Energi

Trådstartare
Aaaah detta helvete! Jag har haft ont i ländryggen i typ en månad och kopplat ihop det med att jag ligger och ammar i exakt samma ställning hela nätterna. Smärtan har liksom värmt ur under dagen.

Men idag när jag höll på att plocka lite hemma så högg det till och nu gör det så fruuuktansvärt jävla skitont! Jag har ärvt min pappas dåliga rygg och haft regelbundna ryggskott sen tidiga 20års åldern.

Men nu har jag då en liten 4månaders bebis och jag kan ju inte ens lyfta ungen. Har ni något superknep för att lindra ryggskott?
 
Aaaah detta helvete! Jag har haft ont i ländryggen i typ en månad och kopplat ihop det med att jag ligger och ammar i exakt samma ställning hela nätterna. Smärtan har liksom värmt ur under dagen.

Men idag när jag höll på att plocka lite hemma så högg det till och nu gör det så fruuuktansvärt jävla skitont! Jag har ärvt min pappas dåliga rygg och haft regelbundna ryggskott sen tidiga 20års åldern.

Men nu har jag då en liten 4månaders bebis och jag kan ju inte ens lyfta ungen. Har ni något superknep för att lindra ryggskott?
Den här filmen hjälper mig varje gång :)

(ja man känner sig urfånig.)

Tror jag fick den från Buke från början.
 
Jag hade ryggskottet från helvetet i slutet av sommaren. Ryggen bara krampade så fort jag gjorde något annat än att ligga ner på sidan i exakt rätt position. Filmen ovan hjälpte verkligen. (Ihop med att jag masserade musklerna i sidorna, för det gick liksom ut från ländryggen, runt och ut mot magen.) Först måste man ta det jätteförsiktigt med övningarna, och bara göra så gott det går (alltså väldigt små rörelser först), men redan efter nån dag släppte det värsta. (Jag hittade dock filmen i ett senare skede efter nästan en vecka av plågor... :cautious:)
 
Jag har provat nu men jag kan liksom bara göra den första övningen, de andra går verkligen inte.
Nej man får göra dem mini mini och igen och igen tills det går. Det går ju inte att göra dem helt utan man gör så lite som det går och sedan tar nästa. Och ena övningen får den andra att lossna. Det tar ju tid och är urtråkigt och gör ont. Men jag tror inte man ska tvinga igenom det utan bara göra mini.
 
Har ni något superknep för att lindra ryggskott?

Fulldos av receptfria läkemedel (tex alvedon + naproxen, obs kolla upp i fass om du ammar) om du är frisk annars och inte äter några andra läkemedel. Promenader är jättebra även om du får stappla dig fram i början av promenaden. Om du absolut inte kan röra dig, ligg i psoasställning (höft + knä i 90 grader, googla för bild) och försök komma dig upp så fort du kan, ryggskott blir inte bättre av vila.
 
Åh jag vet, men det gör ju så satans ont. Jag stapplar fram med myrsteg här hemma.
Du måste! Och går du ut och promenerar tar du snart ut stegen vilket du inte gör hemma mellan rummen. När mitt diskbråck var ett faktum kunde jag varken sitta stå ligga eller gå hemma och jag tyckte ofantligt synd om mig själv. Men när jag väl tog mig i kragen och gick ut och g i c k så märkte jag väldigt snart stor skillnad i både smärta och grad av rörlighet. Jag tror att jag åt smärtstillande i ungefär sex månaders tid vilket gjorde mig funktionell - men inte hel igen. Det var det bara idogt promenerande som gjorde.
 
Håller med alla om rörelse. Och om du går till kiropraktor- gå efteråt. Sväng på armarna och flaxa så mycket du bara kan. Det värsta du kan göra är att bli stilla och försiktig. Smärtlindra och rör dig.
 
Jag har vandrat omkring i huset nu och visst känner jag att jag kan ta ut steget lite mer hela tiden.

Nu är jag dock fast i sängen. Bebis ville ha mat och jag kan absolut inte sitta ner, och nu har jag försökt komma upp ur sängen i typ en halvtimme, med sambons hjälp, men det är helt jäkla omöjligt. Jag kommer upp i bakåtlutat sittande men sen är det stopp. Sambon lyfte upp mig men benen bär inte för smärtan. Riktigt såhär illa har jag aldrig varit med om att ryggskott varit förut. Tycker ruskigt synd om mig själv!
 
Jag har vandrat omkring i huset nu och visst känner jag att jag kan ta ut steget lite mer hela tiden.

Nu är jag dock fast i sängen. Bebis ville ha mat och jag kan absolut inte sitta ner, och nu har jag försökt komma upp ur sängen i typ en halvtimme, med sambons hjälp, men det är helt jäkla omöjligt. Jag kommer upp i bakåtlutat sittande men sen är det stopp. Sambon lyfte upp mig men benen bär inte för smärtan. Riktigt såhär illa har jag aldrig varit med om att ryggskott varit förut. Tycker ruskigt synd om mig själv!
Det ÄR synd om dig! Men kämpa på, ge dig inte!
 
Jag har vandrat omkring i huset nu och visst känner jag att jag kan ta ut steget lite mer hela tiden.

Nu är jag dock fast i sängen. Bebis ville ha mat och jag kan absolut inte sitta ner, och nu har jag försökt komma upp ur sängen i typ en halvtimme, med sambons hjälp, men det är helt jäkla omöjligt. Jag kommer upp i bakåtlutat sittande men sen är det stopp. Sambon lyfte upp mig men benen bär inte för smärtan. Riktigt såhär illa har jag aldrig varit med om att ryggskott varit förut. Tycker ruskigt synd om mig själv!

När jag har det så illa bär min man mig till en stol med hjul, så paddlar jag liksom runt mig i den tills benen orkar bära mig igen.
Det är verkligen ett helvete med ryggskott+bebis. Jag hade tur att vi båda var hemma de dagarna...
 
Jag säger som dom andra,gå! När jag fick mina diskbråck så gick jag nästan ihjäl både mig själv o hundarna.

Jag försöker! Har tagit mig upp ur sängen äntligen. Ska jag försöka ha rak rygg när jag går eller kan jag knata på hur jag vill? Det som känns minst ont är att skjuta fram höften, ha lätt böjda knän och huka mig lite lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 341
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp