M
MissCrazy
Har en tjej som jag håller på att förändra från 'skogsmulle'
till en mer ridbar häst.
Hon har kommit väldigt långt. Både i uppfostran och i sadlen.
Men vi har ett problem.
När vi rider, främst märks det i skritt och trav, så rycker hon upp-ner huvudet , ni vet som det ser ut när en häst haltar väldigt kraftigt.
Har även hört från två stycken som har frågat om hon är halt när dom sett henne med mig på ryggen. Senast idag när en annan tjej red min häst så frågade någon det.
Men saken är den när jag longerar, och när hon är i hagen, så visar hon ingen hälta alls.
Inte heller när hon skrittar och travar på lång tygel.
Men ofta när hon går på kort tygel, så gör hon det fenomenet.
Hon går liksom ner på tyglen, men i nästa sekund så skjuter hon upp huvudet. Det ser verkligen ut som en super-halt häst.
Hon brukar inte göra det hela passet, ibland går hon fint. Men ofta så kastar hon sådär med huvudet..
Min kompis sa att det var för att hon inte ville arbeta (hon rider SM)
Ligger det någon logik i det hela?
Är det så enkelt att hon inte är rätt på formen än?
Jag menar, om hon var halt, så borde hon ju inte gå rent på lösa tyglar heller.
Låter väldigt idiotisk, men vet inte hur jag ska förklara det hela. Hoppas nu inte jag får några sura påhopp som vanligt
till en mer ridbar häst.
Hon har kommit väldigt långt. Både i uppfostran och i sadlen.
Men vi har ett problem.
När vi rider, främst märks det i skritt och trav, så rycker hon upp-ner huvudet , ni vet som det ser ut när en häst haltar väldigt kraftigt.
Har även hört från två stycken som har frågat om hon är halt när dom sett henne med mig på ryggen. Senast idag när en annan tjej red min häst så frågade någon det.
Men saken är den när jag longerar, och när hon är i hagen, så visar hon ingen hälta alls.
Inte heller när hon skrittar och travar på lång tygel.
Men ofta när hon går på kort tygel, så gör hon det fenomenet.
Hon går liksom ner på tyglen, men i nästa sekund så skjuter hon upp huvudet. Det ser verkligen ut som en super-halt häst.
Hon brukar inte göra det hela passet, ibland går hon fint. Men ofta så kastar hon sådär med huvudet..
Min kompis sa att det var för att hon inte ville arbeta (hon rider SM)
Ligger det någon logik i det hela?
Är det så enkelt att hon inte är rätt på formen än?
Jag menar, om hon var halt, så borde hon ju inte gå rent på lösa tyglar heller.
Låter väldigt idiotisk, men vet inte hur jag ska förklara det hela. Hoppas nu inte jag får några sura påhopp som vanligt