Rygga på häst som reser sig?

Rumpnissen

Trådstartare
Vad har ni för idéer här?
Hästen har tidigare stegrat i protest/försvar men har sedan ett par år slutat med detta. Det är bara vid mycket frustrerande situationer i skogen hon har lättat något i framdelen.
Har nu börjat introducera ryggning, även om vi är långt ifrån att starta LA så är det ju nyttigt. Hästen släpper lätt ryggen och ser ut som en berg-och-dal bana i överlinjen - därav är ryggning otroligt effektivt.
Ungefär 75% av ryggningarna gör hon medelmåtta, dvs hon backar men inte mer. Vill gärna bli för hög i nacken vilket bara gör det svårare för henne. Dock märker jag att de ändå har effekt för hon blir otroligt fin efteråt. Men så ibland - sällan - vill hon resa sig istället. Hur tar man ställning till detta och finns det något knep man kan använda sig av för att komma undan det? Jag brukat bara ryta till och börja om. Är noga med att sitta på ruman och be henne vara låg.

Kan jag göra något annat än att repetera, repetera och repetera?

Sv: Rygga på häst som reser sig?

Vad händer om du lättar i sätet istället och låter henne komma upp med ryggen ordentligt i ryggningen? Kanske drar hon ihop sig rent muskulärt mkt kring manken => stegring pga korta muskler?

Lättar jag så ber jag om stegring. Det var det misstaget jag gjorde första gången hon reste sig = gör inte om det.

Hästen sätter sig väldigt mycket i ryggningen och arbetar väldigt väl över ryggen - trots att de inte blir regelrätta. Detta är en häst som antingen tar i så hon blir blå eller inte gör något alls. Därför blir hon lätt frustrerad.

Givetvis nöjer jag mig med ett par steg ryggning - klappar - rider fram och gör något annat för att sedan repetera igen. Repeterar man för många gånger blir hon frustrerad för det - men så är det med allt.

Sitter ner. Lägger bak skänkel. Driver. Så fort hon backar lättar jag på handen. Släpper benen när jag vill att hon ska sluta backa.

Hon är lättärd så hon fattar på en gång att hon ska backa när skänkeln ligger bak. Kanske jag kan våga exprimentera lite mer när hon blivit stabilare (t ex lätta på rumpan) men i dagsläget är det för våghalsigt.

Ska prova att kombinera ryggning och skänkelvikning. Dvs skänkelvikning i skritt - halt - ryggning - halt - framridning - skänkelvikning. Har fungerat bra på en tidigare häst som ryggade mycket motvilligt.

Just ryggning är något som är utmärkt att göra från marken. När hästen gör det på ett sätt som du tycker är bra från marken så skulle jag först då gå över till att göra det från hästryggen.

Det är svårt att korrigera en ryggning. Det lättaste brukar vara att få det rätt från början.

Mvh

Tora

Sant. Hon ryggar bra vid hand, har dock aldrig gjort det på töm vilket man kanske skulle arbeta med.

Nästa gång har jag bestämt att ägaren ska vara med och hjälpa till och ge kommando från marken, så kanske det blir mindre frustrerande.

Om det fungerar bra från marken så tycker jag att nästa steg är precis som du skriver att sitta på hästen och ta hjälp från marken.

När man har problem vid ryggning (och även andra problem också så klart) så är det bra om man kan dela upp momentet i många små moment och ta en liten svårighetsgradsökning i taget.

Hos vissa hästar är ryggning är av olika anledningar väldigt laddat. Börjar man korrigera är nog risken stor att det bara blir mer laddat.

De gånger jag har varit tvungen att lära in bra ryggningar fort (tex inför tävling och ägaren kommer plötsligt på att hästen i princip vägrar rygga) på hästar som är ovilliga så har en liten godisbit efter lyckad ryggning varit en otrolig hjälp (börjar då på marken och fortsätter även sen uppsuttet). Jag har även sett till att alltid rygga från samma ställe på ridbanan tex vid bokstaven A. Detta gör att hästen känner igen sig och vet vad som förväntas av den. Det brukar bara ta några dagar från ingenting till helt okej ryggningar. Inga 10 poäng men klart godkänt. Då man har lagt en positiv grund och det är oftast lätt att fortsätta jobbet därifrån.

Risken att de alltid skall börja rygga vid bokstaven A på alla ridbanor är obefintlig. Detta förutsätter att hästen kan urskilja dels en kortsida dels att den kan läsa bokstaven A. Däremot så kan det vara så att den har tendens att rygga vid bokstaven A vid halt på den banan man lärde in det på men det brukar bara vara en övergående fas.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Lär henne rygga på töm i alla lägen och även få rygga igenom motstånd och nervositet.

För in det som en naturlig del i arbetet.

Rygga sen, när hon är trygg i det, uppsutten med hjälp på backen tills hon förstår att det är normalt.

När du får svar på skänkelhjälpen och hon börjar rygga, släpp då skänkeln, så att du använder den som en signal och inte som ett 'klämverktyg'. (hoppas du fattar...)

Sitt däremot kvar i position för ryggning och jag rekommenderar att bli lite lättare i rumpan utan att lätta för mycket.
Hitta en hålllning, vikthjälp, som hon svarar rätt på.
Vik ihop benen i knäleden och "sätt" dig också, men gör det på ett sätt som visar henne att hon inte behöver ta i så mycket.

Gör hjälperna lätt och mjukt. Använd rösten i alla stegen, även i på marken i stallet i hagen , överallt.

Lycka till!

Håller med. Rygga på töm är ju i princip samma förutsättningar som uppsuttet, dvs hästen måste fortfarande bjuda framåt och ska inte dras bakåt osv. så funkar det är det utmärkt som väg att utveckla den uppsuttna ryggningen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 729
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 734
Senast: klystron
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar