rymde-risk för fångåterfall??!!

Linnea_

Trådstartare
Min ponny hade fång för lite drygt en månad sedan. När jag kom till stallet Imorse h hade hon rymt till en annan hage som inte är betad på 2 (?) Månader ca. Inte beteshage och inte kraftigt. Hon stod inte långt från hålet i staket så förhoppningsvis har hon inte varit där så länge, men det är ju svårt att veta.
Jag tog in och visiterade. Tyckte att hon var en aning varm fram. Spolade med kallvatten vilket jag läst man kan göra om man vet att hästen förätit sig. Ställde henne i box åtminstone tills staketet är lagat. Gav 0, 5-1 kg hö.
Är det risk att hon får återfall? Vad kan jag göra för att förhindra det?

Sv: rymde-risk för fångåterfall??!!

Det där hände med min också för två år sedan, jag trodde det var kört. Men det gick bra. Ingen aning om hur länge han under natten hade betat i hagen bredvid.
Tror du har gjort helt rätt och det enda man kan göra samt att fortsätta hålla hästen borta från bete just nu. Ha koll under dagen, låt stå i box! Jag hade min på boxvila i 6 veckor, sen i liten hage.

Idag är det andra sommaren han gått på bete!

Så lång boxvila kommer hon inte att få. Senast blev det två veckor. Hon är 26 år och jag skulle hellre låta henne somna in.

Hur ofta/länge?

så mycket du orkar

Tyvärr är det sådant som händer. Min ponny har aldrig någonsin lyckats rymma ur sin box men den period som hon hade boxvila efter sitt fånganfall lyckades hon ta sig ut ur boxen och åt hö. Det gick bra. Men man ska vara försiktig.

Försök att dra ner på foder som kan innehålla socker/fruktan. Om du har halm, ge den det i stället. Men det är viktigt att den har något att tugga på. Låt den stå inne ett par dygn.

Fånghäst som råkar ut för foderbyte pga rymning eller planerat foderbyte= STABILISERA TARMFLORAN!

Alltid det viktigaste på en fånghäst med känslig tarmflora!
Ge ett lämpligt preparat tex Probimin som stöttar upp tarmfloran direkt med rätt magbakterier för frisk tarmflora,har man tur förhindrar man ett nytt anfall!!

Har man inget sånt hemma =leta upp frisk häst,sno färsk hästskit och blanda med vatten,ge fånghästen direkt i mun med spruta.Gammalt trick för att rädda fånghästar förr.

Att hålla tarmfloran i bästa skick borde sitta i ryggmärgen på alla hästägare !! Oavsett om hästen är fångkänslig eller inte.

Tyvärr är vissa veterinärer dåliga på att informera om hur viktigt detta är..

Jag håller med dig om att det är viktigt med bakterierna i grovtarmen.

Men om fånganfallet beror på insulinresistens? De flesta hästar som får fång den här tiden på året är nog insulinresistenta. För dem gäller det att minska på det som kan orsaka IR.

Tack för alla bra svar. Än så länge verkar det ok.

Men blir bakhovarna lika varma som framhovarna vid ett fånganfall??

Om man har riktig otur, så kan hästen få fång på alla fyra hovar. Och då är tyvärr chanserna att klara hästen inte så stora.:(

Om du är osäker, så kontakta veterinär.

Risken för återfall om hästen har råkat äta lite gräs vid något enstaka tillfälle är liten. Två månader gammalt gräs innehåller inte så mycket socker vid denna tiden på året. Gammalt gräs kan innehålla en del fruktan men hästar får inte laminitis/fång på grund av fruktan.

Mycket tveksamt om man ska kyla benen i detta läge. Forskare verkar nu tro på teorin att det är en kärlsammandragning och hämmat blodflöde till hovarna som är den inledande ”gnistan” vid all slags laminitis och då är det kontraproduktivt att kyla ben och hovar:

http://www.hippson.se/artikelarkivet...snarare-an.htm

“Forskarna verkar ha hittat en gemensam nämnare mellan alla tre typerna, nämligen minskat blodflöde i hoven. Vid blodförgiftningsrelaterad fång får blodet svårare att passera hoven eftersom venerna i benet drar ihop sig. Tidigare studier har visat att i vävnad som kontinuerligt utsätts för höga koncentrationer av insulin, som vid hormonrelaterad fång, mister blodkärlen sin förmåga att utvidgas. Också vid överbelstningsfång finns ett minskat blodflöde genom hoven och det skulle alltså kunna förklara varför symtomen på dessa tre sjukdomstillstånd blir så lika.”

Kyla benen ska man göra i det efterföljande skedet när inflammation i lamellranden har uppkommit och hästen har ont.

Nu tror jag inte det spelar någon roll att du spolade lite kallvatten på hovarna. Har du behandlat din häst på rätt sätt efter “fånganfallet” så är nog risken för återfall liten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka