Ryggmuskler!-viktigt med snabba svar!

A

Anja586

jag ska ha en häst i en månad i sommar, och hästen har absolut inga ryggmuskler utöver det absolut nödvändigaste för att man ska kunna rida han. hur tränar man snabbt upp rygg musklerna på bästa sätt?

Sv: Ryggmuskler!-viktigt med snabba svar!

Bra träning för ryggen är långa skritturer och klättring. Dock tar det tid att bygga upp muskler, finns inga genvägar man kan ta.

ja, det förstår jag med, men om man t.ex. vill ha abs fort, så kan man ju göra det med vissa maskiner som t.ex. abglidern, som funkar bättre än gamla hederliga sit ups. det var så jag menade.

Långa skritturer skulle jag inte rekommendera för en häst med dåligt musklad rygg. Tömkörning med omväxlande friskt och kort tempo i täta intervaller; halt - framåt; över cavaletti. Ridning i avlastningssits/lätt sits i alla gångarter i kontrollerat tempo med fri hals, över bommar, i terrängen och på backiga vägar. Inte hänga i tyglarna utan bara halvhalter. Och framför allt, inte rumpan i sadeln, hästen måste vara väldig stark i ryggen för att använda den korrekt med ryttarens rumpa tryckande/dunsande i ryggen.

Man sitter inte på en omusklad häst. Den tömkör/kör/gör man annat med.

Är hästen så pass musklad att den KAN bära ryttare är den också stark nog att ridas minst en stund varje dag.

Snabba lösningar finns inte.

Klart man måste kunna rida igång hästen. Den kan ju stå upp så helt omusklad lär den inte vara och då orkar den nog bära runt på en människa ett tag också.

Fin inställning! :p

Allt utom att rida, om du är rädd om din häst!
Det finns massor att hitta på!
• tömkörning/körning
• långpromenader med inslag av jogging/klättring beroende på din kondition
• arbete i skolorna öppna och sluta vid hand (mycket effektivt)
• longering/löslongering med inslag av bommar/cavaletter/studs
• följa med som handhäst, om det fungerar
• du kan också passa på att göra ledarskapsövningar från marken, nör ni ändå är igång

Kombinera med massage/stretching.
Fråga någon som sysslar med trav/galopp e.d. hur du ska lägga upp foderstat och träningsschema.
Det går fortare för den att sätta muskler om den haft muskler innan (har jag hört?). Ge den kraftfodret strax efter träningen. Finns muskeluppbyggande tillskottsfoder även för hästar, om du tycker det är o.k.
Skritta av länge så den inte får mjölksyra.

Du kan se och känna utvecklingen och när hästen inte längre verkar öm i ryggraden kan du börja rida lite smått. Skritta mycket i kuperad terräng. Arbeta i skolorna i skritt. Klättra sedan i skritt och galopp och bygg vidare.
Var noga med att sadeln passar perfekt, annars är din träning förgäves.
Skynda inte på hästens bekostnad!

korta skritt-turer med väl passande sadel . Och tömkörning med ev halsförlängare löst inspänd. :smirk:

lillamyggan skrev:
Klart man måste kunna rida igång hästen. Den kan ju stå upp så helt omusklad lär den inte vara och då orkar den nog bära runt på en människa ett tag också.

Du resonerar så att så länge hästen står upp kan den ridas...? :eek:

Det finnns inget SNABBT i Utbildn. m.m. Allt måste ta den tid det tar, och det tar tid för en häst att bygga upp muskler. Och där du skrev "på bästa möjliga sätt".. För att få på bästa möjliga sätt måste du låta det ta den tid det behöver! inget man stressar med!

Men Tömkör, gå promenader på risiga vägar, Löshoppa, och viktigast av Allt. VILA VILA VILA VILA!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama