Ruttnar sönder i hovarna....

fettso

Trådstartare
Har ju varit på djursjukhuset 2 ggr för hålväggar på alla fyra.
Sist tog dom bort ändå mer så det började blöda.
Han gick då med bandage i fyra dagar.
Rengör varje dag med virkon, idag när jag tog in honom var det ingen rolig syn som mötte mig.

På ballarna på alla fyra hovarna är han alldeles spröd och vitt, jättemjuk i konsistensen.
På två av hovarna hade det översta lagret skalats bort och det var blodigt.
Nu står han inne rengjord,vågar inte släppa ut honom i det blöta.

Ska jag ringa vet igen??Har införskaffat boots men dessa har inte kommit på posten än.
Skor kan han ju inte ha än för det finns inget att fästa i.:(

Sv: Ruttnar sönder i hovarna....

ballarna blir sådär mjuka och vita i fuktigt väder. så det är nog inget att oroa sig för.

det andra låter dock bekymmersamt. :(

illa illa, låter väldigt jobbit i en period som detta :(
men virkon? det är faktiskt inte testat på djur, så även fast vte. har sagt det så har de fel, ring o prata med dem.
hur kommer det sig att de tog bort så mkt från början? låter väldigt skumt...
men hoppas det går bra...

Det var andra gången då dom tog bort ändå mer som han började blöda.:(

Virkon har jag fått order på att rengöra med båda ggr jag varit hos vet i Helsingborg.

Stoppa i bomull eller frotté så att de inte blir fuktiga av att vara instängda i bootsen.

Om du kan. Ta in den o lufta o torka några timmar.

Ska den stå på snustorrt spån eller vad sa dem på kliniken?

Där sa dom att han kunde gå ute som vanligt, att köpa boots var min ide.
Den här bakterien trivs dock utan syre så man får inte stänga in det.

vart har de tagit bort, hovvägg eller sula eller både ock?
virkon ska trotts vet. tyck igentligen inte användas på hästar elelr andra djur.
här hemma när vi har haft hålväggar har vi låtit vet. skrapa rent i hålväggen o sen har vi pulat i grankåda med lin o sen har det fått läka ut o man får se till att inte sätta söm just där, men så gått det går, o om man har tur så kan man hålla igång iaf...
men hålväggar i alla fyra? , tyder ju starkt på fång symp. i våras eller annan foderstatsändring, för det är sånd o liknande som "döda" lamellerna o gör "hålväggar"
hoppas verkligen det kommer att gå bra för dig

Det är ju en shettis, men dom röntgade hovarna i Helsingborg och där såg allt jättebra ut.
Kan han ha haft fång ändå??

Dom har tagit bort hovväggarna på båda sidor av hoven på båda fram,och ena sidan på vardera bak+gröpt ur alla sulorna då han gick på dessa.
I Helsingborg sa dom att det beror på en bakterie i jorden.

Ja hålväggar beror oftast på en bakterie i marken.
Vircon funkar bra.
Du kan även dränka in bomull i jodopax o pula in i hålen...de rasar ur av sig självt efter ett tag.

jo våran häst hade haft fång, men vi hade nogrann koll på den då vi var jätte oroliga för fång då vi vist den var känslig, men vi hade aldrig känt puls eller någonting, o hade ridit o hållt på hela sommaren, så det var bara en svag liten fång, men det syntes sen när hovarna växt ner så man såg det, lite små hålväggar o lite avdödad lamellrand.
men sen kanske det finns en jordbakterie som orsakar det oxå, eller gör det värre det vet jag inte...
låter som om att det gör ont...men det växer ju ut som småning om
lycka till

Boots skulle jag inte rekommendera! Det blir bara instängt och otäckt (kan användas vid ridning/arbete, men inte i hagen). Bättre är att varje dag spola bort all lera/jord etc, låta hästen stå på spånbädd som torkar ur hovarna ordentligt och behandla med varierande preparat.
Eftersom man inte riktigt vet vad som orsakar eländet så är det bra att växla preparat - jodopax, virkon, klorin, kopparsulfat (vilket även hårdgör hoven), trush buster/rengör strålen, O-desinfektion, tjära, väteperoxid etc. etc.... (Jag fick även en antibiotikaspray - Cyklospray - utskriven av vet, den fungerade riktigt bra!)

Det skadade området behöver syre så man ska inte stänga in det, rensa och spola med ngt av ovanstående varje dag. (Jag kan rekommendera flaskor med pip som man brukar få hårtoning/färgning i - då man man komma in i springor och sprickor och få lite tryck på spruttet! Jag brukar dessutom spola med vattenslangen direkt på området för att spola bort allt med tryck.)
Min dam gick med gipsad hov i flera veckor, rötan gick upp 6-7 cm i hoven..., hovslagaren erkänner i efterhand att han trodde att det var kört för henne.... men nu är det bra!!:bow:

Har just fått bort hålväggarna på min nordis, de berodde på bärrandsröta och har tagit 2,5 månad att få bort.

Har verkat upp hålväggarna fast inte genom att ta bort på utsidan utan genom att liksom "gräva" ner i vita linjen.
Har sen stoppat ner bomullstussar indränkta i virkon, på med självhäftande linda runtom hela hoven och sen har jag haft boots för att det inte ska slitas av på en gång.

Första två veckorna stod han bara utan sina "bandage" på natten, då stod han inne på RENT spån.

Allt har gjorts i samråd med min hovslagare som är väldigt duktig och som ringt runt till fler andra hovslagare och frågat.

Jag tror du behöver låta virkonet verka längre än just bara den stund du tvättar, eller också att du efter du tvättat åtminstone stänger ute alla bakterier en stund, att gå ut i leran är inte bra, det gynnar verkligen bakterierna. Bakterierna dör av luft men älskar lera.

/M

JAG BLIR TOKIG på alla er som sätter sig framför datorn och rådgör med andra som har lika stor kunskap som er sjävla. DVS. som säger vad de tycker inte hur det faktiskt ska vara

FÖR GUDS SKULL RING VETERINÄREN! De är dom som gjort så med hästen och dom vet vad dom har gjort och vad som kan ske. RING OCH RÅDGÖR!

Attrådgöra kostar inte ´pengar. för jag antar att det är det många tänker. veterinärer kostar pengar ja visst. Men dom är också till för att ge oss råd och vägledning till djurs hälsa. SÅ RING!! När det är försent kommer du att ångra dig. om det nu skulle gå så långt.

Problemet är att jag inte kan få ur dom några vettiga svar.

Frågade massor då jag var där sist, men allt var bara ryck på axlarna.

Hans hovar var iaf mkt bättre idag sen han fått stå inne i natt.

I och för sig ett bra råd. Dock tror jag de flesta härinne vet att man i första hand ska ringa sin veterinär. Här gör man väl som man gör i stallet, diskuterar och hör sig för. Några råd kan funka och då tar man till sig dem annars så skippar man det hela. Det står ju faktiskt till och med uttryckligen i början av forumet att man i första hand ska kontakta sin veterinär.

Själv har jag tagit livlig del i fångdebatten här på forumet och lärt mig mycket. När min häst blev sjuk visste jag omedelbart hur jag skulle hantera det. Till och med veterinären blev imponerad och kunde bara hålla med om vad jag föreslog för åtgärder. Så jag sänder ett tack till alla kunniga fånghästägare här som lärt mig mycket.

Fånghästdebatten var alltså bara ett exempel. Jag vet att detta inte handlar om fång.

men gosh så skönt att de blev mkt bättre efter en torr o skön natt!:)
lycka till med fortsättningen, vi håller tummarna!:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka