rycka man?

TantEster

Trådstartare
Har då aldrig begripir varför man ska rycka manen? Tar man fram en sax så blir folk bleka i ansiktet för det är totalt förbjudet. Men varför då?? Har någon en bra förklaring så slipper jag grubbla mer över detta!

Sv: rycka man?

rycker gör jag för att få manen tunnare
klipper för att få den kortare (men då ska man inte klippa så det ser ut som om man lagt en linjal mot hästhalsenoch klippt efter den, dvs det totalförbjudna, utan det ska se "oklippt" ut)

Det är nog för att med sax så blir det spikrakt och lägger sig dessutom hackigt, när man rycker så blir det en "mjukare" kant eller hur man ska säga. Dessutom så kan man ju rycka manen tunnare. Men allt är ju en smaksak, en del tycker ju att det är snyggare med klippt, om inte annat bekvämare. Själv så brukar jag ibland använda ett sånt där knivblad som frisörer har o tunna ut/runda av när jag klipper. Jättesmart tycker jag!

Jag klipper. Första gången blev lite galet.. Men nu har hon alltid en fin båge. Ej saxigt rak eller så.. Tycker det är behändigt o fint.

Förstår inte folks skräck för saxen.

jag kör både och, klipper till manen i önskad längd, sedan urtunningsax samt rycker till mannen så att resultatet blir en fin tunn man som ej ser klippt ut ..är en sån som inte ids stå i timmar och bara rycka för att sedan åka hem med blödande blåsor..

Jag har aldrig sett innebörden av att rycka man...är man säker på handen och kan klippa rakt så varför inte.
Hehe...har en travare som jag har stubbat...fick en utskällning som heter duga av en travtränare att en sådan fin travhäst med en sådan fin stam så stubbar man inte...eh?! :rofl:

Klippt man är inte snyggt. Man rycker för att manen bör vara i en viss längd för att kunna flätas snyggt och för att hästen ska se snygg och prydlig ut. En ryckt man faller snyggt. En klippt blir tjock och spretig. Det finns givetvis undantag. Om hästen har väldigt tunn man är det bättre (tycker jag) att rycka med trimkniv. Då tunnas den inte ut.

Jag klipper... Min häst hatar att bli ryckt och ställer sig gärna på bakbenen om man rycker. Jag tycker inte att spelar jättestor roll eftersom jag knoppar på tävling och då syns det ändå inte.

Jag förstår vad du menar. Jag har alltid brukat klippt manen på mina hästar, men min nuvarande häst har så sjukt tjock man att det tyvärr inte finns någon annan utväg än att rycka. Han trivs dock med det.

Jag klipper med sax för det skulle ta år att rycka min ponnys man! :P Han är en new forest. Och skulle jag rycka skulle nog hans "underhår" att bli ännu svårare att få bukt på :) Men men, jag kör på den lite halvvilda "frisyren" med honom, så han ser ut som en riktig ponny! xD

Tips till alla er som klipper: Prova rycka manen med en trimkniv istället. Det går fort. funkar bra på hästar som inte gillar att bli ryckta för hand, det är väldigt skönt för händerna och framförallt. det blir mycket snyggare än med sax.

Börja med Western istället, då får man klippa.
Har klippt min ponny i åtta år och börjar bli rätt duktig på hennes man.

Jag sållar mig till de som tycker det är fult med klippt man! Jag tycker pållarna ska ha en ojämn ruffs som inte är taggig!

Däremot är ju saxar en självklarhet när fjordingen skall stubbas :D

Nya stoet jag fick hem är dock klippt med sax. men till våren skall den ryckas =)

Men för övrigt. Vill du ha sax tycker jag du ska ha sax! :D

jag klipper alltid mina hästars manar av ren lathet dock så klipper jag dom så dom ser ryckta ut. detta för att 3 av mina 4 hästar har så tunna manar så om jag skulle rycka så förstörs hela manen. min andra med tjock man tar jag trim kniv på

Trimkniven skär ju av håret så att det blir spretigt i "botten"... Rycker gör man för att det blir snyggast och för att kunna göra snygga knoppar där manen är lagom och jämnt tjock. Mitt tips är istället att rycka med kam så slipper man blåsor;)

eller med ett par bra handskar!

in med fingrarna i manen, kläm åt och dra. vips så har massa hår lossnat i ett enda drag.
min häst står och njuter av sån behandling :D tur för honom att han har tjock man så det upprepas ganska ofta

Som sagt, de flesta tycker att det blir snyggare när man rycker manen, men för hästens del spelar det ju ingen roll alls skulle jag tro (eftersom jag inte varit inne i en hästhjärna kan jag ju inte lova säkert, din häst kanske är en riktig Paris Hilton).
Om du personligen tycker att det blir mycket snyggare att klippa manen kan du ju göra det, det är helt upp till dig, men räkna med att många kommer att "förskräckas" över detta heeeeemska tilltag.
Tittar man i äldre hästböcker finns det massor med saker som är helt förbjudet att göra som vi idag tar som en självklarhet. T.ex står det ofta att du inte får använda en borste med hårdare borst än en ryktborste när du reder ut hästens svans. Annars blir den ful enligt dåtidens författare. Idag känner jag inte många som använder ryktborsten i svansen.

Så det är helt enkelt ett gammalt mode inom sporten. Själv tycker jag också att det är snyggare när man rycker manen, men som sagt, gör som du vill.

Jag vet inte hur du använder trimkniven om det blir spretigt. Det har jag aldrig varit med om. Enda skillnaden mot att rycka för hand är att man inte får ont i fingrarna och att manen blir tjockare eftersom den inte tunnas ur något.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
433
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka