Ryggmuskler

Santoxen

Trådstartare
Kan ryggmusklerna...hmm... "förtvina" och inte gå att bygga upp igen? Fick hem en pålle för ca en månad sen, som i ett års tid har blivit riden med för smal sadel av för tung ryttare med huvudet i vädret.Han var också väldigt smal. Han ser inte rolig ut i ryggen, och jag funderar på om det går att göra något eller om han är oridbar.

Dålig bild på ryggen

Hela hästen

Sv: Ryggmuskler

Jag vet inte om ryggmusklerna kan förtvåna, för han måste väl ha använt dom på något sätt, om än på fel sätt? Min kiropraktor sticker med nålar (har glömt vad det heter :p) också, för att stimulera musklerna, det kanske är någo som han skulle må bra av?

Mmm, skall till kiropraktor den 7:e med honom och då blir det nog akupunktur(:p). Hoppas det går att ordna, han såg jättefin ut när han åkte, så det är ju lite tråkigt attt han nu ser ut så här:(

Så hette det ;) det är jättesynd när sådant händer, hade du lånat ut honom på foder eller? Min häst hade inga toppen ryggmuskler när jag köpte honom, men det har blivit bättre nu, det jobbiga öär att kiropraktorn har upptäckt att han har frozen Shoulder :/ Men som tur är är det behandlingsbart när det gäller hästar.

Fast den där hästen var väl inte allra värst?
Jag har sett mycket värre, som dessutom rids. *host* bara att kika in på ridskolan i stan :angel: *host host*
Ja dom kan i princip förtvina men det är ju svårt att säja om det går att göra något åt din pålle eller inte. Men jag tyckte som sagt inte att den såg allra värst ut.

För att göra en lång historia kort så började det med att jag fick en häst för 10 år sen(ovanstående), av en dåvarande klasskompis som i sin tur fått honom av uppfödaren/tränaren. För ca ett år sedan lånade jag ut honom som sällskap/promenadhäst till en "kompis" och hans mamma. När jag sedan vill ha tillbaka pålle, eftersom jag inte tycker att de sköter honom ordentligt, visar det sig att de gått bakom ryggen på mig och köpt honom av uppfödaren/tränaren som helt lägligt "glömt bort" att han redan gett bort hästen en gång! Men det löste sig tillslut och nu är han hemma för gott!

Nä, det kanske han inte är, jag som är nojig :o. När jag fick se sadeln de använt såg jag nog ut så här :eek: Den passade möjligen på paddockstaketet men knappt det ens..

Jobbigt värre! Vilken tur att du fick tillbaka honom. Jag tycker inte att du ska ge upp, det kommer nog ta tid, men det går nog att få igång musklerna igen :)

Min häst såg betydligt värre ut när jag köpte honom och han fick bra ryggmuskler eftter två år men det har också varit andra saker inblandat med det. Men man lider med hästarna när det går med fel utrustning och ridning på detta sätt.

Han är 17 i år, så han har ju åldern lite emot sig känns det som... Hoppas det går, han är en fin ridhäst.

För att göra en lång historia kort så började det med att jag fick en häst för 10 år sen(ovanstående), av en dåvarande klasskompis som i sin tur fått honom av uppfödaren/tränaren. För ca ett år sedan lånade jag ut honom som sällskap/promenadhäst till en "kompis" och hans mamma. När jag sedan vill ha tillbaka pålle, eftersom jag inte tycker att de sköter honom ordentligt, visar det sig att de gått bakom ryggen på mig och köpt honom av uppfödaren/tränaren som helt lägligt "glömt bort" att han redan gett bort hästen en gång! Men det löste sig tillslut och nu är han hemma för gott!
Nä, det kanske han inte är, jag som är nojig :o. När jag fick se sadeln de använt såg jag nog ut så här :eek: Den passade möjligen på paddockstaketet men knappt det ens..

Oj vilken mardröm.
Hoppas det går bra, men det tror jag säkert.

Jo, jag hoppas det går bra. Tömkör och kör endast nu, vill inte belasta ryggen i onödan.

Någon som har några bra ryggtränartips kanske?

Alltså... Musklerna består av celler och celler förnyar sig "alltid" men där emot om nerverna blir förstörda kan det bli svårare.

Om jag får komma med mig okvalificerade åsikt så tycker jag att hästen ser ut att kunna bli bra igen - trots sin ålder.
Jobba massor med markarbete och gå mycket i skogen (om du kan) Stora hagar med mycket kompisar brukar oxå göra underverk!

Lycka till och skriv en uppföljningstråd!!

:banana::banana::banana:

hej
har du tillgång till paddock eller ridhus är 15 min galoppträning dagligen i fri form - alltså utan vare sej utrustning och ryttare ett gott tips förmedlat gnm ryggspec vet. chris johnston. hästen ska galoppera i lugn och stadig takt.
mvh

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 904
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka