Eftersom det är gott om mycket erfarna ryttare som ridit många olika slags hästar är det säkert någon som har bra tips. Ett av mina varmblodsston (bara haft hene i två månader) rycker tyglarna hur händerna på mig. Hon gör det med nacken och blir MKT stark. Väldigt svårt at hålla emot och jag är inte ens säker på att det är rätt metod. Hon är inte allmänt olydig och försöker heller inte sticka. Och visst, jag kan låta henne trava med toklånga tyglar, men så lydig är hon inte ännu att hon håller tempo utan smygökar.
Så tips?? Byta bett? Kör på rakt tränsbett nu. Hålla emot allt vad jag kan? Någon har tipsat om att släppa efter när hon rycker så hon tappar balansen och tycker det är obehagligt. Men det tycker jag med.. Och hon är verkligen inte min första häst heller om någon undrar.
Så tips?? Byta bett? Kör på rakt tränsbett nu. Hålla emot allt vad jag kan? Någon har tipsat om att släppa efter när hon rycker så hon tappar balansen och tycker det är obehagligt. Men det tycker jag med.. Och hon är verkligen inte min första häst heller om någon undrar.