Ryggningar & ökad skritt..

H

HoppFantasten

Hur gör ni när ryggar?

Pållan tycker inte om att rygga så hon drar alltid upp huvudet och protesterar (tar ej hårt i tyglarna) samtidigt som hon backar.. Hur ska jag få henne att bli harmonisk även i detta moment när hon inte tycker om det? Tar gärna emot tips!

Sen undrar jag över ökad skritt i dressyrprogrammen, ska hästen gå kvar på tygeln och öka skritten eller ska man ha halvlånga tyglar och fri form?

tacksam för svar

Sv: Ryggningar & ökad skritt..

jag kan svara på andra frågan... man ska ha halvlånga tyglar...

Man ska ha lite längre tyglar och hästen ska söka sig framåt-nedåt. Den ska alltså INTE gå i fri form, däremot i en lägre.

det där med ryggning är svårt att ge konkreta tips om på avstånd men prova att öva från marken.

ökad skritt skall visas med rejält ökad steglängs och lång, dock ej helt lång utsläppt tygel.
få hästen att söka sig nedåt, tänk gärna öppna.

Angående ryggningen, ta hjälp av nån från backen som ex kan med en spöknopp knacka lite på hoven/hovarna hålla lätt i tygeln, eller trycka på bogen.
Där är det jätteviktigt att du som ryttare har konsekvent ryggningsläge så att hästen lär sig att känna igen "jobbet". Vinkla bäckenet bakåt, för axlarna något bak, flytta bak skänklarna något...ja hur du gör det väljer du själv men använd samma varje gång. Håller man i tygeln= personen på backen, får man inte dra hästen bakåt, ett lätt stöd som visar vägen och knacka med spöet (eller foten)Glöm inte, lite i taget och öka på eftersom å massor med beröm!
Snart har hon lärt sig.....

Jag tränar på att endast tänka rygga.. flyttar energin bakåt så ryggar han!

Vet inte hur det funkar, men han ryggar med bibehållen form och jag tar inte i tygeln.

Ett litet tips!!

Ang. ryggningen - jag börjar från marken, säger "back" samtidigt som jag trycker på bogen alt. nyper lite i skinnet på bogen (det beror på hur känslig hästen är ) och samtidigt håller tyglarna sträckta så det blir lite "motstånd" i munnen. När hästen förstår vad det handlar om provar jag uppsuttet - säger "back", och håller emot lite i tygeln samtidigt som jag för bak skänklarna något. I början halvstår jag i stigbyglarna för att inte tynga ner ryggen på hästen.

Tack alla för svaren..

Hon kan rygga rätt bra men hon gillar det inte, men jag ska prova att ha någon på marken med mig som kan hjälpa till nästa gång jag tränar på det. Försöker lägga in lite ryggningar i varje ridpass så att det ska sitta, och så massa beröm när hon gör rätt och sen direkt fram i skritt eller trav..

Jag har fått höra av flera olika gamla hästgubbar/tanter att om hästen inte ryggar villigt rakt bakåt är nånting fel i kroppen. Är du helt hundra på att din häst är frisk och fräsh och att all utrustning passar?

Jag har fått höra av flera olika gamla hästgubbar/tanter att om hästen inte ryggar villigt rakt bakåt är nånting fel i kroppen. Är du helt hundra på att din häst är frisk och fräsh och att all utrustning passar?

jodå hon är frisk, utrustningen e bra.
det är ett fuxsto.. :angel:

Då är det nog fel på var och varannan häst. Tycker väldigt många har problem att göra en bra ryggning.

tja, men det är mkt som kan vara fel på också. Sadel, bett, ryttare, låsningar, hälta, svaghet osv...

Hoppfantasten: Skönt att du är säker :)

Det är en viktig aspekt Lyrazel tar upp - och det ligger mycket i det h*n säger. Det är absolut viktigt att kolla upp att hästen e frisk o att grejer sitter som de ska!!!

Det ligger dock även mycket i att ryttaren sitter rakt över hästen när den ryggar. Jag tror snarare detta oftare är problemet än att hästen inte är frisk eller utrustning skulle ligga dåligt. Det är så lite som behövs för att hästen korrigerar och ryggar snett.

Om hästen drar upp huvudet o rusar bak/sidorna - som är något jag känner igen ;) - så får man bara stoppa o ta det från början, lugnt o sansat. Jag kanske "gör fel" när jag ryggar, men så jag gör brukar funka fint o efter ett tag räcker det med att bara tänka bakåt.

Jag börjar med att kontrollera att jag sitter rakt över hästen och drar tillbaka skänklarna något, gör några korta o snabba förhållningar (som att jag smått vibrerar med ringfingret) så att jag inte behöver "dra" hästen bakåt utan har gjort den uppmärksam på vad som ska hända. Såfort hästen lägger vikten något bakåt slutar jag med vibrationen och ger mycket tygel och berömmer engagerat.

Nästa steg är att hästen ska ta något steg tillbaka. Vibration och när stegen kommerge en "slö" tygel. Man får nöja sig med att stegen är avslappnade i början och på lös/halvhängande tygel. När det funkar så jobbar man vidare med samlingen genom att utnytja samlingen man har i halten. När jag fått en fin samlad halt så vibrerar jag lite med fingrarna och slutar genast såfort jag fått reaktion, och då ger jag efter med tygeln när hästen tar steg tillbaka. På så vis hindrar jag hästen att få "stöd" i bettet att spjärna emot med och hittils har det funkat bra för mig.

Men rätta mig om min teknik är helt galen. Den har funkat för mig så vem vet - kanske den funkar för dig o din häst? Men prova är det ju inget fel med att göra?

Det var bara det. . . :) Lycka till!

Senast ändrad:

Att rygga är svårt, jag har fått lära mig och erfara att om hästen är riktigt lösgjord i bägge sidorna ,så ryggar den rakt bakåt utan problem, med bibehållen form. Först då kan den sätta haserna ordentligt under sig.

Vägen dit kan vara lite krokig :angel:

Hallå.
Både min och min kompis häst höll på så ett tag vi löste det genom att göra det ofta ex varje gång vi red så att det inte blev något konstigt över det hela. det funka i alla fall för våra hästar.

Hur gör ni när ryggar?

Pållan tycker inte om att rygga så hon drar alltid upp huvudet och protesterar (tar ej hårt i tyglarna) samtidigt som hon backar.. Hur ska jag få henne att bli harmonisk även i detta moment när hon inte tycker om det? Tar gärna emot tips!

Så som min tränare sagt till mig att rygga är såhär från halt:
Lägg bak skänkeln en liten bit, håll kvar stödet på tygeln. Tryck med skänkeln, och om hästen vill gå fram bromsa upp med tygeln som en vägg. Rygga bara några steg, det räcker. Att rygga en häst, krävs framåtbjudning även om den ska gå bakåt. När den gör rätt, dvs sänker huvudet, beröm mycket! Tror det löser sig :bump:

Är din häst helt eftergiven och lösgjord?
Ryggningen är ju egentligen en "koll" på att hästen är mellan hjälperna på ett korrekt sätt.
Om hästen inte är helt lösgjord så kommer du alltså inte att lyckas med ryggningarna till hundra.

Ta hjälp från marken i början. Förutsätter att den kan backa från marken på kommando.

Sen är Kookaburras metod bra. hästen ska bjuda framåt men gå bakåt.

Strunta i formen i början o lirka med fingrarna o säg -backa o beröm.

I ryggningen ska du inte ta i tyglarna, men låt dom inte hänga. ha ett stöd i om, sitt lite tillbaka, lägg skänklarna något bakot, och puffa ena skänkeln i taget och hästen backar. :bump:

I ökad skritt ska hästen inte vara i fri form. dem ska vara i extra låg form, och ha ett friskt tempo.

I ryggningen ska du inte ta i tyglarna, men låt dom inte hänga. ha ett stöd i om, sitt lite tillbaka, lägg skänklarna något bakot, och puffa ena skänkeln i taget och hästen backar. :bump:

I ökad skritt ska hästen inte vara i fri form. dem ska vara i extra låg form, och ha ett friskt tempo.
detta är en häst jag lär att rygga, så jag tror inte det skulle fungera.
men däremot kan jag lära henne detta med hjälp av någon på marken.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 498
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar