S

Saagaa

Någon som har tips på rycka man på hästen? :bow: :angel:
och visst blir det fult om man klipper? Har för mig det...

:)

Sv: Rycka man

Fult blir det om du klipper manen med saxen vågrät, så att det blir helt rak. Klipper du med saxen lodrätt (kan ta ett bra tag...) ser det ryckt ut.

Om du klipper av manen rakt till önskad längd med sax så kan du sedan klippa snett uppåt i topparna så att det blir hackigt. Så gör jag på min häst och det ser inte klippt ut, han avskyr att bli ryckt!

Jag kan säga min åsikt och det som blir helt klart bäst är ren "ryckning" men man kan få det att se ryckt ut med en sax oxå men klipp vågrätt och sen lite "jack" lodrätt så brukar det bli bra! har fått lära mig det nu då min häst blev skit sur sist ja ryckte så hon orsakade en spricka i handen tyvärr!! Lycka till med manen!

Jag har köpt en kniv som ser ut som ett mellanting mellan kniv och såg. Efter att ha använt den ser manen ryckt ut. Den första gången var det lite knepigt innan jag kom på hur den fungerade, sedan har det varit hur enkelt som helst. Känns också bättre än att hålla på med en sax, minsta oförutsedda rörelse från hästen kan ju resultera att du sticker den med någon av skänklarna.

Jag har köpt en kniv som ser ut som ett mellanting mellan kniv och såg. Efter att ha använt den ser manen ryckt ut. Den första gången var det lite knepigt innan jag kom på hur den fungerade, sedan har det varit hur enkelt som helst. Känns också bättre än att hålla på med en sax, minsta oförutsedda rörelse från hästen kan ju resultera att du sticker den med någon av skänklarna.

Menar du en mankniv? En sån köpte jag, fungerar hur bra som helst. Blir lite skonsammare för hästen skulle jag tro, det verkar som det i alla fall. Köpte min på Hööks för typ 59 spänn.

Ja, det är en mankniv, kom bara inte på vad det hette. Efter att jag lärt mig hur jag skulle använda den är den bara toppen. Köpte den på Lokalföreningen för 45 kronor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
481
Senast: ameo
·
Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: Lenita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V