Rykta islandshäst

P

Poetry_princess

Jag har hört att man inte bör rykta och gno på islänningar på vintern för att de behöver fettet i pälsen för att hålla sig varma med.

Stämmer det? Jag tänkte bara att det låter så generaliserande, det verkar vara många som tycker att islänningen inte behöver lika mycket skötsel och pyssel som t. ex halvblod.

Men en häst är väl ändå en häst oavsett ras? Varför ses islänningar som så extraordinärt lättfödda?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Sv: Rykta islandshäst

Om man inte kipper sin islandshäst på vintern är det ju lite svårt att verkligen rykta den. De får ofta en otolig behåring på vintrarna. Jag borstar min häst vintertid, men rykt hör sommaren till.
Jag tycker absolut att islandshästen kräver lika mycker omvårdnad som vilken annan häst som helst.

Många isisar ses nog som väldigt lättfödda då de ofta suger upp ALLT i maten och lägger på sig lätt - men det är väldigt olika. Min dam är rätt ointresserad av mat och behöver rätt mycket!

Århundraden av överlevnad på Island där hästarna i vilt tillståd fått lära sig att leva på väldigt lite och väldigt näringsfattigt foder (speciellt vintertid - sommartid är gräset enormt proteinrikt på Island) har nog gjort sitt till!
/Malin

Jag har hört att man inte bör rykta och gno på islänningar på vintern för att de behöver fettet i pälsen för att hålla sig varma med.

Det är inget specifikt för just islandshästen, det skulle gälla alla hästar iså fall. Annars fyller väl rykt en sk massage funktion och ökad blodcirkulation i kroppen, det kan bli knepigare på en islandshäst med cm tjocka pälsar att nå ner till aktuell plats alltså menar jag.

Stämmer det? Jag tänkte bara att det låter så generaliserande, det verkar vara många som tycker att islänningen inte behöver lika mycket skötsel och pyssel som t. ex halvblod.

En islandshäst är som vilken annan häst som helst, självklart behöver den vård och omhändertagande. Pyssel, det är nog mer för människan än hästen. Sen är det nog ett vådligt daltande med vissa halvblod och annat, hästen är inte gjord av porslin oavsett vilken ras vi talar om.

Varför ses islänningar som så extraordinärt lättfödda?

Även en islandshäst har behov som måste tillgodoses näringsmässigt, men de är effektiva grovfoderomvandlare och kan via det fodret få i sig mycket av näringen till skillnad mot andra raser.

Om min häst hade stått på lösdrift oklippt och utan täcke hade jag inte ryktat honom så mycket. Oavsett ras. Ser ingen anledning till att rykta då, de brukar hålla sig så rena ändå.
Men nu går han inte på lösdrift, dessutom går han med täcke dygnet runt så jag måste ju rykta.

Islandshästen är ett kallblod och generellt sett är kallblod mer lättfödda.

Samma som att man inte ska rykta hbl för man tar bort mkt fett i pälsen, det är inget mer speciellt med islänningar.Klipper man dem så måste man ju iaf ha täcke på dem så då spelar det ingen störe roll om man ryktar eller inte,

Poetry_princess skrev:

Men en häst är väl ändå en häst oavsett ras? Varför ses islänningar som så extraordinärt lättfödda?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Ryktningen ökar blodcirkulationen och därmed också förbränningen av underhudsfettet som skall skydda mot kyla, därför brukar man avråda att rykta hästar som går på lösdrift. Men att borsta bort smutsen är en annan sak.

Islänningar har ett större blindtarm och blindtarmsbihang än andra hästraser i förhållande till sin storlek och det är där mycket av nedbrytningen av maten sker. Det innebär att de faktiskt är effektivare på att bryta ner maten än andra raser. Men samtidigt är den individuella varitationen också stor, precis som inom andra raser.

Självklart skall man sköta om sina hästar, oavsett ras!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

kan inte låta bli att inflika...

Jag borstar/ryktar mina islandshästar, som går på lösdrift, regelbundet men inte varje dag. Detta gäller för hela året. De utfodras 4 gånger/dag under den tid på året då inte bete finns.
Vad jag vill komma fram till är att hästarna verkar må alldeles utmärkt av detta. Pälsen är glansig, hullet normalt till plus kilon. Och jag får ofta höra av erfarna (som haft islandshäst i 20-30 år) att de ser väldigt välskötta och välmående ut.
Eftersom både hästarna och jag trivs med detta kommer jag att fortsätta.

Hälsn Panni

Panni skrev:
kan inte låta bli att inflika...

Jag borstar/ryktar mina islandshästar, som går på lösdrift, regelbundet men inte varje dag. Detta gäller för hela året. De utfodras 4 gånger/dag under den tid på året då inte bete finns.
Vad jag vill komma fram till är att hästarna verkar må alldeles utmärkt av detta. Pälsen är glansig, hullet normalt till plus kilon. Och jag får ofta höra av erfarna (som haft islandshäst i 20-30 år) att de ser väldigt välskötta och välmående ut.
Eftersom både hästarna och jag trivs med detta kommer jag att fortsätta.

Hälsn Panni

OBS! Jag tar inte ställning varken för eller emot. Jag bara gav den förklaring jag hört. Uppriktigt sagt tror jag att får de bara tillräckligt med mat så är det nog ingen fara och så beror det ju på vad man lägger i begrepet rykt. Står man och borstar en halvtimme eller mer varje dag på hästen kanske det inte är så bra vid lösdrift, men gör man det bara ett par ggr per vecka så tror jag pälsen håller kvar värmen bättre då den är uppborstad och inte tovig. Sedan kan ju islänningar ha vinterpäls som en shettis, riktigt lång och tät, eller som ett fullblod. En del grisar ner sig helt otroligt och behöver borstas ofta medan andra kan gå hela vintern och se rena ut. Man måste se till det individuella behovet. Jag tycker din skötsel låter sund så fortsätt du med det som fungerar!

Anette

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har sedan barnsben varit störtförälskad i kallblod, ju grövre desto finare! Särskilt franska kallblod som ardenner, auxois, trait...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: CaisaCax
·
Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Ruter
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar