, jag vet att Szkopul är polsk men linjerna är ju desamma ändå :) då ska man alltså regga sin Ryska trakehner i Kwlkp så får den gröna papper i Sverige?

Edinburg då?

Ja, jag vet att Szkopul är polsk men linjerna är ju desamma ändå :) då ska man alltså regga sin Ryska trakehner i Kwlkp så får den gröna papper i Sverige?

Det gäller som i övriga förbund att den måste bli inregistrerad i huvudstamboken i Kwlkp.

Vet inte så mycket om Edinburgs avelsvärdering, han godkändes på prestation men han var ju ingen höjdare i aveln. ASVH kan medge enskild prövning för hästar från ej erkända förbund. Och då hjälper det att ha meriter från svår klass om stammen inte är speciellt känd, men kan härledas bakåt till hästar från erkända avelsförbund.

Szkopul är är "grön" i tyska trakehnerförbundet då vi gjort en förfrågan på en "ren" trakehner

Så då kan man alltså betäcka med Szkopul och regga avkomman i tyskt förbund? :confused:

Vi hade en med agloarab som mor och vid förfrågan om vi fick registrera den hos det tyska trakehnerförbundet så fick vi svar att det var OK

För att fölregistrera den som trakehner måste man även ta fölet till Danmark/Tyskland ev.Finland så den blir bränmärkt. Däremot kan man tilläggsregistrara den som vuxen, men har man ett sto och vill avla trakehner måste hon visas först för Trakeher Verband eller någon dotterorganisation och få vissa poäng för att komma med i "Stutbuch".

Tack för svaren :)

Läste på finska dotterorganisationens hemsida att ryska trakehners som har äkta papper från VNIIK (ryska hästavelsförbundet) kan reggas som trakehners i Finska Hippos och man får en stämpel från tyska Trakehner verband att det är en äkta trakehner :)
Har man en estnisk trakehner måste stammen verifieras först men även där är det möjligt att få den reggad som trakehner.

Däremot verkar det inte som att finska trakehnerförbundet fått befogenhet att brännmärka ännu.

Om man nu skulle göra detta, ta en rysk trakehner till Finland och regga den där och sedermera ta den till Sverige. Är det lönt då att regga om den i Sverige i ASVH? Får den gröna papper då?

Varför har förresten inte Sverige någon dotterorganisation? För litet intresse?

Pga krav på brännmärkning som är förbjudet i Sverige är det ingen ide att ha en svensk avelsorganisation för trakehner. Holland har samma dilemma. Det finns en intresseorganisation TCN, men ingen avelsorganisation. Så holländska trakehneruppfödare registrerar sina föl i Tyskland och kör fölen över gränsen för att brännmärkas.

Ja, då förstår jag problematiken. Frysmärkning borde väl annars vara ett alternativ, kontentan är ju den samma...

Men finska trakehners brännmärks ju inte heller som det verkar men de räknas ändå som äkta trakehners :confused: så jag får inte riktigt ihop det ändå. Är brännmärkning tillåtet i Finland?

Enligt den finska klubbens sida står det att de inte är en avelsförening utan en intresseförening.
Google-översättning
"Finland trakehner häst föreningen är ännu inte i detta skede ingen officiell syster förening, föreningen ännu inte uppfyller de tyska Trakehner Verband krav"
Vad jag förstår registreras de i FWB.

Det står att de inte uppfyller kraven för att de har för få individer registrerade än så länge (ej tillräcklig volym).

Det står längst ner på första sidan att trakehners från Ryssland med originalpapper kan registreras i finska hippos som trakehners och inte som FWB och det står att de då även är berättigade till stambokföring i tyska Trakehner verband (kommer representanter från Tyskland för att göra detta).

De ryska trakehnarna är redan brännmärkta, kostnad att kolla stammen är 110 euro på Trakehber Verband.

Liknande trådar

Avel Förhoppningsvis kan någon ge mig svaret på frågorna i följande historier (obs, detta är inte verklighet på något sätt) Nr 1 Jag har...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Görel
·
Avel Ja, hur funkar det om jag importerar en renrasig holsteiner och vill avla på stoet. Om jag tar en asvh-hingst - blir det gröna papper...
2
Svar
31
· Visningar
3 190
Senast: QuickStar
·
S
Avel Jag och en kompis diskuterade lite om hur det skulle bli om man betäckte ett sto med gråa papper med en godkänd hingst. Vad jag kan...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: Görel
·
Avel Nu kommer mina "konstiga" funderingar igen ;) Men jag har ju köpt ett holländskt sto e en icke gdk ASVH hingst (dvs inte godkänd i...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka