PiperGarden

Trådstartare
Hur ofta rycker ni eran hästs man? Jag har aldrig stått i något ridhäststall, började fundera på detta idag. Min hästs man brukar jag rycka var 6:e vecka, medan man väntar på hovslagaren. :idea:

Sv: Rycka man

:) Vilket bra tips. Jag brukar ta det när jag inte står ut att se eländet längre! Blir var 4:e månad kanske....
Ska bli ändring på det, något vettigt att göra när man ändå väntar :idea:

Jag brukade rycka i samband med skoningen också, upplevde att hovar och mantillväxt behövde fixas samtidigt. Nu har min häst lång man så nu rycker jag inte, kanske till hösten...

Jag vet! det är helt perfa! förutom när hovis kommer när man är mitt i manen, det ligger tagel överallt och hästen ser ut som om han behöver en omgång av Fab5 lr nåt... :p jodå, det har hänt... :D

När det behövs, lr egentligen allt för sällan. Han hatar att få manen ryckt, så det är rena kaoset varje gång det är dax att rycka. Kanske var 4:de månda lr så, men då är den allt för lång.

Ryckte nästan aldrig manen innan, ponnyn tyckte det var jobbigt, så då gjorde jag det bara när den såg nästan hemsk ut:angel:
Nu har jag gjort lite varje dag (för att kunna få snygga knoppar) Men istället så står manen nästan upp på ena sidan och ligger på andra när den är lös :rofl: haha

Varför rycka manen? Den finns inte där för att fixas på utan den har en anledning att den finns där!

Min hästs man växer supersnabbt, när jag ryckte "för hand" tog jag lite varje vecka den dagen hon vilade från ridning, annars såg hon rätt ovårdad ut. Nu använder jag en "karda" som heter Smart Tails, då ser manen ryckt ut fast det tar ca 5 minuter att göra det ordentligt, blir jättefint! Kan vara ett tips för hästar som inte gillar att bli ryckta, för det känns inte på dem...

Jag är jättedålig på att rycka man, jag får ont i fingrarna och ser ändå ingen skillnad :p Vad tycker ni om att klippa manar istället? Jag burkar klippa och sen rycka lite där den är som tjockast, och jag har knoppat honom en gång och knopparna blev fina ändå. Måste man rycka tycker ni?

Tänker du inte då på din hästs bästa? Om man rycker manen så kan dom ju inte få bort flugor och annan ohyra! Den finns där för en orsak!

jo jag tänker på min hästs bästa, o jag har aldrig sätt en häst vifta bort flugor med manen, för att lyckas med det så måste den vara jättelång.
Då måste ju alla fjordingägare vara djurplågare enligt dig :smirk:

Jag kan inte rycka manen på min häst, hon slänger sig. så jag blir illa tvungen att klippa, men jag försöker INTE att
klippa spikrakt, brukar ta en urtunningssax så att den ska se ryckt ut :)

Lång man är fult enligt mitt tycke.

Lång man är underbart på de hästar som har det som rasstandard.

På tunnmanade hästar tycker jag bara det ser ovårdat ut, särskilt om det ÄR ovårdat, d v s ägaren låter hästen gå med dreadlocks, tovor och tistlar i sin man.

hahaha.. vilket elände. min häst har nog drömmanen för många som gillar den kort. hans växer inte så mycket så den är naturligt kort och taglet är tunnt och följsamt. fast den är småvågig också så den ser fyllig ut men ligger fint på ena sidan. själv gillar jag man i massor och försöker spara lång på honom. den har växt 5cm på 3år.

Jättelång ? Men om manen är ner till överarmen och man klipper den 5 cm så når den ju inte ner om det kommer en bröms på halsen?? Fjordingar ja... Att dom har så är en naturlig sak. Den ska va så för att den ska va så. Hästar med lång man ska ha den för att den ska va där. Jag lovar, den växer inte ut för att ni ska hålla på klippa den!

fjordingar har inte stubbman naturligt :smirk:
min häst kommer ALDRIG få ha lång man, ingen av mina hästar har haft det o ingen har varit besvärad av flugor heller.

Gör lite som du, rycker rätt så ofta och behöver då inte ta så mycket. Hästen har tidigare varit jättejobbig att rycka, men nu när jag gör det oftare och inte behöver ta så mycket, accepterar hon det ganska bra.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010