Sigel

Trådstartare
Har hört ryktet om att placerade i rökulla 100 hade ignorerat de obligatoriska skrittsträckorna på tävlingen. Detta tycker jag är mycker oansvarigt och dumt gjort av dem eftersom det drabbar alla innom sporten. därför vill jag nu säga några väl valda ord om just detta med skritt. för det första tycker jag att de som travar eller galopperar på skrittsträckorna på viken tävling det än kan vara ska anses som fuskare.... sedan förstör dessa ryttare oerhört för arranskören, tex. detta inträffade på ölandsritten förra året. ryttare galopperade på oerhört känslig mark inne på ett naturområde och arranskören hade strängt sagt till att där var det strängt förbjudet att trava......, ändå ignorerades detta, som tur var blev dessa ekipage uteslutna, inte mer än rätt. hade marken där blivit förstörd hade vi kanske inte fått se skymten av en ölandsritt igen.
därför tycker jag att det är allas ansvar att se till att dessa regler om skritt följs. annasr kanske vi inte får så många tävlingar i fortsättningen, det är trotts allt alla de hundratals markägare vi står i tacksamhetsskuld till. utan dem kan vi inte utöva vår sport.
åter till rökulla, vill bara säga det till dessa två ryttare: Tycker ni eran placering är värd någonting, en placering ni fuskat er till??????
tänk er för och detta gäller alla. :mad: :mad:

Sv: Rykten

Sigel skrev:
Har hört ryktet om att placerade i rökulla 100 hade ignorerat de obligatoriska skrittsträckorna på tävlingen. Detta tycker jag är mycker oansvarigt och dumt gjort av dem eftersom det drabbar alla innom sporten. därför vill jag nu säga några väl valda ord om just detta med skritt. för det första tycker jag att de som travar eller galopperar på skrittsträckorna på viken tävling det än kan vara ska anses som fuskare.... sedan förstör dessa ryttare oerhört för arranskören, tex. detta inträffade på ölandsritten förra året. ryttare galopperade på oerhört känslig mark inne på ett naturområde och arranskören hade strängt sagt till att där var det strängt förbjudet att trava......, ändå ignorerades detta, som tur var blev dessa ekipage uteslutna, inte mer än rätt. hade marken där blivit förstörd hade vi kanske inte fått se skymten av en ölandsritt igen.
därför tycker jag att det är allas ansvar att se till att dessa regler om skritt följs. annasr kanske vi inte får så många tävlingar i fortsättningen, det är trotts allt alla de hundratals markägare vi står i tacksamhetsskuld till. utan dem kan vi inte utöva vår sport.
åter till rökulla, vill bara säga det till dessa två ryttare: Tycker ni eran placering är värd någonting, en placering ni fuskat er till??????
tänk er för och detta gäller alla. :mad: :mad:

Sa du inte att det var ett rykte?

Hälsning Maja en som är helt oinsatt.

rykten ja eftersom det inte inblandade inte har stått till svars, eftersom de som sett allt inte vågat säga till, så snacket går istället. idnén med inlägget är att folk ska få sig en tankeställare, både när det gäller fusk och denna nonschalasn mot skrittsträckorna.

det snackas för mycket om rykten, ta reda på fakta, sedan kan man faställa saker
o ting. var skjälv deltagande på rökulla 100 fasten var ej placerad red med godkänt resultat. ser man någon då med egna ögon springa med hästen på skrittstäckorna
anmäl ryttare o häst då omelebart så det kommer till kännedom, man är ingen tjallare för det, och visst håller jag med om att dem som fuskar med det och är placerade
kan väl innerst inne inte känna sig som den värdiga vinnaren eller den som placerade sig.

mvh anne

Håller med om att obl.skritt ska hållas,men tycker också att det är lite dåligt att inte sätta upp en skritt-skylt,lätt & missa annars....

Också funderat på,om hästen taktar/töltar/passar vad ska det ses som?(alltså inte med flit fr ryttaren utan pga hästen är pigg)

Vi blev själva ikapp- och omtravade på den lååånga skrittstäckan på Rökulla, men det kändes inte meningsfullt att ringa in en anmälan. Det var bara vi på den sträckan, dvs inga vittnen och jag kan inte tänka mig att tävlingsledningen skulle utesluta någon på det. Då skulle ju alla kunna "tjalla" på de som ligger före och få dem uteslutna. Jag tror istället att det behövs funktionärer på dessa platser som verkligen kollar av att reglerna följs. På Tjustritten var det folk på i stort sett alla skrittsträckor vilket definitivt känns mer rättvist. Sedan är det såklart inte så lätt att få till funktionärer, men i vår klubb har vi löst det så att man inte FÅR tävla på egna tävlingen utan alla hjälper istället till som funktionärer den dagen. Något att ta efter?

Cleese skrev:
Vi blev själva ikapp- och omtravade på den lååånga skrittstäckan på Rökulla, men det kändes inte meningsfullt att ringa in en anmälan. Det var bara vi på den sträckan, dvs inga vittnen och jag kan inte tänka mig att tävlingsledningen skulle utesluta någon på det. Då skulle ju alla kunna "tjalla" på de som ligger före och få dem uteslutna. Jag tror istället att det behövs funktionärer på dessa platser som verkligen kollar av att reglerna följs. På Tjustritten var det folk på i stort sett alla skrittsträckor vilket definitivt känns mer rättvist. Sedan är det såklart inte så lätt att få till funktionärer, men i vår klubb har vi löst det så att man inte FÅR tävla på egna tävlingen utan alla hjälper istället till som funktionärer den dagen. Något att ta efter?

Jag har varit tävlingsledare och fått säga till ett ekipage som travade på en skrittsträcka sedan en medtävlande slagit larm.

Jag tycker att det är helt på sin plats att ringa direkt när man ser det, eller gå och säga till vid pausen att någon brutit mot reglerna. På så sätt får ju tävlingsledningen chans att prata med den personen.
Jag uteslöt inte ryttaren som travat på skrittsträckan, men kunde åtminstone ha ett allvarligt snack med den personen + att det ger en signal om att folk faktiskt uppmärksammar en om man inte följer reglerna.
Det värsta scenariot, tycker jag, är faktiskt om någon ser men struntar i att tala om det för tävlingsledningen. Jag förstår din tankegång, men jag skulle verkligen uppskattat om du sagt till om det varit vår ritt. Just skrittsträckor brukar dessutom ofta finnas just för att markägarna kräver det och om de tävlande struntar i det så kanske arrangörerna inte får använda marken fler gånger.

Att ha nog med funktionärer är JÄTTEsvårt. Vi har haft utbyte med andra discipliner, försökt värva funktionärer från andra klubbar etc men oftast är vi för få iallafall. Ibland åker domarna ut och tittar vid vissa sträckor, t ex skrittsträckor, men vi kan knappast postera dem där hela ritten.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan knappast som medtävlandes hinknisse ange andra ryttare. Det är ju tävling det handlar om och skulle man acceptera det kan ju vem som helst förlora sin placering och angiveri bli tävlingstaktik.

Det är arrangörens sak att se till att ha domare/funktionär vid skrittsträckor, om man inte har det och folk kommer undan med trav så gör de det. Det är en risk de tar om det skulle stå en domare. Givetvis är det oetiskt att trava och inte snällt mot varken medtävlare, arrangör eller allra minst mot markägare.

Folk som försöker fuska finns alltid. Det finns folk till allt, men att här då sitta och gnälla om fusk och peka finger mot de fyra ryttare som placerade sig på Rökulla 100 är knappast ok. Kontakta arrangören istället och påvisa problemet så att kontrollen kan bli bättre tills nästa gång.

Hälsning Maja

Kan inte annat än hålla med! Att sitta på bukefalos och anklaga människor för fusk är knappast rätt sätt att ta itu med problemet....

Vill bara förtydliga:
Har svårt att tänka mig att någon arrangör kan eller vill utesluta någon bara på hörsägen. Men om man får information från en tävlande om att någon brutit en regel så kan man åtminstone prata med personen i fråga.
Har för mig att jag sa att "Du har blivit iakttagen när du travade på en skrittsträcka. Jag kan inte utesluta dig denna gång, eftersom det inte var en funktionär som såg dig, men du ska vara medveten om att OM det varit någon av oss som såg dig, så hade du fått utgå direkt. Markägaren kräver att vi SKRITTAR där, så jag hoppas att du respekterar våra regler hädanefter".
Den ryttaren hade missat skylten och bad om ursäkt. Shit happens, och det behöver inte alltid vara så att man bryter regler medvetet, men jag tror att en tillrättavisning tar mer skruv (om regelbrottet gjordes med vilje) än om man vet att folk sett en men ingen bryr sig..?

Bra talat Maja!

Den som får lida mest av att folk travar och galopperar på skrittsträckor är ju i slutändan distansryttarna själva, som kanske blir av med tävlingarna pga av att markägara inte vill låna ut sin mark längre eftersom ingen respekterar skrittpåbudet.

:(

Camilla

Geshira har rätt tycker jag! Arrangören kan inte utesluta om inte funktionär iaktagit men en tillsägelse är på sin plats.

Vid en tävling blev jag och en annan ryttare omridna av en tjej som upprepade gånger slog sin häst med spöet. Det var ett 20-tal rapp så det var solklart att spöet användes som pådrivning och inte tillrättavisning.

Vi sa det till domarna när vi kom in i grinden och då pratade de med tjejen och sa att hon fick fortsätta ritten utan spö. Nu åkte hon ut i slutbesiktningen ändå sedan....

Viktigt!

Jag har många gånger suttit och irriterat mig på folk som leker "oj, jag kan inte hålla min pigga häst, den taktar och småtravar - så synd, för här skulle man ju skritta, men som sagt, jag kan inte göra nåt åt det" :angel: :angel:

Detta hände flera gånger på Rökulla. Jag ångrar faktiskt nu att jag inte påpekade för de som gjorde så, samt funktionärer. För det är ju som du skriver, Sigel, att om vi flyttar gränserna och tolererar allt mer "småfusk", då har vi till slut ingen sport kvar!

Det är ju störtlöjligt att skylla på hästen ifall man skiter i skritt-skyltar! :mad: Om man inte har bättre koll på sin häst får man hoppa av och leda den! Om den ändå far runt och taktar (för att den blir stirrig av de andra hästarna runtomkring) får man stå still och vänta tills alla andra hästar har passerat! Konstigare än så är det inte! Har man inte lärt hästen hyfs hemma får man ta den konsekvensen på tävling.

Jag är verkligen för hårdare straff för dem som fuskar med sånt här. Då kanske sporten kan rensas upp från dem som inte kan rida, alternativt låtsas att de inte kan rida i situationer där de tror att de kan vinna på det. Det ser så illa ut!

Jag vill att distans ska vara en gren som präglas av horsemanship och god förståelse och kommunikation mellan häst och ryttare. Då ska man väl åtminstone kunna bestämma vilken gångart sin häst ska gå i, eller?

kul att det är så många engagerade. en bra diskussion, visst håller jag med om att vi inte bara ska sitta här och gnälla utan verkligen göra någonting. men man måste ju orgentera sig om läget ute på fältet och vad människor tycker och tänker. :bow: :bow: :bow:

En liten funderare...
Om det kommer två ryttare i bredd in på en skrittsträcka..
Den ena hästen är lugn, och trampar på i en lugn skritt. Den andra hästen är av naturen en lite mer pigg/stressad sak, och tar sig fram i nåt mellanting mellan piaff och passage.
Anser ni då att den hästen ska diskas, trots att den inte tjänat nån tid på sträckan?
Eller ska man diska dom som gör att det blir markskador, oberoende på gångart? Många travare t ex har ju en förmåga att riktigt skyffla bort jord när dom skrittar. ;)

Min åsikt, ha en del av skrittsträckorna bemannade, gärna a la trafikpolis, lite skymt. Diska, alternativt lägg på 2 timmars ridtid, på den som travar/galopperar utan att försöka minska tempot.

Det ovanstående fallet är nog klurigare...

opps postade visst mitt inlägg samtidigt som geshira ;)

Ja är det så att hästen är väldigt uppskruvad (vilket har hänt mig på en grön häst) så hoppar jag av och leder den. Är det långa skrittsträckor brukar jag för övrigt utnyttja tillfället och låta hästen beta lite om det bjuds, hoppa av och gå etc.

CK skrev:
Anser ni då att den hästen ska diskas, trots att den inte tjänat nån tid på sträckan?

Skritt är skritt. En del hästar har väldigt vägvinnande skritt. Andra tar myrsteg. Jag tycker inte att det har något att göra med tiden. Det är gångarten. Annars hade det ju stått en hastighetsbegränsning (typ max 5 km/h) på skylten. ;)

Min ena häst skrittar superlångsamt. Hon kommer alltså på efterkälken när det är skritt, vilket kanske inte är så kul för henne, men hon får snällt lära sig att acceptera detta.

Min åsikt, ha en del av skrittsträckorna bemannade, gärna a la trafikpolis, lite skymt. Diska, alternativt lägg på 2 timmars ridtid, på den som travar/galopperar utan att försöka minska tempot.

Jo, visst vore det bra med fler "poliser", fast samtidigt förstår man ju att det är svårt att skrapa ihop så många funktionärer. En del tävlingar har ju många skrittsträckor.

Fast ofta är det skritt genom gårdar. Kanske kunde man be de som bor där att anteckna startnumret på de som bryter mot regeln? :idea: De kanske inte har lust att hänga i fönstret hela dagen, men mer som stickprov...

Det där du skriver om att försöka minska tempot... Försöka duger inte, tycker jag. De som travar brukar ge sken av att vilja minska tempot, t ex genom att säga "nej Brunte, luuuugn, men Brunte då!"

Det är för mesigt, tycker jag. Tänk om travkuskarna skulle hålla på så när deras hästar gick över i galopp! Så fort hästen går över i galopp styr de åt sidan och väntar tills hästen har lugnat ner sig igen. Varför skulle vi inte kunna begära lika stor kontroll över hästen hos distansryttare?

Om vi ska ha skritt-skyltar är det viktigt att det även finns en skritt-upphör-skylt (eller "fri fart"). Jag har deltagit i tävlingar där det bara fanns en skylt där skritten började. Sen var det nog meningen att man själv skulle fatta var gården slutade. Men vi ryttare tolkade detta olika och en ryttare blev arg på mig för att h*n tyckte att jag börjat trava för tidigt. Och jag blev förstås skärrad, för jag trodde ju att jag gjort rätt. Sedan dess är jag alltid lite orolig att missa någon skrittskylt... :crazy:

Vi två tillfällen har jag dessutom ridit fel just vid skrittsträckor, vilket innebar att jag skrittade och skrittade och skrittade (tills jag nästan fick skavsår :p ) eftersom det aldrig kom nån skritt-upphör-skylt. :cool: :smirk: Men det är ju enbart mitt fel. Jag tror att det blir så för att jag passar på att fixa med utrustningen, kolla kartan och sånt när det blir skritt-sträcka, och därför blir mindre uppmärksam på banmarkeringen. Skritt-passagena i distans kanske ska ses som en av banans svårigheter egentligen? Särskilt om man har en pigg och tävlingsinriktad häst! ;)

*lånar knapp*

Jag har själv en häst som anser att skritt är lika med takt. Jag kan lova att jag på skrittsträckor blir ifrånriden för att jag hela tiden måste göra halvhalter och ibland även halt. När han sen äntligen skrittar så har han även en långsam skritt.

Han är oftast likadan hemma. Han anser att skritta det kan man göra till och från hagen... Så för mig är skrittsträckorna en "svårighet"

Liknande trådar

Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 550
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: Atalantha
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 166
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025