Rymning från sjukboxen ååååååååååååhhh

Sv: Rymning från sjukboxen ååååååååååååhhh

så gjorde jag med en gammal häst jag hade, och det funkade då. Tyvärr har jag nu en snubbelfot,hetsig och klumpig och envis, och det skulle ta en sisådär 10 minuter innan han hade sprängt staketet ;) Men tack snälla ni för alla svar!

Går det inte att ha någon mer häst inne?
Min unghäst har precis haft 5 månaders boxvila och då fick min andra häst också ha det. Ingen rolig lösning såklart men får oss var det den enda.

Min blev också ordinerad boxvila nu i sommar men insåg direkt att hon rätt snart skulle börja klättra på boxväggarna. Hade henne inne en natt och sedan släppte jag henne på betet igen med en 26-årig gammelman hon hade gått med förut. Ansåg att skaderisken var större i boxen än ute på betet. Skulle jag ställas inför det igen så skulle jag inte tveka att göra samma sak. Ett bete hästen varit på tidigare, mkt gräs å gå och pilla med och en lugn kompis som hästen känner sedan tidigare blev alldeles klockrent!

Fast jag får ett hugg av dåligt samvete ibland, en undran vad jag håller på med egentligen. fast jag ställer inte in honom dygnet runt igen.No way!

Jag antar att hästen har fått en hovbensfraktur sko.
Läste om en annan som hade samma problem som du och hon släppte sin häst på bete över sommaren och den friskförklarades efter några månader.
Självklart så avgör väl saken var frakturen sitter.
Men vad ska man göra då man har provat allt.
Jag hade nog valt det alternativ där hästen hållt sej lugnast.:crazy:

Ja, hon är ute i hagen nu, vilket är en enorm lättnad kan jag säga! Sen vet vi inte riktigt hur pass bra hon blir, men just nu är hon iallafall inte halt, vilket käns positivt. Hon kan inte böja sitt framknä fullt ut, men senskadan är läkt och fin. Lite svullen i benet just nu, men det var inget annat att vänta efter en så lång vila, och med benet i bandage under lång tid, sa veterinären. Återbesök om två veckor, får se vad röntgen säger om knät då.

Hur går det för er?

Jag skulle välja en hage som är så slät som möjligt, inga knöglar eller backar.

Jo han har ett sånt specialsjukbeslag. Nu är det så fruktansvärt med mygg så de VILL komma in;) Han kom o galloperade mot stallet idag. Hmm...:crazy::cool:

Senast ändrad:

Man vill ju liksom ge dom en ärlig chans att bli bra men utan att de ska lida!? Om hältan är mindre verkar det ju peka åt rätt håll iaf? För mig är det en enorm lättnad att se min häst i hagen, glad och mumsandes. Skulle han inte bli bra så kan jag ta det, på nåt vis. Han är ju världens goaste! Det har ju ännu bara gått 4 veckor, så än så länge vet vi just ingenting alls. Men han är inte mer halt iallafall, och han kan både galoppera och bralla utan problem. Vilket han får lov att sluta med snart,mitt hjärta stannar nästan när jag ser hur han far ibland. Men för det mesta är han still, och betydligt lugnare än inne. Oj vad svamligt det blev - är supertrött ;)

Senast ändrad:

Svårt,men det är hyfsat slätt, liten backe. Inte särskilt knöligt,det känns som det är där den "största faran" ligger?

Boxvila har inte funkat för någon av mina damer.
Ponnyn hade en mystisk lindrig hälta som vi aldrig fick reda på vad det var trots 7 timmars totalgenomgång på djursjukhus.
Hon stod i en liten sjukhage i 4 veckor och friskförklarades sedan på återbesöket.
Ute var hon lugn, hon kan inte vara själv inne, inte ens om man bara tar in henne för att borsta.

Den stora har opererat en griffelbensfraktur och har 4 veckors strikt boxvila, en dag sen vart hon tokig och det blev sjukhage med massor av hösilage och min ponnydam i hage bredvid.
Hon står lugnt och verkar hyffsat nöjd.

Funderar allvarligt på att sätta på ngt skyddande täcke för myggen.
Har aldrig varit med om ngt liknande:eek:

Ang myggen så kan jag verkligen hålla med det är verkligen invation här helt hopplöst och helt galet stora svarat moln av mygg.
Sorry för trådkapningen

samma här, jag är totalt sönderriven och sårig, hästarna helt bulliga och sönderstuckna,vi kan inte gå ut knappt:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka