Rygg ont eller kittlig?

caradan

Trådstartare
<min medryttar häst (som just nu står med senskada) har hela tiden vart öm/kittlig över ryggen.
Just nu står han i sjukhage ca 15 kvm, själv såklart i 10 graders "värme" och regn hela dagarna och har inget täcke. När jag tar honom över ryggen så viker han hela ryggen mot marken och indikerar på att det gör ont. Detta släpper efter en stund när han torkat och stått inne och blivit varm.

När man borstar honom över ryggen gör han likadant (viker sig alltså) men oftast inte när man tar med handen.....

Hade det vart min häst hade han fårr på sig ett tunnare regntäcke som höll han torr samt fritillgång på grovfoder under dagen så att han håller värmen men nu är han inte min så jag kan inte bestämma hur de ska göra.

Vad tror ni, har han ont i ryggen eller är han bara nerkyld av att stå i regnet?

Är det röntga man får göra för att kolla om han har ont eller hur gör man det?

Sv: Rygg ont eller kittlig?

det kan ju vara ömma muskler men det kan även sitta i skelettet. Väldigt svårt att veta.

Börja med att se till att hästen håller sig varm om ryggen, det låter mest som ömma muskler pga nerkylning på din beskrivning.

Röntgen kan aldrig avgöra om eller hur ont en häst har. Den visar (i det här fallet) bara på skelettskador od. Visst kan hästen ha KS el annan förändring i ryggen som gör den mer känslig för kyla, men i sådana fall har problemet funnits sedan tidigare.

Om hästen inte har reagerat tidigare så har den ont. Kittlighet är inget som kommer på.

Det verkar självklart att hästen ska ha ett täcke om den går ute i en så liten hage i regn. Varför inte ha den inne istället vid dåligt väder?
Varför går den i sjukhage? Oavsett orsak så är det inte bra att hästen står och spänner sig och har ont - det gynnar inte läkning alls.

Ta ett snack med hästens ägare!

han har "boxvila" och är konvalecent fortfarande och kan inte stå inne själv då han bara far runt.

Problemet har funnits innan men har blivit värre.

Hade jag bestämt så hade jag gjort som jag skrev i hividinlägget....men nu bestämmer inte jag.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 390
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 016
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare