N

Nadin

Hur "ber" man en häst rygga från marken när man står mitt framför den?

Sv: Ryggning

Det finns några olika sätt att rygga en häst ifrån marken. Endera kan man göra det med direkt tryck på hästen eller så kan man göra det indirekt med till exempel ett grimskaft. Det som dock är viktigt är att man inte står mitt framför hästen utan en liten bit på sidan så att hästen får lättare att se att man står där och vad man gör. Vissa hästar har även en tendens att resa sig när man ber dem rygga.

När man gör det direkt på hästen kan man trycka nosryggen eller på skulderbladets spets. Vilket man väljer beror lite på hur ”stabil” hästen är, om hästen är väldigt rörlig i halsen är det enklare att styra upp den genom att trycka på skulderbladets spets. Man börjar med ett svagt tryck med fingertopparna, därefter ökar man det ganska snabbt tills hästen rör sig bakåt. I början räcker det med att hästen ”tänker” bakåt. Då tar man snabbt bort trycket, ungefär som om man brände sig på hästen, och man kan eventuellt själv ta ett steg bakåt för att ta bort trycket på hästen ännu mer. För samtidigt som man trycker med fingertopparna gör man sig själv ”större och farligare”, vilket hästen uppfattar som ett tryck, och när då sedan hästen går bakåt gör man sig liten igen för att ta bort trycket. Därefter låter man hästen vara en liten stund för att den ska hinna tänka igenom vad som hände. Nästa gång man vill att hästen ska rygga börjar man med samma svaga tryck och stegrar sedan trycket på samma sätt, målet är att hästen ska reagera för det svagaste trycket. Jag brukar ofta leda hästen framåt en bit mellan varje gång jag ryggar för att ”backväxeln” inte ska fastna. Allt eftersom hästen förstår vad man menar kan man öka kravet på hur mycket hästen ska gå bakåt, jag brukar dock sällan rygga hästarna mer än sex-sju steg eftersom det är en så pass dominant handling man utför.

När man ryggar med indirekt tryck på hästen har man en grimma på hästen och ett grimskaft (eller rep) fastsatt i grimman. Oftast fungerar det bäst om man har en väl avpassad repgrimma och ett lite tyngre ”arbetsrep”. Man ställer sig ca 1-1 1/2 meter bort från hästens huvud med arbetsrepet. Sedan vickar man repet först sakta men sedan allt fortare. Rörelsen blir ungefär som en orm. Kom ihåg att ormar hela tiden håller sig på marken, detta är också den riktning som man rör repet för om man börjar göra det upp och ner slår man hästens haka vilket kan göra den rädd om huvudet. Samtidigt gör man sig större och om man vill förstärka trycket kan man gå närmare hästen. När hästen går bakåt (eller tänker) så slutar man på en gång med att vicka repet och att vara ”stor och farlig”. Något man måste tänka på är att man måste vara mycket snabb med att sluta vicka repet eftersom det alltid rör sig en stund efter att man slutat vicka det, annars uppfattar inte hästen att man tagit bort trycket och kan då tro att man vill att den ska gör något annat. I övrigt fortsätter man likadant som vid direkt tryck fast med målet att hästen ska rygga bara man vickar lite på handen.

/Sara

Beror på hur känslig hästen är. Man kan börja lära in rörelsen genom att dra grimskaftet bakåt för det brukar vara en naturlig hjälp för hästen som den är van vid. Glöm inte släppa efter när du får reaktion.

Sen kan man testa lite olika metoder, både med och utan fysiskt trycka. Nosryggen fungerar ofta bra, bogbladet om man inte har en häst som vill huggas för då står man illa till ;) Med icke-fysiskt tryck kan man använda grimskaftet och skaka med det eller "sprätta" med fingrarna. Glöm inte att använda olika faser så du ger ett lätt tryck till en början och hårdare om hästen inte lyssnar. För att få den lyssna på den lilla signalen.

En liten fråga från någon som inte kan något om NH överhuvudtaget.
Det där med att man släpper trycket eller slutar ringla med repet är det någon form av belöning? Jag säger till min häst "back" och hon backar då får hon en liten godisbit som belöning.
Vad är "nackdelen" med att ge godis istället för tex släppa trycket. Eller är det bara i inlärningsfasen som det skiljer sig åt?

Funderar lite på hur jag lärde henne att backa...då tryckte jag faktiskt på bogen och hon fick en godis när hon backade. Men skulle det ha räckt med att lätta på trycket som belöning? Tycker annars att just mat motiverar hästar något helt otroligt

Med vänlig hälsning undrande Tora.........?

Tja, belöning vet jag inte. Snarare att den förstår vad som är rätt och att den ska sträva efter att gå ifrån tryck istället för emot. Belöningen är isåfall att den slipper trycket när den gör rätt.

Godis är bra så länge hästen förstår att den ska lyda ändå och inte blir tiggig. MEN man måste kombinera det med eftergift på trycket annars kommer den inte förstå vad den får godis för.

Tora skrev:
Funderar lite på hur jag lärde henne att backa...då tryckte jag faktiskt på bogen och hon fick en godis när hon backade. Men skulle det ha räckt med att lätta på trycket som belöning? Tycker annars att just mat motiverar hästar något helt otroligt

Var det en unghäst kan det självklart vara bra att motivera lite extra för att få hästen lyssna. Samtidigt är det lite farligt med "handmatning". Det SKA räcka med att man släpper på trycket. Sen om hästen är väldigt okoncentrerad är godiset lite av en genväg för att få uppmärksamhet. Man kan få den på andra sätt också, och själv tycker jag hästen koncentrerar sej bättre om man inte har godis. Och man själv lär sej att "säga rätt" istället för att bara lära in ett cirkustrick ifråga att hästen vet vad den ska göra för att få godis :crazy:

Kan tillägga att jag själv använder godis som förstärkning ibland, men då är det mer för att hästen då förstår att det lönar sej att göra matte nöjd :) då har jag inte godiset som sporre utan använder ett klickerord som han vet betyder godis och ger det när han är duktig. T ex står stilla i hagen när man ska rengöra ett sår.. MEN då springer jag och hämtar godiset i efterhand när jag gett klickerordet jag har aldrig godis i fickorna för det känns som att muta hästen och jag vill ju att han alltid ska vara lydig och samarbetsvillig.

Man skulle kunna säga att hästar har som motto: Gör minsta möjliga, på mesta möjliga tid. Alltså gör så lite du kan. När man då som människa kommer och säger åt hästen att göra något, brister den planeringen. När man då tar bort trycket från hästen när den gör rätt säger man till hästen; "tack så mycket för att jag fick störa dig, nu får du återgå till att inte göra någonting!" Detta skulle man kunna säga är den ultimata belöningen för hästen eftersom jag som har "trängt" mig på hästen då "försvinner". Om man är konsekvent i detta tycker så småningom hästen att det är trevligt när man kommer och "stör" och ber då mer eller mindre om att man ska hitta på någonting åt h*n att göra.

Orsaken till att jag inte ger hästen godis som belöning är därför att det inte är en lika snabb belöning som att ta bort trycket, man ska ju dels få upp godisen ur fickan sedan ska hästen fatta att man har en godis i handen och sedan ta den...Under den tiden som det tagit att ge hästen godis så är det fullt möjligt att har hästen "glömt" att den ryggat och kopplar då inte ihop belöningen med ryggningen. Istället kanske hästen råkade lyfta benet samtidigt som man gav godis och hästen kan då tro att benlyftningen var det man ville att den skulle göra... Efter ett tag när hästen förstått vad den ska göra kan den ibland inse sambandet mellan ryggningen och den lite sena belöningen men då är man oftast på en sådan nivå att man inte behöver ge den godis :smirk:

/Sara

Tora skrev:
En liten fråga från någon som inte kan något om NH överhuvudtaget.
Det där med att man släpper trycket eller slutar ringla med repet är det någon form av belöning? Jag säger till min häst "back" och hon backar då får hon en liten godisbit som belöning.
Vad är "nackdelen" med att ge godis istället för tex släppa trycket. Eller är det bara i inlärningsfasen som det skiljer sig åt?

Med vänlig hälsning undrande Tora.........?

Det du har börjat att göra med din häst är klicker-träning vilket jag tycker är den allra bästa tränings formen av hästar :)
Jag håller totalt med dig ang det där med motivationen, det är ju den som är så viktig när man tränar med hästar att de är motiverade till att försöka.

Om du vill utveckla din träning så kan du lägga in ett kommando som betyder "rätt". Jag använder ordet "tack" när jag tränar min häst och direkt efter får han sin belöning. Han vet att tack betyder belöning och att det han just gjorde när jag sa tack var det jag ville ha. Om min tajming är precis så kommer han lära sig övningen snabbare. Med tajming menar jag dels ordet tack men eftergiften är minst lika viktig.

Riktat till alla

Tack för era mycket bra svar. Man lär sig något nytt varje dag.

Kan man säga att tryck/släppa efter tryck är ett alternativ till godiset men att själva tanken bakom är det samma? Fördelen är dock att belöningen kommer omedelbart och att man slipper tiggiga hästar. Däremot så kan man använda sig av godis som förstärkning.

Det där med klicker träning lät intressant har aldrig funderat på det. Vet bara att det används till hundar.
Tanken är alltså att ett visst ord förknippas med mat=belöning?

Med vänlig hälsning Tora som säkert har fler bra frågor på lagret

Jag brukar säga "gotta" :) för det är ett ord jag inte brukar använda annars. Och vill jag säga att han är på rätt väg, men att han inte får något godis än så säger jag "bra"
Haha, jag lärde honom att buffa upp sin boxdörr på kommando, ville vara säker på att han kunde gå in om det var dåligt väder även om dörren blåst igen. Sen skulle jag lära honom att buffa igen den också, men till det slutade med att när han var godissugen stod han och öppnade och stängde dörren oavbrutet :D buffa upp- buffa igen- buffa upp - buffa igen :p

Lite kortfattat om klickerträning: Man lär först hästen att klicker ordet (ett ord som man inte använder i vanliga fall för att inte förvirra hästen) betyder godis genom att göra något enkelt som hästen redan kan, säga klickerordet och belöna med godis. Man bör inte ta något alldeles för gott för då blir hästen väldigt lätt överdrivet tiggig ;) jag ger korn, man kan ju ta hårdbröd, kraftfoder eller i princip vad som helst men äpplen är ingen hit :p

Sen avancerar man lite och tänker vad man vill att hästen ska göra. När den gör minsta lilla i riktning mot vad man tänkt sej (t ex om man vill att den ska gå åt ett visst håll eller ta på något med nosen så "klickar" man redan när hästen tittar åt det hållet. Sedan ökar man kraven successivt så nästa gång kanske hästen måste titta dit tydligare, nästa gång röra sej/tänka i rätt riktning och nästa gång gå ett steg eller ta i saken eller vad man nu ville att den skulle göra. Verkar hästen HELT förvirrad får man gå tillbaka ett steg eller hjälpa den i rätt riktning.

Poängen är då att man inte behöver ge godiset på en gång för att den ska koppla med vad den gjorde. Bara man "klickar" i rätt ögonblick. Men man får se till att variera och öka kraven hela tiden för att hästen ska fortsätta tänka och testa vad det är du vill. Kräver lite uppfinningsrikedom. Man får också se till att vara konsekvent så du alltid har samma klickerord och att du inte låter hästen tigga, att du inte ger godis utan att använda klickerordet och alltid ge godis när du sagt klickerordet om du så måste knata iväg till stallet och hämta mer.

Finns lite bra hemsidor med mer information, kanske någon som har en bra länk? Jag är lite stressad nu, men senare kan jag fixa fram ett par länkar.

Är det någon som vet om det fungerar bra med en "riktig" klicker när man tränar hästar? Den gamla typen klickar ju rätt högt men det finns en annan typ nu som låter lite mjukare. Själv har jag bara använt klicker på Wilma (hunden) när jag lärde henne att leta kantareller och det gick utmärkt! :d

Tyvärr har jag ingen medryttarhäst längre att prova på...

Jag har fått svar på min fråga på annat håll; det ska gå alldeles utmärkt!

Den erfarenhet jag fått genom att klickerträna min hund är att klicket är ett mycket distinkt ljud som är svårt att förväxla med något annat. Nackdelen jämfört med att ha ett klickerord är ju att det blir problem om man glömmer klickern hemma. :angel:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
802
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama