Rycka håröm

Corax

Trådstartare
Jaha... Här får man för sina synder. ;)
Jag friserade ju bort hästens långa man för två månader sedan och nu har jag konstaterat att hon är håröm. Manen sitter fast som berg och man ser att hon verkligen avskyr blotta tanken på att jag ska dra i hennes man. Försöker jag så får hon nästan panik.

Så, vad ska jag göra?? Jag måste tunna ut den på nått vänster så att dra av den med mankniv (vilket jag gjorde första gången)är inget alternativ.
Finns det något sätt?

Sv: Rycka håröm

arbeta hästen ordentligt, dvs efter ett ordentligt ridpass då hästen har svettats rejält, så släpper håren lättare..

Hade det varit tidigare & hon hade blivit klippt så hade man kunnat klippa med klippmaskinen jättenära mankammen så att en del av manen hade åkt bort...så gjorde vi på ponnyn, hon går inte ens att fläta för då står hon på bakbenen för att hon tror att hon ska bli ryckt :angel: . Enda nackdelen med det var att det inte blev så vidare snyggt när den avklippta mandelen började växa ut igen...

Ja, sen kan man ju be vet. komma ut & ge lugnande, fast det är ju inget som man vill ta till i första taget.
Vi är tvungen ge lugnande till ovannämnda ponny när vi klipper henne annars får vi inte komma nära med klippmaskinen...

Förra ägaren till andra ponnyn sa att hon var rädd för att bli ryckt men det gick bra när de satt på henne & ryckte (fråga mig inte hur det gick till menmen..) , vi har då testat rycka den ponnyn på vanligt vis & det har fungerat bra om hon har blivit jobbad ordentligt innan & är varm så tagelstråna lossnar lättare...

Oj, förlåt jag glömde. Hästen är knappt tre år. Så jobba henne svettig är inte ett alternativ än så länge. ;)

Lugnande känns lite VÄL "stort" för att rycka en man. *s*

prova att bremsa då? och massera mankammen ett tag innan för att få bättre blodgenomströmmning..

Håller med om att en varm häst är lättare att rycka.

Jag har en som nästan står på bakbenen, men jag rycker honom med kam.
Efter ett arbetspass, och tar tjocka rycktussar, inte småfjutt.
Rycker en tre ggr, sen får han beröm och godis, rycker 3 ggr, beröm och godis, det gör att han står ut.
Det brukar ta en vecka innan manen är klar.
Sen klipper jag när den är urtunnad och smårycker resten.

min häst var likadan, hon avskydde verkligen att bli ryckt, även om honi nte stod på bakbenen utan bara slängde med huvudet hejvilt så det var i stort sett omöjligt att få tag i (och hålla kvar) några tussar...
jag tog lite varje dag, efter varje rid/motionspass tog jag fram ryckkammen och tog litegrann, och hade godis att belöna med. som ngn annan sa, ryck ett par gånger, lugnt och försiktigt (ta tussen med luuuuugna rörelser, upp med andra handen lika lugnt, klappa lite med handen om jag komåt, prata lugnt och sen försöka rycka så fort och smärtfritt som möjligt)
ibland drogj ag lite i "terapisyfte" också. lättast var om någon matade henne udner tiden...

hon blev väl inte direkt bättre, men manen blev iaf hyfsat tunn efter ett (låångt) tag... :D

urtunningssax funkar bra om det är en modell av bra kvalitet. annars vet jag folk som använder trimkniven, fast inte att man skär av manen vid mankammen utan att man mer tuperar upp manen underifrån medk niven och sen drar/skär av den. det har jag provat på de mest svårryckta hsätarna och de har accepterat detbra, och eftersom man inte skär av någonting vid mankammen så ställer sig inte manen upp heller efter ett tag (som det ju kan bli när den växer ut igen...)

Brems brukar funka, och det är ju lättare att rycka en varm man, men eftersom hästen är så pass ung är hårt arbete inget alternativ. Du kan istället lägga varma, blöta handukar över manen en stund, då öppnar sig hårsäckarna lite och det blir lättare att rycka!

Jag tycker inte att en sax/urtunningssax/klippmaskin hör hemma i manen, det blir bara fult, om inte annat så efter ett tag...

Lycka till :D

Jag hamnade i samma situation med Cactus. Hon hade kallblodsman så halvblod hon var. Första gången gick det uper att rycka, andra gången så sa hon 'aaaj! GE FAN!'.

Jag är en hemsk och elak människa, och så var det premiering med, så jag bremsade det lilla livet med underläppenbrems (mer om den strax). Och halvvägs in i ryckningen kunde jag släppa på den och sen gick det bra att rycka klart utan, och nästa gång gick det fint att rycka utan helt och hållet.

Jag gillar inte att bremsa för att rycka, Vision HATAR att bli ryckt, har iofs inte mycket att rycka så jag klipper honom, men han hatar det såpass att jag skulle låta honom slippa oavsett. Men med Cactus kändes det mer som att det var något hon fått för sig, då det gick så bra första gången.

Underläppenbrems använde jag för den är enkel att hantera själv, jag tycker den är humanare och den går att i princip steglöst lätta på trycket på. Finns att köpa men jag gjorde en egen med hjälp av ett bensnöre till ett täcke. Fäst haken i ena höga sidoringen i grimman, dra den genom lilla låga sidoringen, lägg den under läppen längs med tandköttet i överkäken, ut genom lilla sidohålet i grimman på andra sidan, fäst i övre sidohålet. Sen kan du beroende på hur hårt du 'drar åt den' reglera effekt. Se till att du inte har läppen i kläm nånstans bara!

C var alldrig bremsad, och av typen som jag inte riktigt visste om hon gick att bremsa, men hon svarade klockrent. Och om hon trasslade spände jag den lite (till 'normal' typ), och när hon stod still släppte jag efter. Och som sagt efter halva ryckningen var den ur funktion helt.

På en del hästar (men långt ifrån alla) funkar det med någon form av tryck, nyp eller liknade. Prova tex att trycka ganska hårt med ett finger så nära hårrötterna som möjligt, en finger på vardera sidan eller att nypa ihop lite av mankammen intill.

Men en och annan häst tycker minst lika illa om detta som att bli ryckt...

Corax skrev:
Jaha... Här får man för sina synder. ;)
Jag friserade ju bort hästens långa man för två månader sedan och nu har jag konstaterat att hon är håröm. Manen sitter fast som berg och man ser att hon verkligen avskyr blotta tanken på att jag ska dra i hennes man. Försöker jag så får hon nästan panik.

Så, vad ska jag göra?? Jag måste tunna ut den på nått vänster så att dra av den med mankniv (vilket jag gjorde första gången)är inget alternativ.
Finns det något sätt?

Hästar som tydligt visar att det är plågsamt att få manen ryckt tycker jag kan få ha en annan frisyr. Jag ser att du inte vill ge lugnande, och det tycker jag är sympatiskt. Att droga eller bremsa för att hästen ska bli "fin i håret" tycker jag är att gå över gränsen.

Själv rycker jag aldrig hästmanar. Vill jag ha kort man så klipper jag den så att den ser ryckt ut, har "lurat" även ganska kräsna personer med min "fuskryckning". Är manen för tjock så låter jag den vara lång, eller möjligen stubbar.

ja egentligen ska man inte behöva droga/bremsa häst för frisering.. vi gav upp ponnyns man
{7EAD25DC-5283-4783-8267-0951870E1F4C}.jpg

och resultatet
{859E7727-A378-46DD-B269-C8A682D73309}.jpg

hon blev sååååå fin :love: men en av stalltjejerna blev helt förskräckt :D medryttaren tog det dock lugnt.. hon slipper ta sig an en tjock ponnyman och fläta den inför tävlingar.. (jag provade, det blev ett brunsvart pärlband av tennisbollar :rofl: )

Jag passade på att rycka min när han var drogad. Skulle raspa tänder och vaccineras. Annars skulle det aldrig gå..han slänger sig direkt man börjar rycka... men en trimkniv/urtunnings sax är att rekommendera!

*svarar lite allmänt*

Brems är inte heller nått direkt bra alternativ då jag är förbedrövligt långsam med att rycka. :crazy: I så fall får jag anlita ett proffs. Nån som känner sig manad (ha... ha... nu var jag rolig)? ;)

Hon hade ju jättefin lång man men eftersom hon är ett halvblod så var jag ju "tvungen" att korta ner den. Att dra allt vad man orkar med mankniven gör henne ingenting. Det verkar hon tycka är skönt bara.

En sån "urtunningssax" då. Hur funkar den? Är det en sån som klipper varannat hår (typ)? Hur använder man den?

Just nu funderar jag på om det inte finns nån hästfrisör som man kan anlita. ;) :D

det är samma typ av urtunnings sax som man klipper människor med, den är hackig i skären, dvs tar ojämt, och klipper du längre "in" i manen så kan du "dra ut" sektioner och därmed tunna ut den. det blir inga konstigheter när det växer ut sen, inte som av trimkniv.

Köp på apoteket. en human lösning för håröm häst tycker jag, som anser att det får finnas gränser för att lida pin, om vi pratar hästar som är så hårömma att de blir panik slagna av att ryckas.

Köp en effilersax. Det är en vanlig sax som har "hål", så man klipper inte av manen rakt av. Du kan nog hitta en billig på Claes Ohlsson för 40 spänn eller nåt.

*kl*
om nu hästen visar obehag varför i :devil: ska man hålla på att rycka?? Det är ju en signal på att det gör ont/är obehagligt, varför inte lyssna på det och låta manen vara ifred!?

Och för mig är att droga en häst för att ge den "fin" frisyr sjukt.

Kom på att du ska rycka uppåt, det gör mindre ont.

jag kan rycka henne om du kommer på en bra motprestation.......;)

Självklart rycker jag uppåt. Men hon tycker det är lika äckligt hur man än gör. *s*

Så du menar att det inte räcker att bjuda dig på hingsttåget?? :p Ja då får du väl komma på nått mer som jag kan göra för dig. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar