Ryggproblem, HJÄLP!

K

Krizz

Jag har en femårig hbl-valack som under en period visat tecken på smärta i ryggen. Han har blivit veterinärbesiktad och ett flertal kunnigt folk har fått känna på honom.
Ett tag trodde jag att hans smärtor berodde på att han blivit kalla och stel i muslerna då det var vid regn som jag upptäckte det.
Provade att täcka mer men det blev inte bättre.
Ca. 2 veckor efter att jag fått hem honom, gjorde han ngt i hagen eller fick proteinöverskott (vet inte riktigt vad det var, veterinären visste inte heller) så att han blev spänd och oerhört stel i bakdelen samt. över ryggen, han visade även hälta på vänster bak. Första tanken var förstås korsförlamning men alldeles för lite tydde på att det var det d berodde på.
Vid ridning visar han ingenting, försöker inte bocka, viker sig inte när jag sitter upp, sadeln är utprovad och har kontrollerats av kunnigt folk regelbundet.
Jag rider för instruktör minst en gång i veckan(hoppning), dressyr rider jag oftast själv...

Vad kan detta bero på?
Ska åka in på kliniken och röntga för säkerhets skull, då det kanske är kissing spines eler ngt?:confused:
Finns det ngn som varit med om en liknande situation?

Har även märkt att om jag känner på honom i boxen så reagerar han men inte om jag tar ut honom på gången..
Kan detta ha ngt med saken att göra?:crazy:
Det verkar som om han efter en stund när man strukit honom över ryggen några gånger accepterar att man klämmer.. E han bara fjantig å kittlig?

Är jätteförvirrad :confused: vill verkligen inte att pållen ska ha ont!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ryggproblem, HJÄLP!

Skall inte säga att jag vet vad det är... Men ett litet tips är kanske att t ex låta en hästmassör titta och känna på hästen? Är hästen spänd i sina muskler känner masören det och kan genom behandling lösa de spänningar han har. Förhoppningsvis kan oxå massören hjälpa dig med ridövningar så att hästen slappnar av ochanvänder sina ryggmuskler rätt vid ridning. Försök att alltid "stretcha" hästen efter ett ridpass genom att få honom att slappna av och gå i låg form...

MEN...jag är ingen veterinär och det kan ju bero på något annat än att han är spänd i ryggmusklerna och då kanske du skall rådfråga veterinären? Man kan ju alltid få en "second opinion" av en annan veterinär om den du tillkallat först inte verkar ge "rätt" behandling.
Lycka till och hoppas han kryar på sig:)

Jag skulle åkt till klinik och kollat upp det först och sen se hur man ska gå vidare.

När jag hade ägt min häst i ca 3 veckor blev hon öm i ryggen och stel och under låsningen honhade i ryggen så hittade man en knäskada som var huvudprolemet..

min häst har haft ryggproblem eller har fortfarande det. två olika veterinärer har sagt att det inte är någon fara o att min häst troligen till o med hade gått igenom en veterinärbesiktning men ja tänker ta ut equiterapeut för veterinärerna litar ja faktiskt inte på :(

Tror att det kan vara en låsning eller en muskelspänning men kan veterinären hitta sånt?
Han har ju gått igenom en klinikbesiktning...så inte vet jag de kanske inte känner på ryggen vid såna kontroller:crazy:
När jag rider försöker jag att jobba honom i form gärna så lågt som möjligt för att hans ska få upp ryggen. I slutet av ridpasset rider jag med ganska mjuk kontakt och mer avslappnat även då för att han ska slappna av och släppa upp ryggen.. Det kan ju vara ridningen som är fel oxå..inte vet jag..:confused: men tack för svaret!:bow:

Min häst vet besiktiades två gånger och gick igenom UA. Sen åkte vi till klinik ca 1 månader efter köpet och den vetrinären hittade hästens låsning och senare behandlade en fysuteraput det.

Har du tur så får du en vet. som ser till hela hästen och en sådan kan mycket väl hitta problemet om det är t.ex. en låsning. Annars rekommenderar jag att du kontaktar en equiterapeut.

En kiropraktor behöver inte heller vara fel. Det har jag använt till min ryggömma häst och fått helt nya gångarter.

Sedan ska det finnas veterinärer som jobbar med akupunktur och andra metoder som annars kanske är vanligare hos equiterapeuter, massörer och kiropraktorer.

Tips: boken "Hästmassage och kompletterande behandlingsmetoder" av bla Marina Axelson-Callum som såldes på bokrean förra året beskriver en hel del tecken på om hästen behöver en kiropraktor, min uppfyllde minst hälften...fast då hade jag redan börjat med kiropraktorbehandlingar, önskar jag läst boken tidigare och tänkt i de banorna.
Tyvärr är avsnittet för långt att skriva av, men de kanske har boken på bibblan, kanske kan ge en idée också om vad andra behanldingmetoder kan hjälpa till med (kommer ej ihåg, bara låsningarna i ryggen som var klockrena på min häst)

Tack för alla svar!
Har pratat med många om veterinärbesiktningar o de flesta säger att de inte känner spec mkt på ryggen..stämmer d eller?
Ska förhoppningsvis åka in med honom til ATG-kliniken på Tisdag och röntga..hittar de ingen blir d kiroprakto, Fysioterapeut eller equiterapeut..Ngn som ni rekommenderar inom dessa områden? (som har arbetsområde i värmland)
/Krizz

min häst var likandan, jag åkte till en kiropraktor och det visade sig att han hade en låsning i ett bakben med det var inte det som var problemet. problemet var att han hade fått så mycket mjölksyra i bakbenen vid varje ridpass så hade det lagrats på något sätt så hade det gått upp i ryggen .. han drog ur låsningen ur benet och nu masserar jag rygg, kors och lår med ett starkt liniment och jag ger även 1 msk magnecium i maten oc han har blivit en helt annan häst:)

Krizz skrev:
Tack för alla svar!
Har pratat med många om veterinärbesiktningar o de flesta säger att de inte känner spec mkt på ryggen..stämmer d eller?
Ska förhoppningsvis åka in med honom til ATG-kliniken på Tisdag och röntga..hittar de ingen blir d kiroprakto, Fysioterapeut eller equiterapeut..Ngn som ni rekommenderar inom dessa områden? (som har arbetsområde i värmland)
/Krizz

Jag är utbildad equiterapeut, är du intresserad så kan du pma mig

Har haft liknande problem med en häst som plötsligt blivit stel/öm och sedan visat hälta. Hon gick igenom en veterinärbesiktning 1,5 vecka innan hon blev öm i ryggen första gången.

Jag har kört hela racet med veterinär/equiterapeut/kiropraktor. Min rekommendation är att börja med att röntga ryggen för att kolla om några kotor sitter tätt innan du gör någonting annat. Öm rygg kan även som någon skrev vara tecken på att något är fel i ett bakknä.

Eller så kan felet i knäna komma av ryggproblem. Jag hade en häst som patellaupphakade men efter att en equiterapeut behandlat henne för bäckenförskjutning slutade hon att haka. Sen fick hon ett återfall av bäckenet och hon började haka igen. Efter equiterapeuten behandlade henne igen slutade hakningarna direkt. Det tycker jag var ett väldigt tydligt tecken på hur ett problem kan orsaka helt andra problem.

Miss Sixty skrev:
Jag skulle åkt till klinik och kollat upp det först och sen se hur man ska gå vidare.

När jag hade ägt min häst i ca 3 veckor blev hon öm i ryggen och stel och under låsningen honhade i ryggen så hittade man en knäskada som var huvudprolemet..

Precis så var det för mig också. Pålles ryggont berodde på en skada i ena bakknät. Det kan vara jätteknepigt att veta vad som är hönan eller ägget.

I ditt fall kanske ett blodprov också vore bra, eftersom misstanke om korsförlamning funnits.

godaråd skrev:
Precis så var det för mig också. Pålles ryggont berodde på en skada i ena bakknät. Det kan vara jätteknepigt att veta vad som är hönan eller ägget.

I ditt fall kanske ett blodprov också vore bra, eftersom misstanke om korsförlamning funnits.

Tyvärr tog vi inget blodprov vid besiktningen men det gjordes senare..

Man lär sig av sinna misstag:crazy:

godaråd skrev:

Om jag inte minns fel togs nog ett blodprov, fick svaren dagen efter att veterinär varit och kollat och han hade normala värden. Tecken på korsförlamning är ju oftast förhöjd proteinhalt i blodet har ja för mig att hon sa..

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar