Ryggproblem

L

Linn1995

Hej!
Jag rider en ponny som har ryggproblem. Varje gång man ska sittaupp och rida så biter han mig i benet. Det är ju inte så konstigt igentligen, eftersom att han har ont. Men kan man inte få hästen att sluta bitas när man sitterupp? Hur ska jag göra?

vill järna ha snabba svar:)

Sv: Ryggproblem

För att hästen ska sluta bita kanske den behöver hjälp för att sluta ha ont i ryggen?

Om hästen har ont i ryggen så ska du inte rida den! Jag hoppas verkligen att du förstår det och ringer en veterinär.

Det är inte min häst. utan de är komunen som äger den. Hästen står nämligen på emaus. Han har inte något stort ryggproblem utan de är bara när man hoppar upp som han reagerar på de. Så vi andvänder padd och hopparupp försiktigt. När man väl rider så reagerar han inte alls på de, då har han inte ont av de alls.

Tack för ditt svar!;)

Jag tycker ändå inte att den hästen ska ridas. Hur vet du att den inte har ont när den rids? Hästar kan inte prata... Har den blivit genomgången av en veterinär? Vad beror ryggontet på? Har hästen såpass ont att den biter dig så tror jag inte att det lindras av en padd. Vem är ansvarig för hästen? Det måste väl finnas någon specifik person som tar hand om den?

Förutsatt att hästen är undersökt av veterinär och att veterinären anser att hästen kan ridas: prova att leda hästen en stund, alternativt longera lite, innan du sitter upp, då hinner den bli lite varm i musklerna och förhoppningsvis mindre stel.

Jag tycker verkligen inte att man ska rida en häst som har ont någonstans. Hur vet du att ponnyn inte har ont mer än när du sitter upp? När du sitter upp och ponnyn biter och du vet att den har ryggproblem är väl det skäl nog att inte sitta upp mer sålänge den har ryggproblemen?!
Jag hoppas att den som ansvarar för ponnyn ringer en veterinär som får titta på ponnyns rygg.

En normalt funtad människa rider inte på en häst som har ont i ryggen.
Det spelar ju knappast någon roll om det är din eller någon annans.

Om man promt ska motionera den så ska det ske från marken OM veterinären säger att det är ok!

En häst som reagerar på det sättet måste gås igenom ordentligt innan den rids ö h t. Är den genomgången/ röntgad i ryggen? Den kan t ex ha tornutskott i ryggen som ligger mot varandra och gör riktigt ont....Passar utrustningen? Är den genomgången?

Håller med dom andra, man ska inte rida på en häst som uppenbarligen har ont. Bara för att den bara reagerar när du sitter upp behöver det ju inte betyda att den inte har ont när du sitter på den, den kanske bara har mindre ont...

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur