em76

Trådstartare
Hur ofta ryggar ni er häst vid ridning? I vilket syfte? Vilken gren håller ni på med?
 
Sv: ryggning

Några gånger i veckan. Rider islandshäst. Använder den när jag måste backa och hämta rumpan på min häst när han blivit lite för entusiastisk och glömt den..:angel: Backar även ibland i svaga uppförslutningar för träningens skull.
 
Sv: ryggning

Jag brukar rygga lite då och då för att "se till att backen funkar" och för att hästen inte ska ta för givet att det alltid är Frammåt som gäller.

sen så brukar jag backa uppför backar ibland..bara för träningens skull-det är ju bra för hästen.

Jag är då hoppryttare i första hand,och under mina hoppträningar så kan det bli många ryggningar om hästen inte gjort som den ska (eller om Jag gjort ngt fel) och då "backar vi bandet" lite och tar det från början istället,detta är då "order" från min hopptränare och det funkar väldigt bra faktiskt.

sen när jag rider dressyr så kan jag även där ta till "backa bandet" lite,eller om jag vill göra något annat som tex; skritt-back-trav och dyl.
 
Senast ändrad:
Sv: ryggning

Hur ofta ryggar ni er häst vid ridning? I vilket syfte? Vilken gren håller ni på med?

Oj... det var svårt att räkna... Jag gör det faktiskt ytterst sällan... Det är nog max någon gång i månaden.

Det kan vara för att:

  • Jag rider handikapplektion på ridskolan och har egen häst med.
  • Checka av lydnaden när jag rider på bana.
  • Bromsa upp tempot om hästen fått knas i skogen, eller vill gå åt något annat håll.
  • Känna av den "lilla bollen" under rumpan om jag tappat samlingstänket.

Inget jag använder i "straffridningssyfte", så ofta jag hinner med andra ord. ;)

Vilken gren, jag rider? Hmm... grangren? :rofl:

Akademisk Ridkonstanpassad, fritidsinriktad, dressyrridning med buskrallyintentioner. :bow:
 
Sv: ryggning

Akademisk Ridkonstanpassad, fritidsinriktad, dressyrridning med buskrallyintentioner

Jepp, där satt den!:rofl:
Jag har länge haft svårt att definiera min ridstil...

För övrigt så ryggar jag inte så mycket när jag tränar, det kan gå i perioder om det är något speciellt jag vill komma åt.

Däremot ryggar jag gärna några steg då och då under markarbetet och under promenader, då lilla fröken ibland verkar glömma att jag finns...:angel:
 
Sv: ryggning

Jepp, där satt den!:rofl:
Jag har länge haft svårt att definiera min ridstil...

Mmm... det är inte lätt alla gånger. Men jag tror jag lyckats få det hela rätt. :idea:

Däremot ryggar jag gärna några steg då och då under markarbetet och under promenader, då lilla fröken ibland verkar glömma att jag finns...:angel:

Å, är din dam också sån... :angel: Det känns liksom igen. Men min dam, går gärna uppåt om man ryggar henne, så jag väljer helst andra alternativ. Jag försöker se till att det händer något hela tiden, serpentiner, kvartsvändningar, tempoväxlingar, övergångar och så vidare.

Det är inte så ofta, jag känner att jag har behov av att använda mig av ryggning.


/IH
 
Sv: ryggning

Jag brukar rygga när jag rider dressyr någon gång ibland för att kontrollera att backen funkar när ryggning ingår så ofta i dressyrprogram.. :smirk: Men det är inget jag gärna tränar för mycket på, blir lätt att hästen tror att den ska gå bakåt varje gång man gör halt sen, inte så poppis :rofl:

Men jag har inte riktigt förstått grejen med att använda ryggning som bestraffning (ser det ofta på hoppbanorna, och då nästan kastar sig hästen bakåt) Tycker själv att det inte är så smart att få hästen att tro att man ryggar så fort den har gjort nåt dumt.. kan bli svårt sen om man ska rida ett dressyrprogram någon gång..:bump:
 
Sv: ryggning

Hur ofta ryggar ni er häst vid ridning? I vilket syfte? Vilken gren håller ni på med?


flera gånger varje dag, när ja ska in i boxen. :idea: lilla damen tycker det är fantastiskt skoj å stå i hålet å titta!!!! (ja kommer inte in....):rofl: :love:

å nästan varje dag vid ridning, mest för lydnads skull.

rider åxå grangren!:angel:
 
Sv: ryggning

Nu för tiden är det mest när jag har ridit rakt ut i snårskogen (där det inte är någon väg eller stig) och inte kommer längre för alla granar och snår. Då gäller det att rygga några steg och hitta ny väg... Det kan bli några ryggningar innan jag är ute.
 
Sv: ryggning

jag ryggar nog några gånger per ridpass... har tränat det endel då han tidigare mest kastat sig bakåt... nu mer ryggar han bara jag ändrar sittbenen en aning och går steg för steg!!! :)
 
Sv: ryggning

Jag ryggar någon MINST någon gång varje ridtillfälle,hästen blir mycket lydigare(fungerar för mig) då och det är bra att kolla ifall "backen" funkar !!
 
Sv: ryggning

Jag ryggar min häst innan jag rider fram i tölt om hon känns seg och låg i skritten, då behöver jag inte dra upp hennes huvud med händerna för att hon ska tölta. För att få henne uppmärksam alltså. Tycker också hon blir mer lösgjord i ryggen av att rygga.
När jag ska rida över vägen på ett ställe där sikten är skymd rider jag fram och tittar och kommer det en lastbil ryggar jag några steg.

Vet inte vad jag ska säga att jag rider för gren, traditionell svensk ridning är väl det som kommer närmast, med inslag av isländsk ridning, akademisk ridkonst och westernridning.
 
Sv: ryggning

Jag ryggar inte så jätteofta kanske någon gång per vecka och då mest för att kolla av att pållen lyssnar samt att få under bakdelen lite mer.
 
Sv: ryggning

Jag backar ibland, ibland kan jag backa för att se att hästen är vaken och lyssnar på mina hjälper
 
Sv: ryggning

Rider unghäst nu och jag ryggar inte så ofta, då baken fungerar väldigt bra på henne. Brukar snarare "baka in" ryggningarna när jag tränar bak -och framdelsvändningar (smyger tillbaka nått steg då och då i regleringssyfte)
 
Sv: ryggning

Det låter intressant! Såg i någon tråd på barock en film med ngn som fattade galopp från ryggning. Inget för mig än så länge, men då provade jag att rygga min ett par steg på banan, för att testa uppmärksamhet, och också för att få in baken - det kändes som en bra grej.
Startar du med samlad tölt direkt efter en ryggning?
Jag har en islänning, så om det funkar kanske man skulle prova det. Är det jobbigt för en häst med något för lite muskler därbak, eller är det lämpligt under uppbyggnadsarbete?
 
Sv: ryggning

Fatta galopp från ryggning är bra då du har bakbenen bra under hästens kropp. Jag tränar ryggning flera gånger varje pass då jag rider western där ryggar vi i många grenar. Ryggning i slalom o i vinkel osv.
 
Sv: ryggning

Jag gör det ganska ofta med min islandshäst i syfte att förbättra tölten innan jag ger honom de hjälperna.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp