Ryggning till piaff?

C

Cettan

Jag hörde någon som tyckte att den övningen var en utmärkt övning när man ska lära hästen att piaffera. Det för att hästen då blir kvick i sina bakben. Men min fundering är om man pricis håller på att lära hästen piff. Är det då inte väldigt lätt att hästen tänker bakåt om man dessutom gör den ur en ryggning? Övningen sker i låg form. Jag har aldrig provat denna övning och har inte ridit SÅ mycket piff att jag känner att jag riktigt vet vad jag pratar om. Någon som kan reda ut det åt mig?:confused:

Sv: Ryggning till piaff?

Såhär tänker jag:

Ryggningen (korrekt utförd) sätter hästen rejält på bakkärran, vinklar bakbenen. MEN jag skulle aldrig använda ryggningen som väg till piaffen då det måste vara extremt lätt att hästen kommer att tänka bakåt.
Jag kanske har fel? Men det är så jag tänker.

Jag fick använda ryggningen rätt ofta på kallblodet. Han satte sig väldig fint i ryggningen och ställde sig i stort sett i levad, men då red jag direkt framåt! Det var väldigt viktigt med ridingen framåt ur "levaden" direkt han "satt" så red jag rejält framåt och berömde.

PREn har ju passagen i sig och på honom rider jag passage och kan ur passagen trampa honom. Men jag är väldigt försiktig och vill hela tiden att han ska tänka och gå framåt.
Jag är inte så duktig och balanserad heller utan mitt fokus är alltid framåtbjudningen, vågar inte meckla med nåt annat. :crazy:Tror att det kräver betydligt mer rutin än vad jag har.

Vore kul om nån annan ville svara! :)

Så här tänker jag.
Tanken är väl att hästen ska ha bibehållen framåtbjudning även i ryggningen?
Om man då rider ryggning-piaff omväxlande med tillexempel ryggning-trav så bör hästen bli väl uppmärksam på hjälperna och tänka framåt. Då har den sin framåtbjudning och genom ryggningen (korrekt utförd) har den dessutom kommit över sina bakben ordentligt, och kan på så vis stärka piaffen.
MEN , i mina öron låter det som en svår övning och man bör vara kunnig/ha en bra tränare för att träna hästen så.

Jag har inte heller ridit mycket piaff, men det känns fel att göra det ur ryggning. Det sägs ju att hästen ska tänka framåt även i ryggningen, så gör man en ryggning på rätt sätt borde man ju inte få ett "bakåttänk" om man sedan tar över till piaff. Men samtidigt är det ju ett såpass stort fel om hästen går bakåt i piaffen, att jag inte skulle vilja riskera att få den effekten genom den övningen. Jag har en känsla av att det krävs expertis för att klara den övningen bra.

Jag tror inte det är ett så stort problem med att hästar skulle tänka bakåt i piaffen. Jag lär hästar rygga ur framdelsvändning och det inte svårt för dem att skilja på när man vill ha en vanlig framdelsvändning och när man vill ha ryggning.

Men jag har aldrig lärt en häst piaffera på egen hand så egentligen ska jag väll inte utala mig.

Det där är PK`s metod.

Iom att de inte sakta vänjer hästen via halvhalter att sätta sig lite, så måste de rygga för att få in dem.
Det är bättre att lära den halt- småtrav- halt osv. en del kallar det för Halva steg.

jag är ingen expert på piaff eller så men jag kan tänka mig att det blir tilt i hästens huvud eftersom att den absolut inte får rygga när den väl piafferar.. men alla sätt är väl bra utom de dåliga? jag menar, om hästen lär sig piaff snabbare och bättre med hjälp av ryggning så är det väl kanske bra?

Jag har inte heller ridit mycket piaff, men det känns fel att göra det ur ryggning. Det sägs ju att hästen ska tänka framåt även i ryggningen, så gör man en ryggning på rätt sätt borde man ju inte få ett "bakåttänk" om man sedan tar över till piaff. Men samtidigt är det ju ett såpass stort fel om hästen går bakåt i piaffen, att jag inte skulle vilja riskera att få den effekten genom den övningen. Jag har en känsla av att det krävs expertis för att klara den övningen bra.

Jag tror inte själva rörelsen i sig ger ett bakåttänk om hästen tänker framåt i ryggningen men problemet blir ju att hästen sätter sig alldeles för mkt vilket gör att hästen tappar framåtbjudningen eftersom det blir för jobbigt och därför går bakåt.
Den rörelsen känns ok för en färdig häst som är etablerad i piaffen och har styrka för den men inte för att lära in.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka