Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag spänner rumpan och vinklar in höften på min häst. Eller förresten förstod inte riktigt frågan? Vill du veta vad andra ger för hjäper för att hästen ska rygga?
jag låtsas att jag går bakåt och följer hästens rörelser, då ryggar han jag sätter även fötterna lite framåt som i spjärn i stigbygeln och lite tyngre är jag i baken.
oj, vad svårt att förklara...
hoppas du förstår hur jag menar
en förstärkning på hjälperna för halt: rundar korsryggen, sitter tyngre i sadeln, lägger vikt i stigbyglarna utan att flytta fram skänkeln. Klämmer lite med knäna.
va bra håller på o lär henne hon har mest spjärnat emot(trodde jag gjort heltokigt)men hon var nog mest ovillig . Men jag var ute idag o då gick det väldigt mycke bättre .Tack för svaren intresant o läsa hur olika gör för det finns variationer på mycke ,o samtidigt göra det som faller sig naturligt för en själv så man inte krånglar till det i onödan..
När jag ska rygga min häst höjer jag hänerna lite, rullar bakåt (så att jag sitter med bakfickorna i sadeln) = skuter lite rygg.. Ibland behöver jag inte göra signalerna så kraftiga utan att det räcker med att jag lutar mig lite bakåt. Har även lärt han röstkommando på olika saker Wooah = Halt. Hoaah = Sakta ner. Back= Rygga.
Är stolt över honom!
Jag sitter och rider hästen i form, alltså tygelkontakt och skänklarna om hästen. Sen sjuter jag liksom fram höften och kniper med rumpan samtidigt som jag tar bort skänklarna från hästen. Handen håller jag kvar så att tygelkontakten bibehålls. Dom flesta hästar stannar här och då sitter man bara kvar i samma position så kommer förmodligen hästen att börja backa och då -släpp och berömm!
Andvänd ett röstkomando Ex. Back ,Höj händerna en aning & Driv lite med benen. Ibörjan är de bra att ta ett stöd i tyglarna så att hästen inte går framåt.// Mollan
Jag sätter upp händerna mot homelen lite, drar lite löst i tyglarna å skänklar litegrand... då går det jättebbgra!! när jag ska avsluta så sätter jag bara ner händerna så stannar den.
Låter bra det går mycke bättre nu .Jag behöver hålla en aning i tyglarna i början annars går det framåt istället men hon har som sagt fattat poängen nu.sen blir det att jag skjuter fram höfterna eller kniper med skinkorna det e samma sak.Och skänklar om det behövs. En annan undran e formen så att säga som vi håller på med nu .Jag tar i tyglarna och driver med sits o skänkel ibland ger hon efter och då släpper jag lite på tyglarna e jag på rätt väg??
Hundavel & Ras Bekanta till ena grannen har en MAS... och det är ett litet kräk, helt ärligt. Det är en sådan hund som jag absolut inte går i närheten...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.