"Ryckningar" vid manken

C

chilipop

Hej!

Om man lägger handen på ryggen eller manken på en ponny jag känner så "ryster" den pricis som de gör när det landar en fluga på dem...:confused:
Han gör det även om man trycker hårt eller löst, gör ingen skillnad...
Nu undrar jag; varför gör han det????:confused:
Jag har läst i någon bok för länge sedan, kommer inte ihåg vilken bok eller vad det stod men jag tror att det stod att om en häst gjorde så så kunde det vara en tryck skada från täcke eller sadel. Nerv i klem???

A ja, någon som har någon aning om vad det är och hur man kan få det att försvinna???

SNÄLLA svara!!!!
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

hejsan!

har det blivit så nu på sommaren, eller var det även så på vintern?
om man lägger handen på manken/manen på en häst i mitt stall så rycker han till o blir jätte tjurig. Det är på grund av knott/mygg, han är nämligen känslig mot mygg o knott o liknande. Nu har han flugtäcke på sej, då har det blivit bättre. Kan det vara något sånt med din häst med? Är det när du tar på manken o upp på manen?
Då kanske det är att det kliar i manen på grund av konott/mygg.:confused:

//Pontiac
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

Det är under vintern också!!!!

Och det är mer manken och bakåt som han reagerar!!!:eek:
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

Är det inte bara den vanliga "reflexen" som hästarna har då? För dom rycker ju sådär med huden för att hästen vill att trycket eller bara det att du petar ska upphöra..
Står i boken "Tala med hästar" att det är första sättet för dom att säga "Sluta, lägg av med det där". Om din häst då kanske är lite känsligare på ryggen/vid manken, vilket nog inte är så ovanligt så gillar väl inte hon/han att du petar där :p
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

Självklart kan detta vara en varnlig reflex, men likväl kan det vara att hästen har onte precis där. Petar man i ex sår brukar de "rycka" likadant. Jag tycker att du ska ta ut en veterinär och be dem kolla på hästen. Kastar hästen upp huvudet när du trycker hårt? försöker den vika undan för sadeln etc? utseslut inte skador förän hästen är undersökt! Bättre att ta det säkra för det osäkra!
Lycka till/Lina
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

En häst i vårt stall var likadan.
Men med massage har det nästan försvunnit så jag gissar på att det kan handla om någon fårma av obehag som kommer från musklerna eller en låsning någonstans i området.

Så testa med massör el. ET är mitt råd.
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

Kan vara, bästa är att ta ut någon som kollar upp det för säkerhetens skull.

Min förre detta ponny blev helt tokig om någon stog å pekade mot hennes hals, petatde försiktigt på halsen eller mannen. Hon var absurt kittlig där. Antagligen den storra anledningen varför hon hatar veterinärer dom sticker henne med nålar precis där det kittlas. Stall'garen ej så hästvanna sambo hade grymt kul åt att tracka ponnyn med detta. Hon är helt genomgåd av både veterinär, kiropraktor och massör.
 
Sv: "Ryckningar" vid manken

Den här lilla ponnyn är stallets avkastarkung men han kan gå hur fint och snällt som hälst ibland och ibland så ska ryttaren av:devil: Ska prata med ägaren om de kolla upp det...

Men, "ryckningarna" kan vara orsak till att ungarna käkar sand lite väl ofta eller????:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 483
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp