S

sofie_m_a

Håller på att bli tokig! Har en jätte pigg 12 årig korsnings ponny hemma som ständigt har problem med ryggen. Vi har haft honom ett år och problemen började redan efter tre månader trotts att han va röntgad och vetrinärbesiktigad u.a innan köpet. Det började med att han kändes spänd när jag red och att han reste sig. Det första jag då tänkte var att sadeln satt fel så vi tog ut sadelprovare som konstaterade att så var fallet. Han var då lite öm i ryggen och vi skulle longera honom och skritta barbacka i en vecka. Vi gjorde som han sa och han var helt bra i ryggen och vi skaffa en ny utprovad sadel som låg perfekt. Efter drygt två månader började han resa sig igen och visa ovilja till hoppning då och då. Vi ringde då vetrinären men innan vi han få tid på strömsholm upptäckte jag att han än en gång blivit öm i ryggen. Vi åkte upp och träffa vetrinären som konstaterade efter röntgen att han inte hade några skeletskador i rygg eller ben men att han hade kotledsinflamation. Han sa att ryggonten var en följd av kotledsinflamationen. Han behandlades och svarade ovanligt snabbt på behandlingen redan efter att ha blivit sprutad en gång och gått på metacam 14 dagar uppvisa han ingen hälta. Vi blev ordinerade att skritta och lösgalopera honom i tre veckor. Innan vi började rida honom kolla vi så att sadeln låg bra vilket sadelprovaren konstatera att den fortfarande gjorde. Vi skritta tre veckor som ordinerat och åkte tillbaka på kontroll. Han friskförklarades och åkte hem. Allt var nu frid och fröjd trodde vi. Jag han rida fyra vecka i lugnt tempo innan han fick ont i ryggen igen. Då var det en tjej i stallet som inte tyckte sadeln låg bra så vi ringde sadelprovare igen å hon konstatera att han blivit mer musklad och därför var sadeln trång. Vi köpte en ny (rätt dyr) sadel som utprovades av två stycken för att vi skulle vara säkra. Sen longerades han tills han inte hade varit smärt fri i ca en vecka och sen börja jag rida igen. Denna gång han jag rida tre gånger innan ryggontet kom tillbaka. Vi har ringt strömsholm och har fått tid om en vecka men de kolla röntgen bilderna igen och sa att det inte var någon skelet skada. Det värsta är att för varje dag som går (trotts att han inte rids eller motioneras) blir smärtan bara värre. I dag kunde jag knappt lägga hande på hans rygg utan att han skönk. Han är dock glad annars och väldigt pigg. Är det någon som har vart med om något liknande? vad ska jag göra? Snälla behöver verkligen råd!

MVH Sofie
 
Sv: Rygg Ont

Har veterinären gått igenom resten av hästen? Ryggont kan ju vara en följd av något som då tex kotledsinflammationen.
2 veckor tycker jag låter väldigt lite för en vila för kotledsinflammation.
Ryggontet verkar ju komma varje gång hästen börjar ridas, men inte under markarbete? Då måste det vara ryttare, ridning eller nåt.
Är hästen kollad i munnen? Om inte gör det omgående av en riktig tandläkare på klinik så ni verkligen får en koll. Kanske det kan vara nåt problem där som hästen spänner sig för.
En genomgång av massör/equiterapeut hade nog inte skadat.
 
Sv: Rygg Ont

Han är kollad i munnen av tandläkare utan några som hellst anmärkningar. Han är röntgad knän, rygg och ben. Samt genomgådd av masör vid två tillfällen och av vetrinär ett.
Han vilade ju först fyra veckor under behandlingen och sen två veckor till, det var vetrinären på strömsholm som ordinera. Problemet är ju att han nu gått i två veckor utan att blivit riden och ryggen blir fortfarande bara värre och värre. Jag trodde att jag satt snätt eller något i början men så var inte fallet och det verkar ju inte vara ridningen eftersom han fortfarande blir sämre trotts att han nu står. Har pratat med akupunktör och equterapepht och de enda de sagt är att jag ska vänta till nästa vetrinär undersökning. Känner mig så hjälplös vill ju inte att han ska ha ont.
 
Sv: Rygg Ont

Usch vad hemskt det är när man inte kan få svar på vad det är som orsakar smärtan!

Jag tycker ni gör rätt att åka ut till vet igen för att söka vidare.

En sak som ibland kan vara till hjälp är en värmekamera, jag hittade en inflammation med en sån som satt i ryggkotorna på min häst.
Däremot ska man ta det med en nypa salt för ibland är bilderna väldigt svåra att tyda så det gäller att man hittar någon som är seriös.

Det jag får upp i skallen är knä eller problem i korset, vilket brukar resultera i ryggproblem eller tvärtom. Har ni aldrig ultraljudat?
Kanske kan vara en ide att göra det också när ni endå är igång.

Ta gärna en titt på hur hästen ser ut exteriört, är hästen sne, olika hovar etc.

Dessutom kan det vara stor skillnad på om hästen har ont i musklerna över ryggen eller om han ömmar över kotorna.

Men det är bara att köra uteslutningsmetoden och fortsätta sitt sökande.

Lycka till, hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Rygg Ont

Jag lider med dig, jag har själv en häst som haft ryggont till och från under en längre period.

Just nu kan du nog inte göra så mycket, det är bara att invänta veterinärbesöket och hoppas på en förklaring. Har du haft ut kiropraktor eller equiterapeut till din häst? Annars är det en bra idé att kolla eventuella snedheter.

Är hästen lika öm på bägge sidorna? Är hästen jämnt och fint musklad?

Min häst blir klart sämre av att stå, hon blir stel och spänd i sin muskulatur, min häst är som bäst i ryggen när hon går kontinuerligt. Hon får även ont i ryggen när hon står ute i regn, så en dag som denna har hon täcke på sig.Tyvärr så blev hon även halt, man konstaterade att hon hade knäledsinflammationer.

Det är iallafall bra att man inte hittade något på röntgen, men något stör som sagt hästen, jag hoppas verkligen att du får svar på vad som orsakar din hästs ryggproblem. Själv har jag provat det mesta och har avverkat ett antal equiterapeuter/kiropraktorer, sadelutprovare, hästtandläkare och ett antal klinikbesök. Det jag tror mest på just nu är veterinär kombinerat med kiropraktik.
 
Sv: Rygg Ont

Ett tips kan vara att låta en duktig osteopat titta på hästen. (Osteopatin kan liknas vid kiropraktik men arbetar - enligt min erfarenhet - med större helhetssyn.)

Min häst hade (innan jag köpte loss honom från förra ägaren) haft stora ryggproblem under lång tid, kanske flera år (stel i hela ryggen, bålen och halsen samt haft svårt att lyfta hovarna; visat ömhet i ryggen från och till, tappat hopplusten, osv) men veterinären lyckades aldrig lokalisera problemet. Efter att ha gjort hältutredning kom han fram till att "han är frisk, det sitter nog bara i huvudet..." och gav upp.

Hästen behandlas nu av en osteopat som direkt kunde dra slutsatser utifrån min berättelse och vad han såg. Efter några månaders vila + behandling + tömkörning och promenader är hästen nu fräschare än på mycket länge, och blir stadigt bättre. :)
 
Sv: Rygg Ont

Ett litet tips: Använd backontrack-ryggpad/täcke.
Dyrt men mkt bra.

Använde det på min häst som var stel/öm i rygg och bak.

Kan iaf vara en bra del i läkningen, förutom att ni måste fortsätta leta efter orsaken till hans ryggont!
 
Sv: Rygg Ont

Jo Paddy kan i vanliga fall inte stå alls då han mer eller mindre får spel men det sitter väl i huvudet. Problemet är väl det att jag ju inte kan rida honom eller motionera honom när han har så här ont och det leder ju i sin tur till ännu mer stelhet.
 
Sv: Rygg Ont

Tack så jätte mycket för alla tips och råd. Ska väl försöka ta ut nån kiropraktor eller liknande efter vetrinär besöket om de inte kommer med nått annat vettigt förslag. Dessvärre hade han ännu mer ont i går. Han går inte ens att borsta på ryggen nu och jag ringde till vetrinären igen som sa att jag får vänta till på måndag. Måste bara fråga i fall det är vanligt att hästar får dessa problem. Har haft häst sen jag var fyra och har aldrig varit med om något liknande. Dessutom går han ju i vanliga fall inte nått jätte hårt arbete även om han rids en hel del och han är jämt musklad och i fint hull. Fast sånna saker kanske inte har med rygg ont och göra?

Tack iaf
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 665
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp