M

MissCrazy

Har en tjej som jag håller på att förändra från 'skogsmulle'
till en mer ridbar häst.
Hon har kommit väldigt långt. Både i uppfostran och i sadlen.

Men vi har ett problem.
När vi rider, främst märks det i skritt och trav, så rycker hon upp-ner huvudet , ni vet som det ser ut när en häst haltar väldigt kraftigt.
Har även hört från två stycken som har frågat om hon är halt när dom sett henne med mig på ryggen. Senast idag när en annan tjej red min häst så frågade någon det.

Men saken är den när jag longerar, och när hon är i hagen, så visar hon ingen hälta alls.
Inte heller när hon skrittar och travar på lång tygel.

Men ofta när hon går på kort tygel, så gör hon det fenomenet.
Hon går liksom ner på tyglen, men i nästa sekund så skjuter hon upp huvudet. Det ser verkligen ut som en super-halt häst.

Hon brukar inte göra det hela passet, ibland går hon fint. Men ofta så kastar hon sådär med huvudet..


Min kompis sa att det var för att hon inte ville arbeta (hon rider SM)
Ligger det någon logik i det hela?

Är det så enkelt att hon inte är rätt på formen än?
Jag menar, om hon var halt, så borde hon ju inte gå rent på lösa tyglar heller.


Låter väldigt idiotisk, men vet inte hur jag ska förklara det hela. Hoppas nu inte jag får några sura påhopp som vanligt :eek:
 
Sv: Rycker?

Har hon kanske något problem i munnen? Kolla bett och nosgrimma. Eller så är det sadeln som är problem. Det är ju iallafall bra att kolla upp så man vet vad man kan utesluta...

SaraXX
 
Sv: Rycker?

SaraXX skrev:
Har hon kanske något problem i munnen? Kolla bett och nosgrimma. Eller så är det sadeln som är problem. Det är ju iallafall bra att kolla upp så man vet vad man kan utesluta...

SaraXX


Nosgrimma är det definitivt inte, då den hon har sitter superlöst nu (pga att den är för stor) så den inte har någon funktion alls.

Bettet har jag byttat för inte alls länge sen, eftersom hon inte gick och tränsa då. Bettet var supertjockt, nu har hon ett normalttjockt vanligt tränsbett. Hon rycker ju inte i galoppen..
Hade det varit sadel, så hade hon ju reagerat vid all ridning..
 
Sv: Rycker?

Min foderhäst är också en liten skogsmulle hon slänger också på huvudet i skritt och trav men aldrig i galopp. Vi vet att det inte är sadeln eftersom hon slänger med huvudet även när man rider barbacka. Någon som vet hur man får stopp på allt slängande med huvudet?
 
Sv: Rycker?

Ryggproblem eller smärta i leder/mun?
är det fullblodet? hon var väl halt och skadad tidigare eller?
 
Sv: Rycker?

mackan skrev:
Ryggproblem eller smärta i leder/mun?
är det fullblodet? hon var väl halt och skadad tidigare eller?


Nej för hon går som sagt bra när man inte försöker jobba henne , dvs - plocka och ge efter på innertyglen och ha en stadigt ytterhand. På lösa tyglar och i galoppen går hon bra.

Nej det är inte fullblodet, hon har fått gå och slappa sen jag köpte henne för nästan 8 månader (förutom de få gånger jag red/longerade henne de fyra första månaderna - ca 2ggr i veckan knappt). Hon ska eventuellt sättas igång nu i sommar om vetrinären anser att hon är bra..Hon haltar inte alls nu i alla fall och har inte gjort det på många månader. Men det konstiga är att på vet.intyget så står det 'utläkt senskada' om henne..


Nåväl, denna tråd handlar om min andra stora häst, hlbkorsning
som gått som skogshäst förrut och varit/blivit jävlig.
Som jag börjat förändra till att bli en väluppfostrad dam.
Hon är fortfarande svår att fånga i hagen, men hon uppför sig aldrig "illa" vid ridning längre (förutom slängandet med huvudet om man kan räkna det)
Efter jag bytte bett så är hon ganska lätt att tränsa. Lite pytte slängande ibland, men hon var ett MONSTER att tränsa förrut. Kunde inte ta av grimman när jag tränsade , hade inte en chans. Nu kan jag tränsa henne utomhus :D
Hon är även snäll att sadla nu.
Hon vänder inte rumpan till när man sitter upp.
Så mycket är dumheter.
Så jag undrar om detta också kan vara brist på utbildning bara.
Eftersom alla andra 'olater' och 'konstigheter' hon har haft förr sig har jag 'tagit ur henne'. När hon insett att hon inte kan bossa med en.
 
Sv: Rycker?

MissCrazy skrev:
Nej för hon går som sagt bra när man inte försöker jobba henne , dvs - plocka och ge efter på innertyglen och ha en stadigt ytterhand. På lösa tyglar och i galoppen går hon bra.

Hon kan fortfarande ha rygg problem om det syns i skritten och traven. galoppen är ju rundare med större svävnings moment. ryggen blir friare.....
 
Sv: Rycker?

Har du testat med bettlöst t ex sidpull eller hackamoore? Våran pålle blev fri från sitt kastade å dragande med huvudet när vi bytte, han tycker inte alls om bett när man rider går bra däremot när man kör.
 
Sv: Rycker?

min dam gjorde lika dant innan fasst gick då orent oxå, bara i traven i form, va då sadlen som jag hade på, bytte sadel och hon slutade
 
Sv: Rycker?

Prova att rida fram när hon börjar kasta. Ofta blir de stadigare i ett lite högre tempo. Klarar du inte att sitta ner då är det helt ok att rida lätt... men tryck på fram tills hon stillar sig.
 
Sv: Rycker?

Jag hade nog kollat upp munnen hos en hästtandläkare. Har varit med om att vet. har sagt att allt varit bra men att sedan när hästatandläkaren kollade hade en tand vuxit ner i tandkäöttet på nederkäken, där var ett hål från en tidigare borttagen tand.:eek: Detta var ej på min häst.

Men till saken. Bara för att du har bytt bett behöver det inte betyda att det passar.... Det kan ju vara så att bettet kommer åt ngt gammalt sår från det förra bettet.

Sedan kan det ju vara så att hon tycker att det du kräver av henne är jobbigt och därför försöker komma undan genom att göra så här.

Hoppas du kommer fram till vad det är!
Lycka till!
 
Sv: Rycker?

Det kan vara allt det som folk har skrivit ovanför... Fel utrustning m.m. Men det kan även vara att hon smiter, blir det för jobbigt för hästen så stretat den emot. Gymnastisera upp ryggen och bygg upp fler muskler och ännu bättre kondition.

En häst ska gå lång och låg tills den accepterar det, då kan man "plocka" ihop den. Om man sitter och daltar med hästen, "den kan vara halt", "det kan vara något fel" så sänder man trots allt fel budskap! Varje gång hästen börjar slänga med huvudet saktar du (troligtvis) av och på så sätt kopplar hästen det momentet med att det jobbiga slutar!

Om en häst har förjävligt ONT så kastar den av ryttaren, den vägrar att gå fram och gör allt för att få dig att sluta...

Hästar har små hjärnor men de kan tänka, men det betyder inte att de är människor!
 
Sv: Rycker?

bubbel skrev:
Prova att rida fram när hon börjar kasta. Ofta blir de stadigare i ett lite högre tempo. Klarar du inte att sitta ner då är det helt ok att rida lätt... men tryck på fram tills hon stillar sig.

Det här fungerar på min pålle. Hon har oxå gått som skogsmullehäst ett tag, och kommer att få god tid på sig att muskla till sig. Jag försöker variera henens ridning så mycket det går, rider bara markarbete ca 2 ggr i veckan, och då korta pass.

Hon rycker, precis som du beskriver, men enbart i kort trav på volten i ena varvet. Så fort jag släpper fram henne lite, framförallt när jag lättar på innertygeln, så slutar ryckandet. Riktigt var problemet sitter blir jag dock inte klok på. Jag rider lätt så länge det fortfarande känns jobbigt för henne med nedsittning.

För övrigt är hon helt "ren" både i skritt och galopp, även vid samling (dvs jag samlar henne inte speciellt mycket än).
 
Sv: Rycker?

Jag kan även tillägga att i samma varv som min rycker i trav, så orkar hon inte hålla galoppen mer än ett par varv, sedan slår hon gärna över i korsgalopp bak.

TS - gör din också det?

Någon här som kan klura ut var problemet sitter?
 
Sv: Rycker?

Tror fortfarande inte att det är varken mun eller rygg problem.
Eftersom hon uppenbarligen har ogillat bettet innan, och då var hon i princip omöjlig att tränsa. Sen byttade jag till ett smalare bett och nu är det inga problem alls att få på henne tränset.
Hon var även svår att sadla innan, men jag skaffade en padd och nu står hon också snällt.
Och i mellanåt går hon ju bra, men ibland rycker hon. Speciellt i början på ridpasset.
 
Sv: Rycker?

Targa skrev:
Jag kan även tillägga att i samma varv som min rycker i trav, så orkar hon inte hålla galoppen mer än ett par varv, sedan slår hon gärna över i korsgalopp bak.

TS - gör din också det?

Någon här som kan klura ut var problemet sitter?


Nej, i galoppen går hon jättebra. Det är väl främst i skritten som problemet sitter, och litegrann i traven också
 
Sv: Rycker?

Även ifall du har beskrivit väldigt bra, så är det otroligt svårt för en människa att bedöma som inte ser det. Det kanske är så att hon har ont någonstans och visar det genom att göra så? Och att det märks främst när ni travar. Om jag var du skulle jag be min kompis (hon med SM-kunskaperna) att komma hem och titta. Eller ta henne till en tränare som får bedöma lite hur läget är? Lycka till!
 
Sv: Rycker?

Ellinor * skrev:
Även ifall du har beskrivit väldigt bra, så är det otroligt svårt för en människa att bedöma som inte ser det. Det kanske är så att hon har ont någonstans och visar det genom att göra så? Och att det märks främst när ni travar. Om jag var du skulle jag be min kompis (hon med SM-kunskaperna) att komma hem och titta. Eller ta henne till en tränare som får bedöma lite hur läget är? Lycka till!


Jag har min häst uppstallad hos min kompis. Hon tror att det är för att hon vill slippa jobba, men jag vågar inte tro att det är så enkelt heller. Ska låna ett hackamore imorgon och se om det blir nån skillnad på henne då.
 
Sv: Rycker?

Jag tror att hon kanske protesterar lite mot att arbeta. Inte för att hon är lat eller dum, utan för att det helt enkelt är jobbigt. Det är mycket bekvämare att trava på hängande tygel. Jag lät min häst jogga på med lång tygel tills han slappnade av. Jag "smygkortade" tygeln lite i taget men en lång period fick han gå i ganska fri form. Hon kan vara väldigt känslig i munnen, var i så fall rädd om det. Och naturligtvis: kolla henne i munnen.
 
Sv: Rycker?

Jag tror att hästen gör så för den tycker det är jobbigt att arbeta - eller så har den ont i munnen eftersom den inte rycker på lång tygel. Det är bara att bygga upp hästen och träna så kommer troligtvis h*n sluta så småningom!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp