service

Trådstartare
Sökt bland en massa trådar men hittar inget.

Har haft min 8 åriga fbl valack sedan i juni.
Han har blivit tränad/tävlad i galopp tills april i år.
Han hade ej ont i ryggen när jag var och tittade på honom.
Han har ej haft ont i ryggen under sommaren.
Varit på bete men varit ute och gått med honom hela sommaren.
för ca 6 veckor sedan flyttade vi till ett nytt stall, han står alltså inne nu på nätterna.
Nu till själva saken..

Började tömköra honom för ca 2-3 veckor sedan..
Tömkört ungefär varannan/var tredje dag.
Emellan har jag promenerat med honom.
Varierat arbete, på åker,skogen,samt klättrat en del.
För ca 4-5 dagar sen hade han plötsligt ont i ryggen.
Från Manken till korset.
Tänkte att det kunde vara för att han stått ute när det regnat/blåst mycket.
Med ett rätt tunt täcke.
Han har ej satt någon som helst vinterpäls.
Så täckade på honom lite mer både inne och ute, samt masserat i två dagar.
Men verkar inte släppa riktigt.

Han hade bra med muskler när jag köpte honom.
Överallt förutom på ryggen i princip.
Sedan har han stått(förutom våra dagliga promenader)
Nu har han börjat runda sig ganska fort där uppe.
Så min undran är om han kan ha tränings verk?
Om det har gått för fort fram?
För han verkar ha superlätt att sätta muskler.
Han är ej heller van att gå i skogen/samt backar, vilket han har fått göra en hel del sen vi bytte stall.
Kan det spela någon roll?
Ska jag strunta i tömkörningen någon vecka och bara promenera?

Alla tips och funderingar är välkomna!

Sv: Ryggont

Tömkörning är bra, du kan ändå inte rida nu när han har ont i sin rygg. Du bör vara observant på att han fortsätter att bygga på muskler i ryggen, om han inte gör det och ryggen fortsätter att besvära honom bör du söka hjälp för honom. Fullblod har en disposition för KS, och det är naturligtvis det första som ramlar in i huvudet när man läser din tråd.

Avvakta en kort tid till, blir han inte bättre så beställ tid för en undersökning.
Tömkörning används som träningsmetod på just hästar med KS, därför kan du med gott samvete fortsätta den träningen eftersom den inte utgör en ryggbelastning för din häst.

Men kan Ks bara dyka upp sådär pladask?
Iofs skulle det inte förvåna mig om det skulle vara något sådant
då det känns som vi enbart haft oflyt sedan han kom "hem" :(

Jag skulle i första hand se till att han hålls varm, om han har blivit kall tar det längre tid än någon dag innan det onda försvinner.

Om han har byggt mycket muskler så kan det ju vara träningsvärk.

Går han i kuperade hagar?
Det finns hästar som får träningsvärk av det med.

Hade det varit min häst hade jag satt på backontrack täcket och täckat med varmt täcke ute och avvaktat några dagar.

Är han jätteöm eller bara öm?
Studsar han när du tar på ryggen eller visar han bara obehag?

Massage kan i vissa fall ge motsatt effekt så massera honom inte innan du vet vad som är felet, en muskelinflamation blir värre om man masserar.

Under några dagar hade jag bara promenerat kravlöst för att se hur han reagerar.

Men kan Ks bara dyka upp sådär pladask?
Iofs skulle det inte förvåna mig om det skulle vara något sådant
då det känns som vi enbart haft oflyt sedan han kom "hem" :(

En häst kan gå med ks länge innan den börjar visa symptom på det. Kan ju vara så att när han nu måste börja arbeta med ryggen så kan han inte avlasta på samma sätt. Har en ks-häst själv, prova med att värma honom ordentligt och bara gå någon vecka om det skulle vara träningsvärk. Om det inte går över skulle jag råda dig att åka till veterinär för en röntgen av ryggen.

hästar med ks ska inte vila då de tappar muskler i ryggen vilket kan framkalla symtomen. En häst med bra muskulatur behöver inte märka av sin rygg.

Det första jag tänkte på var ks när jag läste din tråd. Säger som de andra, fortsätt tömkör och vänta någon vecka. blir det inte bättre så åk in på en utredning.

Han har ej gått i backar förut.
Utan blivit tränad på plan mark.
Hagen han går i är inte spec. Kuperad men är en
riktigt snubbel farbror ute i skogen och har noll koll på fötter.
Och att man faktiskt behöver lyfta dom.

Han ömmar såsom att han viker undan trycket.
(Då menar jag om man drar två fingrar på var sin sida.
Med lite tryck)
Men han sätter ju inte sig ner eller får panik eller liknande.

Okej..
Ska ner kika till honom strax fått gått med varm täcke,3:e dan han står helt nu.
Pga av jobb osv.
Återkommer

Han har ej gått i backar förut.
Utan blivit tränad på plan mark.
Hagen han går i är inte spec. Kuperad men är en
riktigt snubbel farbror ute i skogen och har noll koll på fötter.
Och att man faktiskt behöver lyfta dom.

Han ömmar såsom att han viker undan trycket.
(Då menar jag om man drar två fingrar på var sin sida.
Med lite tryck)
Men han sätter ju inte sig ner eller får panik eller liknande.

Okej..
Ska ner kika till honom strax fått gått med varm täcke,3:e dan han står helt nu.
Pga av jobb osv.
Återkommer

Med tanke på att han dels snubblar och dels inte är van vid backar så tror jag att det handlar om träningsvärk.

Låt honom gå i hagen som vanligt och gå ut och gå med honom utan krav och se till att han hålls lagom varm.

När det sedan släpper så se till att han bygger långsammare, dvs lägg träningen så att han bygger muskler men kör inte backar varje dag (kan ju vara svårt att undvika på vissa ställen) se till att han inte springer på nerför backarna utan gå sakta, lika sakta upp som ner.

När han sedan har börjat få muskler som är mer "normala" då kan man börja bygga mer genom att galoppera i uppförs backar.

På en häst som har lätt för träningsvärk är det bra om man stretchar och verkligen låter dem skritta länge innan de ställs in, givetvis i början av passet med så att han verkligen är uppvärmd, allra bäst är givetvis om han släpps ut i hagen efter ridning men det är ju inte alltid det går.
Ett ländtäcke är ju inte heller fel så att han håller sig varm även vid ridning.
Jag hade även investerat i ett backontrack täcke, (vilket jag gjorde när dotterns arab visade ömhet) det är guld vid sådana här tillfällen.

Kanske dags att kolla sadeln med om han har ändrat sig fort? Min tjej växte ur första sadeln på mindre än två månader, då hade jag ändå pad i början för att den var för vid.
En för liten sadel ger ju också problem i ryggen.
Det är väldigt stor skillnad att gå på plan mark och backe upp och ner. (vi bor på ett berg)
Sedan jag köpte min häst i november förra året har hon breddat sig från 85 grader till 105 grader, då är vi ändå bara på skogsnivå än, med långa viloperioder pga hennes hälta (vrickade sig i hagen) mina operationer och att hon helt plötsligt började växa igen och behövde lite vila då.

Nu glömde jag nog berätta det i första inlägget men han
rids inte för tillfället utan det är promenader och tömkörning.
Så det har ingenting med en illa sittande sadel att göra.
Inte velat rida pga av avsaknaden av muskler på ryggen.
Samt en ganska lång vila, så ville tömköra "igång" musklerna lite
innan jag sitter upp.

Jo dit vi flyttat nu är i princip bara backar( Man rider på ett berg)
Så Kan vara svårt att undvika.
Men man kanske kan lägga upp det med några dagar på planare mark
typ åkern här. Och 2 dagar backar i veckan, tills man märker att
Det släpper lite mer och musklerna hänger ikapp.

Var ut idag vid kvällstiden.
Och han visade i princip ingenting när jag "klämde" och tryckte på ryggen.
Litelite fortfarande vid framför korset.
Ska ut och ta mig en promenad imorn med honom.
Tar det lite lugnt veckan ut nu, ifall det är träningsvärk så han får ta igen lite.

Men KS kan det komma och försvinna lite hur som?
Eller har dom konstant ont?Även vid vila?

Vad skönt att det börjar bli bättre:laugh:

Om det är bättre redan så hade jag fortsatt ta det lungt och promenerat.

Sedan börjat tömköra igen och se vad som händer.

Det är ju jättebra om du kan variera träningen med plant och backar, då kanske det inte blir lika intensivt med träningsvärken.

Jag missförstod dej, trodde att han reds med, förlåt, men ibland tänker man ju inte på självklara saker som en sadel är:o det är svårt att hänga med när de växer åt alla möjliga håll.
Jag trodde verkligen inte mina ögon när min tjej växte ur sadel efter sadel.
Jag har precis beställt hennes femte sadel på elva månader:angel:
Nog för att jag såg att hon ändrade sig, men ser man hästen varje dag är det svårt ändå.

Jag skulle haft ks i bakhuvudet, men inte tänkt för mycket på det.
Ks kan vara väldigt olika på olika hästar, endel har det hela livet utan några som helst symptom och det upptäcks av en slump, medans andra har väldiga problem.

Att se till att hästen är lagom varm och träna lugnt och i en bra form är ju rätt även om det skulle vara ks.

Hur fet är den nu? Har den en tung betesmage att släpa på? Det är nog inte hästens rygg van vid och utan bukmuskler som hjälper till så kan den nog få ont i ryggen av det.

Jag tror inte du överansträngt så som du beskriver, däremot kan den ha tappat de musskler den hade och det kan ge problem i kroppen om den tex fått mycket mage eller övervikt öht.

Fortsätt tömköra och var noga med att den arbetar rätt med ryggen också, försök att få bort ev mage.
Jag skulle lagt på BoT-ryggstycke som man fäster i ett av de vanliga täckena.

Och kanske mest av allt, låt veterinär och ev även ET titta på den för att bedöma vad du ska tänka på, i och med att du inte vet riktigt orsaken!

Och jag tänker inte KS direkt eftersom jag aldrig har träffat på det på något fullblod under alla år och kontakt med många fullblod, i alla fall inte någon med problem av det i så fall......

Men jag tycker du ska få bedömning av veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

TinyWiny
Ja vi ska ta promenader tills på tisdag sen ska jag prova tömköra lite lätt på åkern här får se om han får ont igen.
Va där och kände på förmiddan idag första gången reagerade han.
Andra och 3 inte?
Sen kände jag när jag hade tagit in dom(samma tid som igår när jag kände och han var bra) Och då visade han inget fastän jag tryckte lite och kännde.

Nu säger jag inte att han inte har ont i ryggen,
Men han som är väldigt känslig i övrigt för beröring/tryck osv.
Kan en han tycka att det är obehagligt överhuvudtaget att jag
klämmer/trycker?

haha Jo alla påpekar sadeln när jag säger att han har ont!
Ja sadlar är ett projekt det också..
Han har en som jag hoppas ska ligga bra.

flashlight
Han är inte fet/tjock.
Har lagt på sig lite men inte kopiöst mycket direkt.
Man ser revbenen..Håller på göder upp honom.
Men liten kula neråt magen har han fått.
Samt blivit rundare om rumpen.

Ja jag tänker åka till vet. Om det inte släpper.
Men verkar göra det så vill avvakta lite.
Ja jag har tänkt beställa ett ryggstycke.
BoT produkterna är kanon.
Min återförsäljare är inte tillbaka förens om ett par veckor.

Om han reagerar första gången men inte sedan så skulle jag tro att han "reagerade först och kände sedan" dvs att han var beredd på att det skulle göra ont men upptäckte att det inte gjorde det;)

Skönt att det verkar vara övergående.
Kan rekomendera att du lägger pengarna på ett bottäcke istället för ryggstycket, de jag känner som har ryggstycket tycker att hela täcket dras bakåt av det:crazy:

Ja hoppas att det är så..
Han hade då inte ont i ryggen idag iaf.
Så hoppas det bara var något tillfälligt.

Ajjdå det var inget bra..
Men blir nog ett BoT fleece täcke.
Men haha..som sagt dom är ju inte det billigaste som finns.=P
Men det är det värt.
Har paddar med kardborre åt honom på nätterna och han är kanon
fin i benen.(Haft lite problem med dom med suck!=) )

har ridit och skött fullbvlods sto förut som efter ngr veckor vila pga hälta skulel sättas igång igen... blev aldrig sig lik igen(varken i tömk.eller ridning.longering.) så vi röntga ryggen och japp där va KS... Hon har då gårr som hopphäst och tävlats osv men ja, ngr veckors vila så hann hon tappa lite ryggmuskler och vips så fick hon känningar av det hela.
med värme tömkörning och ej för långa pass så gick det bra :) skulle hon ridas fick man gå först ca 15-20 min sedan hoppa upp och sedan lufsa ut i ca 20 min.
avställd en gång alltså bara ngr veckor och vips så kunde man inte få tillbaka henne som tävlings häst :(
Men det va hon de:)
Tips e som sagt värme,ordentlig rykt innan träning,lång skritt uppvärming- jag har varit med om rätt många "ömma" ryggar så man börjar lära sig och hitta mer och mer knep.
Klättring är bra, men ta hellre små backar och bara en eller två gånger upp och ned och ha det då hellre utspritt till en eller två gånger till under veckan!
:)

Stretcha ryggen efter varje arbetspass när han är varm. Är väldigt vanligt med låsningar i ryggen som blockerar och skapar spänningar, ser ofta detta när jag är ute och behandlar hästar. Låter som ett smatterband ibland på dom stackars pållarna när man strechar dom :crazy:

Tråkigt att jag inte har någon bild på en travare jag behandlat. Han hade extrema låsningar i ryggen och ser nu ut som en helt annan häst! Fast han matte har varit flitig och strechat han ordentligt mellan gångerna när jag varit där.

BoT låter som en bra idee.

Trilla Okej, får se hur det utveklar sig.
Som sagt verkar han inte ha ont för tillfället.
Hoppas verkligen inte att det är KS utan bara lite ömma muskler.
Men får se när jag sätter igång och tömkör igen.
Blir det dåligt igen så blir det en tur till vet.
Har haft en fröken med karprygg förut, som det var en himla massa pill och
fix med för att hon skulle gå att rida på.
Nu efter 1½ år så funkar hon att rida på utan problem.

Minna Har du några tips på hur man kan stretcha ryggen?
Ja, det ska inhandlas ett BoT täcke nu.

Haft riktigt med tur i oturen med den här hästen.
Först benen,som är *pepparpeppar* bra nu.
Sen vart han sömnstuckad och verkad på tok för kort,
så vi har haft boxvila och en halt häst.
Kommit igång lite nu och sen krånglar ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar