Ryggontet som visade sig vara nått annat..

Janey

Trådstartare
Vet att en del rådhjälpte mig lite med min unghäst som börjat få ont i ryggen. Tyvärr slutade vårt internet att funka, så jag vet inte riktigt hur det gick med tråden.
Många försökte med förslag på vad det kunde vara, men nu har jag facit i handen =)
Åkte ner till Ramkvilla med henne. Efter massa olika utredningar visade det sig att hon var halt!!! Visade inget i vanlig skritt och trav, ytterst lite på vanliga böjprovet, men när dom gjorde ett så kallat "lågt" böjprov. Haltade hon som bara den.
Det visade sig alltså att hon hade beslastat ryggen för att hon hade fått kotledsinflammation. Så hon blev laser behandlad i ryggen för att "lösa upp" hennes spända ryggmuskler.
Men tack alla som hälpte mig är så glad att mysteriet blev löst =D

Sv: Ryggontet som visade sig vara nått annat..

Känner igen det där. Min fick ont i ryggen pga bakknäna som i sin tur kom av snedskoning...

Vet att en del rådhjälpte mig lite med min unghäst som börjat få ont i ryggen. Tyvärr slutade vårt internet att funka, så jag vet inte riktigt hur det gick med tråden.
Många försökte med förslag på vad det kunde vara, men nu har jag facit i handen =)
Åkte ner till Ramkvilla med henne. Efter massa olika utredningar visade det sig att hon var halt!!! Visade inget i vanlig skritt och trav, ytterst lite på vanliga böjprovet, men när dom gjorde ett så kallat "lågt" böjprov. Haltade hon som bara den.
Det visade sig alltså att hon hade beslastat ryggen för att hon hade fått kotledsinflammation. Så hon blev laser behandlad i ryggen för att "lösa upp" hennes spända ryggmuskler.

Det kanske var därför som vi sa åt dig att söka vetrinär först innan du tog ut en Kiropraktor ;)

Man söker alltid vetrinär först så man vet var felet kommer ifrån .
Och gör därfter upp en plan hur man ska behandla ..
Hoppas din pålle mår bra idag .

Mvh Mia

Är hon helt återställd idag och hur lång tid tog det?

Hon är på god väg. =) kotledsinflammationen ville inte ge med sig, så vi fick åka till skara, där dom konstaterade att det inte var något, så hon blev behandlad för muskelinflammation.. så nu tömkör vi för fullt och ska börja rida i skritt/trav. =)

Hur menar du med "konstaterade att inte var ngt"? Kom de fram till att det inte var ngn kotledsinflammation trots att hon visade hälta efter böjprov?

nää, fick göra ultraljud i bäcken och rygg, för att utesluta att det var något allvarligt fel på henne. .

21 dec fick min häst ryggont och 26 dec korsförlamning. Vi fattade ingeting :O Men när vi var på atg för att kolla upp ryggontet hade mitt odjur oxå kotledsinflammation!

fast korsförlamning får de inte för att de har ont i en kota...

det blev en ond cirkel så att säga. först hade han inflammation i kotan (fast det visste vi inte från början) sedan fick han ont i ryggen och när han gick och spännde sig för ryggen fick han korsförlamning. Varken jag, mor, mina vänner eller två olika sorters vet kan komma på något bättre då jag drog ned på fodret, han hade varma kläder blev inte snabbt nedkyld eller liknande. Så jo, vad vi tror så fick min häst korsförlamning av en kotledsinflammation.

var det avbrott i motionen? när man snabbt ställer av en häst som varit fult igång smäller det till.
En dags extra vila än vad hästen är van vid och sen hårt jobb ställer också till det..

Mjae inte helt avbrott. När han fick ont i ryggen fortsatte vi från backen, promenader, tömkörning, longering. Fast det var ju bara fem dagar mellan att vi "stallde av honom" tills det att han fick korsförlamning. Men det var inte helt avbrott som sagt. Och vi drog ner på fodret osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 737
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka