Ryggont vid kyla

L

Lonely

Jag har hört många hästägare sagt att deras hästar får ryggont vid kyla, vad beror detta på?

En häst i naturlig miljö har ju inte ont vid kyla, så det måste ju vara något vi människor åstadkommit...

Men vad? :)

Sv: Ryggont vid kyla

Lonely skrev:
En häst i naturlig miljö har ju inte ont vid kyla, :)

Hur vet du det?
Möljigheten att även vilda hästar hade ryggont vid kyla finns,men förmodligen slogs de ut på för dem naturlig väg.

Sen kan man ju fundera på under vilket klimat de vilda hästarna levde.

Ja, det vet jag ju förståss inte. Men det var väl inte så många hästar som idag, som hade ryggont iallafall :crazy:

Jag har träffat 9 hästar som får ont i ryggen vid kyla :crazy:

Hästar i naturlig miljö utför inte den typ av arbete vi begär av dem. Därför kan man inte jämföra vildhästar och tamhästar. Huruvida vilda hästar har ont i ryggen vet vi inte heller, vi kommer inte intill för att palpera ryggen, direkt.

De hästar jag stött på som är "friska" har inte haft detta problem..dock ha de hästar som har något bekymmer( vad det nu än kan sitta) ont när det blir kallt.
OM man tänker på människan, har man muskelproblem och man står i kallt väder så stelnar man till ,musklerna stelnar till och det gör ont.
Så jag tror på att hästar som har ont har något bekymmer.

Jag kan bara svara när det gäller min pålle...Eftersom hon någon gång fick problem med låsningar i ryggen (vet ej varför) och det tog lång tid(år) innan detta rättades till så är hon nu mer extra känslig vid kyla och kan tom bli halt om hon är utan täcke i vissa lägen. Kiropraktorn har förklarat det med att eftersom hon haft ont/problem så länge är hon extra känslig - något som det också står om i boken "hästmassage" som fanns på bokrean. Där var "förhöjd" reaktion på kyla eller /och värme en indikation på att hästen kunde ha låsningar i ryggen.

Min häst kan leva helt normalt utan behandling av sina ryggproblem - men när man begär att hon ska jobba ordentligt märker man skillnaden. En vildhäst sätter du aldrig samma press på som du gör med en ridhäst vilket säkert gör att de klarar sig trots diverse skavanker.

Så det är min teori om varför många hästar är känsliga i ryggen. Sedan finns det säkerligen överbeskyddande ägare och vi människor skapar säkert många av problemen genom att vi jobbar hästarna. Men tex min häst skada kan lika gärna ha uppkommit av att hon trillat i hagen som något annat.

sante skrev:
De hästar jag stött på som är "friska" har inte haft detta problem..dock ha de hästar som har något bekymmer( vad det nu än kan sitta) ont när det blir kallt.
OM man tänker på människan, har man muskelproblem och man står i kallt väder så stelnar man till ,musklerna stelnar till och det gör ont.
Så jag tror på att hästar som har ont har något bekymmer.

Allmänt så är ju värme bra för musklerna. Då borde kyla vara tvärtom.?
Vet en tjej som skickade iväg sin häst till USA, tror den skulle tävlas där. ET behandlade hästen både före den åkt och efter den kommit hem igen, och han sa att hästen hade blivit MYCKET mjukare och finare i musklerna sen den varit i det varmare klimatet.. Den var borta en längre tid kan tilläggas, vet inte exakt hur länge men iaf minst ett halvår.
Man skulle kanske skaffa ett hästsolarium ;)

Tror inte till 100% att hästen måste ha problem med musklerna för att frysa, får de för lite energi till att hålla värmen kan de frysa och då blir musklerna spända som effekt av kylan. Eller om de har för dålig vinterpäls och den helt plötsligt får gå utan täcke.

Men jag drar slutsats att ägare vet att hästen är för korthårad att gå utan täcke osv....generellt är de fallen med hästryggar problem med.

På sommaren när det regnar kan det ju fortfarande bli kallt om hästen har för lite att äta på. Eller på vintern för den delen.

Jag tror nog att det i regel beror på att vi har rätt små hagar, eller kanske framförallt att våra djur får sitt käk serverat. Behöver hästen gå flera km eller mil per dag för att hitta sin föda, så håller den också värmen.

Rörelse är ju hästarnas egen "medicin" på att hålla värmen vid kyla, men ibland omöjliggör vi det för dem. Är hästen redan nerkyld, så brukar det kunna ge ömmande muskler - riktigt varför tror jag inte man vet? Ju kallare desto "svårare" för blodet och syret (och all annan näring) att transporteras ut i kroppen.

Håller förstås i övrigt med övriga, hästar som människor är lite olika med hur vi svarar på kyla dels beroende på om vi har bekymmer i våra kroppar, eller andra faktorer. Det är nog många hästar som, precis som människor, är fräschare i sina kroppar på sommaren....

Att hästar övht får för sej att istället för att börja röra på sej när det blir kallare, ställa sej och kura ihop och huttra - kan ju också bero på smärta i sin tur. Dvs det är jobbigt/ont att röra på sej, så istället står man still...

Vilda hästar har en helt annan päls än våra förädlade hästar...se på shettisar, isisar , gotlandsruss mm....dom tål mycket mer än de som ligger högre i blod...visst kan även den första kategorin få ryggbesvär, men det beror nog på oss människor, med dåligt anpassad utrustning, dålig ridning, foderstater osv......

Haha är det därför hästarna blir så spralliga när det regnar? :D Släpper man lös tokarna då springer dom som vildar.. :p

Jag var på många intressanta föreläsningar i helgen på hästmässan i Umeå, och bland annat pratade man om hur hästar klarar kylan på vintern.
Det finns tydligen en undersökning som visat att friska tamhästar som får fri tillgång på hö klarar ned till -25 C utan att frysa. Med sommarpäls!
När de bearbetar grovfodret i magen bildas så mycket värme att de inte har minsta problem att hålla den. Det är därför som högdräktiga och digivande ston får mindre vinterpäls än de som går gall, eftersom högdräktigt sto äter mer och därmed alstrar mer värme inifrån. Då behövs inte lika mycket päls!
Samma med hårt tränade hästar, de äter mycket och behöver inte samma mängd päls.

Denna värmealstring är ett problem i varmare länder för en av regleringarna på detta är att hästen slutar äta för att den riskerar överhettning!

Men, för att återgå till kärnfrågan. Det är bevisat att hästar som får ont vid kyla har något bakomliggande problem. Hästar kan "huttra" för att skapa värme och främja blodcirkulation i musklerna. Detta huttrande kan skapa spända muskler vilket kan kräva lite längre uppvärmning, men det borde inte skapa smärta hos en frisk häst!

Ang regn är det väl inte bara jag som insett att friska hästar (som alltså inte får ont av lite kyla) bara ääääälskar regn?! Jag fodrade i lösdriften idag för att jag tyckte att de borde komma sig in och torka upp lite i allt detta blöta, men inte då! de stod kvar och njöööt :/
Tillslut tog hungern över, men när jag slängde ut mer hö ute under ett uppehåll ställde de sig där. Även när det återigen började ösregna.

Lonely skrev:
Jag har hört många hästägare sagt att deras hästar får ryggont vid kyla, vad beror detta på?

En häst i naturlig miljö har ju inte ont vid kyla, så det måste ju vara något vi människor åstadkommit...

Men vad? :)

Min häst blir öm och får ont vid regn/blåst. Korta skurar varma sommardagar klarar han.
Hans ryggproblem kommer av att tidigare ägare red honom i felpassande sadlar, en var bommen av i och så hade de kilbossor allihop.

Knapplån..

Min valack får ont i ryggen (ryggmusklerna) vid kyla och/eller regn. Han fryser så han skakar hysteriskt och får ont i musklerna av ihållande SOMMARregn.. Trots fri tillgång på mat i hagen och rejäl vinterpäls fryser han så han hackar tänder på vintern med (och REGNAR det på vintern är det klippt). Han är en riktigt mesig fryslort med andra ord. Han var INTE så när han var liten, och är uppväxt på lösdrift btw.

Unghästen tror jag inte vet hur man stavar till fryser (längre, som föl hade hon stora problem med det men det måste varit trassel med pälssättningen eller nåt för aldrig kommit tillbaka).

Och japps - valacken HAR ryggproblem, intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden.

Så, visst finns dte hästar soM TROTS vinterpäls och fri tillgång på mat i hagen fryser så de hackar tänder (alltså verkligen FRYSER, inte bara skakar för att få upp värmen), men en frisk häst ska inte göra det utan då brukar det vara ett (känt eller okänt) underliggande problem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar