Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Kastrullhaxan

Trådstartare
Ska försöka förklara det här utan att veckla in det alldeles för mkt.

Trillade av en häst 2001, fick en rejält blå arm och en brusten ryggmuskel i ländryggen på vänster sida.
Det konstaterades att det inte var någon större fara med mig och jag skickades hem med alvedon och ett par kryckor.

Jag har kommit igång med min ridning igen, ganska omgående trots allt, men har lärt mig att rida med säkerhetsväst i fortsättningen.

Idag rider jag en fjording, och ja, han är lite sned pga min snedhet, som jag jobbar otroligt mkt med och vi kan tillsammans göra saker nästan lika bra i höger som vänster varv.

Rider mest bara för hobby, för mitt eget och hästens nöjes skull. Men, jag har börjat upptäcka hur ont jag har i denna fd trasiga ryggmuskel efter nästan varenda gång jag ridit. Har ju mest ridit fjording sista tiden, men häromdagen red jag en nordsvensk och morgonen efter kom jag med nöd och näppe ur sängen.

Vet att jag borde gå iväg till massör/kiropraktor eller liknande för en undersökning. Blev masserad av en kvinna vid ett tillfälle i somras (hon är inte utbildad med hittade och löste upp ett flertal knutor i min rygg, för som känt, så låser det ena det andra) men jag fick också ett blåmärke över min "filé":cry:

Det har hänt att jag har tänkt att jag ska lägga av med ridningen, just för att jag har ont emellanåt. Och jag har inte råd att gå iväg som det är just nu. Samtidigt älskar jag umgänget och ridturerna med hästarna.

Nu till min lilla fråga. Min sötnos till fjording har jag ridit i ungefär ett år och det är också under den tid som jag haft som mest ont. Jag kan inte påminna mig om att jag hade ont när jag red min förra toka till travhäst. Kan det vara själva hästarna som faktiskt är problemet, att jag behöver ha häst som går av sig själv mer än vad kallbloden gör? (Våra fjordingar är ju inte Sveriges snabbaste) Eller tror ni att det kan vara vanlig hederlig träningsvärk i musklen för att jag faktiskt försöker rida rakt, gå rakt osv osv

Ska tillägga att jag är sned hela vägen när jag står och går. Fötterna pekar åt höger, knäna likaså, ryggen viker sig i vänster midja (utåt i höger varv alltså) och för att inte trilla omkull har jag lagt huvudet till höger. Om jag försöker vända upp huvudet rakt och gå så blir jag nästan yr.

Ett tips till alla andra: Gör något åt det direkt, vänta inte sex år:cry:

//Lillan
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Trillade av en häst 2001..
Ska tillägga att jag är sned hela vägen när jag står och går. Fötterna pekar åt höger, knäna likaså, ryggen viker sig i vänster midja (utåt i höger varv alltså) och för att inte trilla omkull har jag lagt huvudet till höger. Om jag försöker vända upp huvudet rakt och gå så blir jag nästan yr.
//Lillan
Men snälla - har det varit så illa sedan 2001! Mitt råd till dig är att omgående ta läkarkontakt. Jag är ingen läkare men det låter otroligt att det endast skulle vara muskeln som spökar. Du behöver definitivt hjälp och det snabbt. Har ryggen blivit röntgad någon gång t ex?
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Ring omedelbums en kiropraktor och beställ tid!! De kan faktiskt uträtta väldigt mycket med dåliga, sneda ryggar. Jag har dålig rygg, har haft sedan jag fick mitt första barn för 25 år sedan, och har haft ett par diskbråck och ett ANTAL ryggskott.
Utan kiropraktorn vet jag inte vad jag hade gjort!
Är också sned, fast inte så mycket som du, och måste alltid tänka på hur jag sitter när jag rider och hur jag gör när jag mockar, bär saker, sopar osv osv. Jag går väldigt mycket i skog och mark för att träna ryggen, och jag tränar också bodypump. Men träna kan man ju inte göra när man har ont, däremot kan man gå i skogen trots värk (om det inte är alltför illa).
Mitt råd är alltså: Vänta inte längre, ta kontakt med kiropraktor eller naprapat eller sjukgymnast!
Lycka till!!
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Svarar er bägge

Ryggen är röntgad 2001 då olyckan skedde eftersom de var rädda för en ryggskada förutom muskeln. När ambulansen kom stod jag upp men kunde inte för mitt liv stödja på högerben, inte minsta lilla.
Men det har för övrigt inte följts upp alls.

Vet inte om jag varit riktigt såhär sned hela tiden, vänster axel har dock hängt lite sedan dag ett och en lärare sa till mig att jag var tvungen att gå rakt, men hur ska man kunna göra det när det enda tecknet på att gå rakt är att det gör ont?

En kompis till mig kände nån kotknackare och hon skulle ringa och prata med honom. Känner mig lite vilsen eftersom ett liv utan ridning emellanåt inte känns som ett riktigt liv, men som det är nu klarar jag inte av någon hårdare träning eller uteritter alls utan att vakna med värk.

Och någonstans inom mig, även om jag inte vill erkänna det riktigt, så måste ju det här i framtiden komma och begränsa mig även i min yrkeskarriär?

Ska skynda på min kompis att ringa nu... Och sätter hopp vid det.

Tror ni sjukgymnast inom "den vanliga vården" kan hjälpa mig? Har bara varit hos en sån vid ett tillfälle pga en ond hälsena och fick ett trevlig bemötande. Dock kom inget på tal om denna skada då (vilket givetvis var synd).
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Hej du
Vad sa röntgenbilderna? Om du varit sned tidigare kan det ju vara så att det är det som är problemet. Jag hade - fort som katten - tagit kontakt med en vårdcentral och bett dem ta fram bilder och svaret som röntgenläkaren skrev i samband med olyckan.

JAg vill inte skrämma dig men om det nu är något annat fel så kanske det inte räcker med sjukgymnastik eller kiroprakter. Jag har själv en sned rygg förorsakad av scolios. JAg opererades 1976 - om inte operationen gjorts då (jag var 17 år) hade jag minst varit rullstolsbunden idag men sannolikt kvävd av att lungorna inte skulle fått plats i bröstkorgen eftersom min snedhet skulle fortsatt och bli allt värre...
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

OJ, ja du... Minns ju inte exakt då det är 6 år sen och jag blev lite bedövad, både av smärtan och tabletterna.

Vad jag vet så var jag inte speciellt sned innan (men det finns det väl hur mkt folk som helst som säger). Jag har inte sett bilderna själv men det läkaren sa var: "Jag får gratulera, du kommer att kunna gå igen. Vill du ha med dig ett par kryckor hem?"

Så... Ja. vad säger man?

Idag har jag iaf INTE ont i ryggen trots att jag red igår... Liten tröst iaf.
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Hej! Hur konstaterade dom skadorna på ryggmuskeln? Jag ramlade nämligen av förra lördagen, full sken galopp, jag landade i sargen på ridhuset och sen ner i backen och runt ett par varv. AJ! Röntgades i fredags eftersom jag kände mig sämre. Sprickor i revben var det som konstaterades. Och mjukdels skador i/på ruggen och höften. Men blir ju orolig när jag läser om din rygg :crazy:

Sjukskriven 3v från jobbet. Har skit ont :cry:

SKA ALDRIG MERA RIDA UTAN VÄST!!!
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Nu har du hittat en gammal tråd! Vilken tur att jag gick in på "hästmänniska" och såg den!

De röntgade mig helt enkelt. Hur och vad de såg på plåtarna sen vet jag egentligen inte. Som jag har fattat det så hade jag fått någon typ av muskelbristning, alltså- muskeln var mer eller mindre isärsliten.

Jag hoppade på kryckor i tre dagar, men orkade inte med dem sen. Jag gick naturbruksgymnasium och att ha kryckor med sig in i stallarna var inte det lättaste. Så de hamnade längst in i selkammaren tillslut och så hoppade jag runt på ett ben istället. Jag minns att det var jättejobbigt att hänga med i klasskompisarnas tempo, man blev fort trött.

Mitt största misstag var nog att jag aldrig följde upp skadan. Trots att det sen började göra alltmer ont och att det tom inkräktade på mitt största intresse -hästarna, så bad jag aldrig någon att kolla hur det stod till.

Knapplån
För att uppdatera tråden kan jag berätta att kompisen fick aldrig tummen ur rumpan med det där med kiropraktorn.

Men så träffade jag en kille och jag flyttade, lämnade de söta fjordhästarna kvar och började rida arab (som är mkt mer framåt än fjordarna) och smärtan i ryggen, eller snarare nedåt skinkan på vänster sida, höll på att göra mig galen.
Dessutom red jag som en kråka, hade en fruktansvärd stolsits. Hur mkt som har med skadan att göra vågar jag inte svara på.

Jag kunde inte ligga rakt på rygg i sängen och resa mig upp tillslut, det högg i skinkan. Jag fick kravla mig runt på sidan och få ner fötterna på golvet först.
Tillslut sa killen ifrån, något var tvungen att göras.

Jag googlade och hittade något som kallas "falsk ischias" som jag tyckte stämde in på mina symptom.
Och med min tur (för det har jag jämt, tack o lov!) så sökte jag ett arbete där de undrade om jag hade problem i kroppen, jag såg ingen anledning att ljuga utan berättade hela historien varpå hon ger mig ett namn på en bra naprapat som har rabatter via landstinget.
(Nu i efterhand har jag fått veta att den arbetsgivaren har hästar hemma själv och hennes man är numera min chef)
Jag cyklar hem och googlar efter naprapaten och får tag i hans nummer och ringer.

Tre behandlingar senare är jag som en ny människa, plötsligt tog det inte längre emot när jag red, det blev lättare att hitta en bra stadig position i sadeln (även om jag får kämpa fortfarande) och framförallt -smärtan var borta!

Han behandlade inte den muskeln som jag från början hade pajjat, utan en längre ner som antagligen (mitt eget antagande då) har dragits lite snett av att ja varit sned längre upp i ryggen. (jag är behandlad med ultraljud (blir väl någon värme antar jag) massage och så har jag blivit lite "knakad" här och var. Inga mirakelmetoder egentligen, men det ska nog utföras av en utbildad person som förstår sig på människokroppen)

Jag har köpt nya skor och egentligen borde jag vara så duktig att jag skaffade ett par ordentliga inlägg. (Ni skulle ha sett hur jag gick i skorna innan, de var helt sneda. Jag går fortfarande snett, men inte alls i den bemärkelse som det varit innan)

Idag börjar jag få ont igen så jag anar att det är dags för en ny omgång, men då är det också flera månader sen jag var iväg och jag är jättenöjd med de behandligar jag fått.

Kanske kommer jag aldrig att bli 100% rak (men vem är det?) men idag klarar jag av att leva med mig själv och min kropp.

Jag vill tacka alla de som svarade mig i tråden när jag skapade den och jag hoppas att någon annan kan dra lärdom av mitt misstag.
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Aha... Jag hade redan problem med ländryggen så går hos en naprapat. Har blivit mkt bättre i ryggen, tills förra lördagen då hm... Hoppas på att gå dit så fort revbenen läkt. Mina problem yttrar sig i en brutal kramp i ländryggen när jag tex går. Enligt naprapaten har jag för korta yttre sätesmuskler, och det märks! Vid första behandligen var benen dessutom olika långa...låsningar i svanken/ländryggen. Så ridningen har ju inte varit den bästa. Lycka till med dina "skador" i alla fall = )

//Mvh Lybrich
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

När jag började träna på gym så har mina ryggproblem försvunnit, "ta i trä".

Dessutom mår jag bättre och orkar mer.
 
Sv: Ryggont *både beklagar mig och ber om råd*

Nu har tråden fallit i glömska hos mig igen.

Jag har fortfarande inte gått tillbaka till naprapaten (eller någon annan) trots att jag ibland funderar på det.

Jag rider fjording igen (samma som i mitt ursprungsinlägg) och visst kan jag känna en viss smärta någon enstaka gång, men det är inte alls i samma utsträckning som det varit tidigare. (Så egentligen borde jag gå iväg nu och fixa till det lilla lilla som finns där och "hålla efter")
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 649
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 351
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp