Ryggning...

V

vovicockokanon

Hur får man hästen att rygga med sänkt huvud? Inga problem med formen annars. Direkt han märker att det är rygga han ska göra så åker huvudet upp. Backar dock utan motstånd...
Ska jag bara fortsätta hålla emot tills han doppar näsan?

Sv: Ryggning...

Få se om jag beskriver det här rätt...:crazy:
Om du ska få hästen att rygga med sänkt huvud så måste du redan innan vara beredd att så fort han sänker huvudet en aning ge eftergift och gå framåt.Hur lite han än sänker huvudet! Då kommer han lära sig att sänker han huvudet får han sluta/då gör han rätt.
Du ska inte bara hålla i och backa hela tiden utan börja med att få ner huvudet lite /gå framåt sedan fortsätter du så.
Ungefär så fick jag tänka när jag ville få ner huvudet på min häst!Och han ryggar bra nu! :banana:

PS.Försök att få hästen att backa med så lite stöd av tyglen som möjligt använd tex.skänklar krama om och lite tygel.Det är svårt i början.:crazy:

Det beror lite på hurpass välutbildad din häst är i övrigt. Om du kan samla honom framåt så är det egentligen bara att tänka bakåt i stället så får du en ryggning. Men det kräver att hästen söker sig framåt neråt och orkar trampa mera under sig när du rör dig framåt, för att det ska funka bakåt. Om du kan samla honom bra framåt så gör du egenligen på samma sätt när du ska rygga. Lite lyftad hand, mera ben och tänk bakåt. Sänkt hand = eftergift så fort han sänker huvudet. Däremot tycker inte jag att man behöver går framåt direkt då, utan man kan gott fortsätta bakåt steg för steg på det här sättet- så många steg som hästen är mogen för. Givetvis ryggar man inte runt ridbanan om inte hästen är klar för det.... Som i allt annat är det eftergiften som hästen lär sig på....

Jag håller med Tussemaja, när hästen sänker hudvet när du ryggar så fortsätt några steg till tills att hästen ger efter för bettet, alltså det räcker inte att hästen "bara" sänker huvudet utan ger efter och arbetar med med bakbenen och sätter under sig och häjer ryggen. Men från en början ger du efter när hästen ger efter, sedan begär du fler och fler steg.
Men alla metoder funkar inte på alla hästar, utan försök att prova dig fram till det som funkar för dig! :)

Men varför är det så "många" som lixom "her ner" händerna en bra bit nedanför manken? är det bara en genväg eller okunnighet? :confused:

jag har aldrig testat men tror min pålle skulle bli "arg" om jag gjorde så..

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka