Ryggproblem hos ridtravare

T

Tenson

Jag behöver hjälp! Vet inte vart jag ska vända mig så jag prövar här på bukefalos..
Jag köpte mitt vbl i juli -08, han var smal och omusklad. Om jag förstått allt rätt sprang han sitt sista lopp mars-08 och sen dess stod han bara hos dom jag köpte honom av. Eftersom han var så mager började jag med att utfodra honom med bla lusern och bara skritta i skogen, klättra i backar etc.
För ca en och en halv månad sen fick han hemskt ont i ryggen, ungefär vid korset, men det syntes inget när han gick, bara när man red. Tillslut fick han så ont att jag inte ens kunde lägga handen på området vid ryggen utan att han reagerade kraftigt. Jag gick då med honom en liten sväng varje dag och bara pysslade med honom. Plötsligt blev han bra igen, men jag fortsatte ta det lugnt. Nu har jag skrittat honom ca 2 ggr i veckan i 2 veckor och nu har han blivit halt igen, dock reagerar han inte när jag trycker på ryggen, men det är bakkroppen som inte är som den ska...

Hur ska jag göra för att bygga upp hans ryggmuskulatur?:confused:
Hoppas på hjälp..
Jag har ej tillgång till ridhus eller paddock..
Mvh Trulsa

Sv: Ryggproblem hos ridtravare

Tycker du ska ringa veterinär och kolla upp det där för bra låter det inte.

Veterinären har varit och tittat på honom. Jag ska låta honom vara tills han blir bättre.. Men det verkar som att det inte räcker eftersom han får ont igen. Får se om jag kan få ut en annan veterinär kanske

Är du säker på att hästen var smal och omusklad?
Min tanke är att hästen var i träningskondition och travare ser då inte speciellt kraftiga ut. En travares muskler är heller inte som en ridhästs muskler och därför kan det se ut som att den har avsaknad av dom.

Min första tanke som kom upp är att hästen har fått korsförlamning vid dessa tillfällen men samtidigt tycker jag att veterinären borde ha sett eller konstaterat detta i så fall.

Det är inte helt ovanligt att travhästar får/har korsförlamning, jag har själv en som haft det ett par gånger och det var också därför hon plockades bort från travet har man sagt till mig.

Om det nu är så att du tyckte din häst var smal och du fodrat den med kraftfoder så kan det vara så att det hästen inte tagit upp och ombildat till "fett" har gått ut i hästens muskler men att den inte har kunnat förbränna det. När hästen sedan sätt igång lite mer så kan detta bryta ut i form av just korsförlamning.
Att den har ont blir då ett resultat eftersom musklerna bryts ner.
En häst som får korsförlamning ska inte äta kraftfoder. Vid direkt anfall tar man bort det helt och om hästen nödvändigtvis behöver kraftfoder sedan så ska det vara av sådant slag som inte innehåller någon stärkelse, tex. ingen havre, korn eller liknande och heller inte betfor. En liten mängd betfor kan man ge men det bästa är att man ersätter det med betfiber. Nu skriver du att du fodrat med Lucern och det är bra men har du användt något mer?

Om jag vore du så skulle jag ta ut en veterinär igen om det nu är så att hästen är halt. Be den ta ett blodprov för då kan man se på värderna om det är korsförlamning eller inte.
Korsförlamning brukar ge en stapplande och stel bakdel.

Har du kollat om hästen är sne i bäckenet? Det är heller inget ovanligt. Det kanske har gått långt och då är det klart att hästen får ont av det om den belastar fel.

låter mer som ett fall för en klinik, tyvärr så är de som gått på travet oftast inte helt 100. Eller så har jag haft oturen att hitta alla halta

Dags för röntgen?

Korsförlamning ger bara stelhet i dess akuta skede och de närmaste dagarna efteråt. Det gör inte ondare och ondare som TS beskriver att hästen har haft, samt att man inte kan komma så långt att man sitter upp och rider på en häst med korsförlamning, om man inte är totalt blind för hur hästen rör sig mellan hagen och stallet. (Om inte hästen redan är på bättringsvägen, men då borde den inte reagera så som TS beskriver.)

Jag hade bokat tid för utredning med rygg- och höftröntgen på klinik. Kostar en slant, men hellre det än att låta hästen gå hemma och ha ont utan att veta vad som är fel. F.d. löphästar kan ha alla möjliga skavanker, som t.ex. ihopdragna muskler som gör ont när ryttaren ber hästen länga sig. Tänk på hur travare bär kroppen i löp jämfört med under ryttare i skogen.

Fast korsförlamning kan bryta ut först när hästen sätts i rörelse så det är inte säkert det syns bara för att man skrittar den från hage till stall.

Jag uppfattade det som att hästens problem kom och gick. Att den blev dålig och sedan bra igen osv. därför la jag fram ett förslag om korsförlaming.

Jag vet inte vad det kan vara för fel men om hästen nu var så mager och ynklig när den kom till dig varför börja du rida den öht? Jag hade börjat med promenader för hand och sedan tömkörning för att så småningom tömköra på volt så den lär sig bära sig rätt utan ryttare på ryggen innan jag satt upp.

Men kör till en klinik och få hästen genomgången och sedan ska du nog backa lite och ta hjälp av någon som kan detta med att omskola travare.

Prova även anlita ET..många travare är sne i korset pga att de oftast körs mer i ett varv

Med tanke på de kraftiga problem och symptom som din häst har, bör du först få hästen undersökt på klinik. Om man inte hittar något där, kan du gå vidare med kiropraktor eller liknande. De problem din häst har är väldigt vanliga, men kan även tyvärr ge följdåkommor som måste tas om hand först.

jag har haft samma problem som dig låter det som och min häst hade låst sig bak, samt rygginflammation och hade superont och har haft en lång rehab och har det ännu....han är genomkollad och diagnos ställd...far på klinik å röntga....han kom direkt från travbanan...

Det kan vara rejäla spänningar i musklerna som blir till en sån kraftig reaktion. De kan vara så att hästen kan se sned ut bakifrån bara pga spända muskler. Det kan dyka upp när man börjar kräva mer arbete bakifrån och då blir det oftast värre och resulterar i något man tror är inflammation eller liknande.

Men kolla klinik först och sen skulle jag som någon annan sa försöka få tag i en ET.

Slinger kanske?... eftersom det bara är bak-kärran som drabbas??

Detta låter som en travare jag känner. Det började i korset och sen spred det sig till hela bakkärran och ryggen.
Ta ut vet. och ET.

In till klinik där de kan undersöka ordentligt. Ta sedan ut ET, osteopat el liknande, bara massör eller kotknackare räcker inte.

funderar kring (stavar rent från uttalet nu, no comments :D) "kissing spanks" (har för mig att det stavas Keassing spanes eller nåt..:rofl:). Inte så ovanligt att travare har det (oroar mig ständigt för att det ska visa sig att honey har det..). men vet inte om det kan visa sig bara bak..?

kissing spine menar du eller?

betyder direkt översatt kyssande ryggrad vilket är en rätt bra beskrivning av fenomenet... tornutskotten kan alltså nudda varann och skava mot varann...

Vad har du för sadel?
Är du säker på att den passar din häst?
Han har kanske musklat om sig, så att det klämmer någonstans...:(

Själv har jag sadlat om "radikalt" - rider numera nästan bara bomlöst.
(Undantag vid tävling)

Upplever att detta passar de flesta hästar alldeles utmärkt. Speciellt de som är omusklade/ovana att bära ryttare.

hej hej detta låter som korsförlamning ta kontakt med en riktigt häst kunnig person så som en veterinär eller liknande. en hästmassör kan enhel del om detta med.
min ridtravare var så han med jag fick byta foder och sadel sen blev han bra
hoppas det löser sig
MVH marina

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama