Ryggproblem-täcka?

eldione

Trådstartare
Om man har en häst som har problem med ömma och stela muskler i ryggen, kan det då hjälpa att täcka hästen? Kan det göra att musklerna blir bättre än om han går otäckad?

Sv: Ryggproblem-täcka?

jag har lät mig att en häst som har problem med rygg och muskler ska hållas varm, eftersom dom ofta spänner sig när dom fryser eller bli våta och då blir musklerna ännu mer stela.

Absolut :)
Hästar som har sådana problem ska inte bli kalla/våta, vilket gör dem avsevärt sämre. Det är bara att gå till sig själv...Jag har problem med knäna, och när jag blir kall om dem blir jag superstel och tappar nästan känseln....
Musklerna blir smidigare och ömmar mindre om de får värme. Så har din häst problem kommer du nog märka att han blir mindre stel om han får hållas varm....sådana hästar brukar oxå ska ha ländtäcke när de körs/rids då risken då är att de blir svettiga/varma och annars stelnar till.....

eldione skrev:
Om man har en häst som har problem med ömma och stela muskler i ryggen, kan det då hjälpa att täcka hästen? Kan det göra att musklerna blir bättre än om han går otäckad?

Man kanske skall börja med att konstatera varför hästen är öm och stel i ryggen, och försöka komma till botten med det. Annars är det värme som gäller under rehabilitering, så på den punkten håller jag med.

se till att hålla musklerna varma är jättebra så dom inte blir stelare men försök ta reda på varför hästen är spänd i ryggen egentligen och försök göra något åt det...

Det behöver ju inte vara något "fel"
Muskler i allmänhet, både hos oss människor och djusr fungerar bättre när de är varma. Det är även därför det är viktigt att "värma" upp...men ingen mår "bättre" av att vara kall.....

Zandrah skrev:
Det behöver ju inte vara något "fel"
Muskler i allmänhet, både hos oss människor och djusr fungerar bättre när de är varma. Det är även därför det är viktigt att "värma" upp...men ingen mår "bättre" av att vara kall.....

Alla fungera bättre när de är uppvärmda, men har man öm och stelhetsproblem på valda delar av kroppen, bör man se över orsaken till dessa. När muskler blir stela och ömma, beror det ofta på utebliven cirkulation. Hästar är duktiga på att hålla värmen, ännu bättre om de dessutom har rikligt med mat. Blir de stela och ömma, så finns det en orsak som man bör titta på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 414
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
795
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday