M

marija

Vår ponny är ganska "säker" i de flesta dressyrmoment, men när man kommer till ryggningen, vilket program det än är:crazy: så läser han tydligen av ryttaren och vet direkt att nu ska vi rygga vilket innebär
att så fort han har ställt upp i halten så istort sett springer han bakåt:o han går kvar på tygeln och slänger absolut inte upp huvudet men allt går i racerfart:confused: , som ni förstår blir poängen därefter. Är det nån som har haft liknande problem? hur löste ni det?
Marija

Sv: Ryggning

Gör den så bara på tävling eller också på träningen?
Om den gör så på träningen tycker jag att hon inte ska låta hästen rygga. Den tänker ju bakåt, och bjuder ej framåt när den drar iväg. Ryggning är svårt, hästarna blir lätt psykiskt spända. Den ska vänta på hjälpen och rygga lugnt. Rid fram, ny halt, vänta, rid fram igen eller rygga.
Ett tips kan vara att inte säga till ryttaren om hon ska rygga eller inte, utan att tränaren/mamman säger till om hon ska rygga när hästen väl står still. Om detta upprepas tillräckligt många gånger kanske hästen spänner av.
Om det bara sker på tävling kan man antingen låtsas som ingenting och hoppas att det ger sig med rutin eller så får man sabba några resultat för att komma tillrätta med problemet. Då är det bara att rida som man hade gjort på träningen och ta igenom problemet. Förslagsvis väljer man en lokal programridning eller dyl. och inte supermästerskapet när man korrigerar hästen. ;)
Lycka till! :)

Sv: Ryggning

Nja, vi försöker att inte rygga på träning för att precis som du säger, han tänker för mkt bakåt, och tyvärr då, om vi ryggar på¨träning så är det inte alls lika racerartat som på tävling:crazy:
Men killen är 18 år och och ryttarinnan 13....förhoppningsvis blir det bättre när den i sadeln kan slappna av...och få lite mer erfarenhet:rofl:
Men tack för tipset.
Marija

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 323
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2